„Banii nu au fost obținuți dintotdeauna de la bancomate”. Cum arată manualul de educație financiară pentru elevii din clasele primare

„Ce sunt banii? Banii sunt folosiți de către oameni pentru a-și cumpăra lucrurile de care au nevoie (...) Pe măsură ce societatea omenească a evoluat, a crescut în paralel și nevoia noastră de bani, în forme tot mai sofisticate"

„Ce sunt banii? Banii sunt folosiți de către oameni pentru a-și cumpăra lucrurile de care au nevoie (…) Pe măsură ce societatea a evoluat, a crescut în paralel și nevoia noastră de bani, în forme tot mai sofisticate”. Așa începe primul capitol al manualului de educație financiară editat de Ligia Georgescu-Goloșoiu, doctor în economie și șefa Serviciului Educație din Departamentul de Comunicare al Băncii Naționale a României (BNR).

Disciplina destinată elevilor din clasele primare ar putea fi introdusă începând cu anul școlar 2012-2013 în programa opțională elaborată de Ministerul Educației.

„Intenția a fost să creez un club al micilor bancheri”, a declarat Goloșoiu pentru gândul, adăugând că proiectul se bucură de sprijinul Băncii Naționale. Prima clasă de elevi care a parcurs materia a primit la sfârșitul anului școlar o diplomă cu un citat al guvernatorului Mugur Isărescu: „Moneda este un act de cultură”, spune economista.

Disciplina își propune să-i familiarizeze pe elevii din ciclurile primare cu noțiuni precum banii, economisirea și creditarea, conceptele fiind încadrate într-o schemă logică mai amplă a sistemului financiar-bancar. „Copiiilor le-a plăcut. Informațiile sunt adaptate vârstei, iar materia e mai mult ca o poveste”, a ne-a declarat Corina Mohorea, prima învățătoare care a predat opționalul la clasă.

Pentru a le explica mai bine conceptele, Mohorea i-a îndemnat pe elevi să construiască diverse machete tematice și a insistat asupra exercițiilor de imaginație, jocul fiind o componentă importantă în educația copiilor din ciclul primar. „Am făcut jocuri de rol cu situații de la bancă. Am construit ATM-uri, POS-uri și carduri din carton. Copiii introduceau PIN-ul și verificau soldul”, spune învățătoarea.

La sfârșitul clasei a III-a Mohorea a organizat o serbare tematică intitulată „grădina cu bani”. „Fiecare elev era o bancnotă sau o monedă. Trebuia să se prezinte și apoi în funcție de personalitatea care era gravată sau imprimată pe bancnota respectivă avea un mic moment artistic, fie spunea o poezie, fie interpreta un cântec”, explică învățătoarea de la școala nr. 183 din Capitală.

De unde vin banii?

„Copii, confecționarea monedei se face într-o fabrică, așa cum se fac și nasturii, de exemplu. La noi în țară, fabrica în care se produc monedele se numește Monetăria Statului”, explică „Bănuțul”, unul dintre personajele principale ale manualului.

Pentru a înțelege mai bine rolul acestor instituții, Goloșoiu a conceput opționalul în așa fel încât elevii să aibă ocazia să și viziteze „fabrica de bani” sau alte instituții relevante materiei. „Am organizat o vizită la Monetăria Statului și ar mai fi trebuit să-i duc și la Imprimeria Băncii Naționale, la muzeul BNR și eventual la o bancă, unde să vadă cum arată o casierie, un ghișeu de schimb valutar sau un birou de credite”, ne-a povestit economista BNR.

Goloșoiu: Sunt optimistă că Ministerul va recunoaște disciplina

Disciplina de educație financiară a fost parcursă până acum la trei clase din ciclul primar, la trei școli din Capitală. Pentru că încă nu se află în programa Ministerului, opționalul a fost promovat în rândul învățătorilor care îl pot introduce la clasă, cu acordul părinților. „Eu le-am prezentat părinților opționalul, cu un an înainte, când copiii erau în clasa a doua. Au fost foarte receptivi și l-au ales”, spune Mohorea.

Din toamnă, alți 10 educatori din Capitală, Mureș, Bihor și Timiș, și-au anunțat intenția de a parcurge disciplina la clasă.

Cele trei volume de educație financiară cuprind ghidul învățătorului, unde este detaliat planul lecțiilor, și manualul și caietul elevului, unde se găsesc numeroase exerciții cu aplicație practică. Cele trei cărți costă împreună 44 de lei și ar putea deveni bibliografia obligatorie pentru disciplina ce așteaptă avizul Ministerului Educației.

Foto: Victor Ciupuliga // Mediafax Foto

În prezent, economista BNR așteaptă răspunsul la adresa înaintată autorităților. „Dacă Ministerul își dă OK-ul, opționalul va fi publicat pe site-ul oficial, ceea ce înseamnă mai multă vizibilitate”, spune Goloșoiu care este „optimistă că Ministerul va recunoaște disciplina”.

Cum a apărut ideea unui manual pentru „micii bancheri”

Ligia Goloșoiu provine dintr-o familie în care „pedagogia s-a îmbinat întotdeauna cu banca”. Mama sa este învățătoare, iar tatăl conduce o sucursală BNR din provincie. Goloșoiu a absolvit Academia de Studii Economice (ASE) din București și a scris de-a lungul anilor mai multe manuale universitare.

Ideea unui manual destinat elevilor de școală primară a apărut după ce, în 2007, a fost invitată să vorbească la o lecție deschisă în fața unor elevi de opt-zece ani. „Atunci am stat și m-am jucat cu acei copii în jur de două ore și jumătate. M-am simțit foarte bine. Copiii au pus foarte multe întrebări”, își amintește ea. Entuziasmul celor mici a determinat-o să scrie prima carte, care a apărut la sfârșitul lui 2007. Un an mai târziu i s-a propus să o rescrie, dar sub forma unui manual, prima variantă fiind mai mult „de beletristică”. Cele două volume au fost tipărite în 10.000 de exemplare. Tirajul a fost epuizat.

După apariția primei ediții revizuite s-a organizat o prezentare a volumelor la un liceu bucureștean unde au participat reprezentanții altor 10 școli. „Ulterior, m-au contactat trei profesoare care au și făcut cursul opțional la clasă. Am aplicat apoi chestionare pentru a evalua felul în care a fost primită cartea”, își amintește Goloșoiu.

Ediția curentă a manualelor a apărut în 2.000 de exemplare, mai puțin ghidul învățătorului, care a fost tipărit în 500 de copii, pentru a putea fi retipărit în cazul în care Ministerul Educației decide se aducă modificări.

Inchide