Ea este „Pisica neagră” a aviației românești. Cine este stewardesa care s-a prăbușit în Oceanul Atlantic, iar acum povestește clipele dramatice prin care a trecut

Publicat: 07/08/2022, 12:25

Duminică, 7 august 2022, se împlinesc 42 de ani de la unul dintre cele mai dramatice accidente aviatice din lume. Este vorba de accidentul din Mauritania, în care a fost implicat un avion românesc, al companiei Tarom. Aeronava avea la bord 164 de români când s-a prăbușit în Oceanul Atlantic. În ciuda faptului că avionul s-a rupt în două, o singură persoană a murit în acel incident.  Momentele de un dramatism demn de film sunt povestite de fosta stewardesă Aurelia Grigore, supranimită „Pisica Neagră”, care a trecut prin clipele cumplite din Mauritania.

În urmă cu exact 42 de ani, un avion plin cu români s-a prăbuşit în Oceanul Atlantic, în apropierea coastei Mauritaniei, foarte aproape de aeroportul din Nouadhibou.

Este vorba de o aeronavă de tip Tupolev 154B, care trebuia să aterizeze pe aeroportul din Mauritania noaptea, însă, luminile de pe pistă nu ar fi fost aprinse.

Potrivit unor surse din anchetă, căpitanul de atunci, Paul Mitu, s-ar fi încăpăţânat și a riscat o aterizare, deși avionul nu se afla pe direcția pistei.

Mai mult, spun sursele, secundul Lucian Sava l-ar fi avertizat pe Mitu că avionul nu ar fi pe direcția bună, însă căpitanul a continuat procedurile de aterizare.

Avionul a intrat într-o dună uriașă de nisip

Din nefericire, avionul de tip Tupolev a ajuns în apele oceanului, unde a lovit o dună uriașă de nisip.

Acele clipe cumplite, de la granița dintre viață și moarte, au fost povestite de către Aurelia Grigore, stewardesă la Tarom., care a luat parte la acel zbor dramatic de acum 42 de ani.  La vremea aceea, Aurelia avea 26 de ani și era însărcinată în prima lună, și i-a ajutat enorm pe pasagerii aflați în dificultate.

„În clipa când avionul a ajuns în această dună, s-a rupt în 3 bucăți. Pe mine, fiind la strapontina de la culoar, m-au stropit niște picături de apă și s-a făcut beznă în ce-a mai rămas din avion. Am gustat picăturile (erau sarate) căci aveam o nelămurire. Mă uitam de pe strapontină în sus, vedeam cerul cu stele deci…nu ploua, ci eram în apă! Colega de lângă mine voia sa meargă în față la echipaj. I-am zis că eu nu mai văd avionul în față ci doar cerul”, povestește Aurelia Grigore pe Facebook.

Aurelia povestește că apoi a deschis ușa avionului și a sărit desculță pe aripă.

„Am vrut să scot bărcile de salvare, ne-am cam chinuit până am gasit locașul, apoi, până să-l deschidem, au apărut pilotul Lucian Sava care mi-a zis că nu este nicio barcă de salvare, pentru că nu era nevoie, deoarece nu zburam nu știu câte mile pe apă. Trebuia să-mi iau pasagerii și să sar în apă, și să înot spre stânga, unde nu se vedea nicio luminiță, habar nu aveam că în partea puțin mai întunecată a zării ar fi țărmul!”, povestește Aurelia.

„Spre norocul nostru, un motor, cel auxiliar de sus, a mers încă 45 de minute, gonind toți rechinii”

Fosta stewardesă mai povesește cum au scăpat pasagerii de rechinii din apele oceanului.

„Spre norocul nostru, un motor, cel auxiliar de sus, a mers încă 45 de minute, gonind toți rechinii, având în mare atâta mâncare formată și din noi, oamenii, dar și din resturile de la cină…plus mult sânge de la cei 60 de marinari din cabina din față, ruptă, mulți răniți! Am spus marinarilor să se arunce căci este pericol de explozie din cauza motorului care mergea, apoi m-am aruncat și eu în apă după ultimul marinar.

Asta m-a făcut ca la un moment dat să mă trezesc singură în apă, în partea opusă țărmului, spre larg, căci începuse refluxul… atunci am avut câteva minute când mi-am văzut toata viața în ochi, de când eram mică și până în clipa de față, m-am gândit că voi muri, dar trebuie să aleg moartea cea mai ușoară, ori sa mă mănânce rechinii la micul dejun, ori să plutesc zile întregi pe ape fără nicio speranță de salvare, ori sa mă întorc pe avion și odată cu el să mor, când explodează, asta a fost pentru mine alegerea corectă!”, mărturisește Aurelia.

Salvați după 5 ore de la amerizare

Fosta angajată de la Tarom, considerată o eroină, povestește apoi ce a găsit la avion.

„M-am întors la avion într-un târziu, foarte greu înotând contra curentului, am ajuns la aripa care deja era plină (eu o lăsasem goală) cu marinarii din prima cabină și cu una din colege întinsă jos pe aripă și astupată cu haine”, mai spune Aurelia.

Avionul a amerizat în jur de ora 3 noaptea, oprindu-se în acea dună după ce a plutit aproximativ 20 de secunde.

Noaptea a fost lungă pentru cei 164 de români, asta pentru că echipele de salvare au ajuns după 5 ore. Pasagerii de pe această cursă erau marinari sau angajați în industria maritimă. Singura persoană care a murit a fost un mecanic. Oficial, s-a spus că a făcut infract, însă, martorii spun că era foarte rănit la cap.

De ce i se spune „Pisica neagră” a aviației

În ceea ce privește activitatea Aureliei Grigore, aceasta nu este singurul incident grav prin care ea a trecut.

„Pisica neagră” de la Tarom a mai supraviețuit unui accident aviatic, de această dată în 1986, când se afla la bordul unui AN24, care a aterizat forțat pe un câmp din România. Piloții și-au pierdut atunci viața, după ce au ars de vii în cabina aeronavei.

Aurelia e tecut și printr-o amenințare cu bombă la Olimpiada de la Los Angeles, din 1984, dar și  prin zeci de alte incidente aviatice, fiind o adevărată legendă a aviației, poreclită, pe bună dreptate, „Pisica neagră”.

Aurelia a fost soția lui Bruno Grigore, cunoscut fotbalist la Sportul Studențesc, decedat în 2013.

Sursa Foto: Facebook / Arhiva personală Laura Aurelia Grigore.

Nicolae Oprea
Absolvent al Universității București, Nicolae Oprea și-a început cariera de jurnalist în anul 2004 și a semnat de-a lungul acestor ani în publicații precum Ziarul Libertatea (6 ani), Averea, Evenimentul Zilei (3 ani), dar și la Agenția de Presă citeste mai mult