Camionagiii fură motorină de 200 milioane de euro pe an. Ce spun patronii

Redactor:
Adrian Bărbulescu
Camionagiii fură motorină de 200 milioane de euro pe an. Ce spun patronii
Furturile de combustibil scot anual din buzunarele patronilor de companii de transport mărfuri de 194,5 milioane de euro. Acesta este rezultatul unui calcul făcut de Gândul pe baza unui studiu dat publicității de SAS Grup, firmă care se ocupă cu dezvoltarea și implementarea sistemelor integrate de supraveghere și urmărire a autovehiculelor prin satelit.

Furturile de combustibil scot anual din buzunarele patronilor decompanii de transport mărfuri de 194,5 milioane de euro. Acestaeste rezultatul unui calcul făcut de Gândul pe bazaunui studiu dat publicității de SAS Grup, firmă care se ocupă cudezvoltarea și implementarea sistemelor integrate de supraveghereși urmărire a autovehiculelor prin satelit.

„Cel mai mult se furÇŽ din vehiculele de peste 12 tone, mediafiind de 200 de litri la 10.000 km, aceasta fiind în generaldistanța maximÇŽ parcursÇŽ în fiecare lunÇŽ”, a declarat directorulgeneral al firmei menționate, Adrian Dinu. Potrivit ultimelor dateale Autorității Rutiere Române (ARR), obținute de Gândul, înRomânia sunt licențiate să facă transport de mărfuri 78.177 decamioane de peste 12 tone. Luând în calcul valoarea medie afurturilor și un preț de 4,25 lei pe litrul de motorină, rezultă călunar buzunarele patronilor sunt „ușurate” de 66,45 milioane delei, adică 16,2 milioane de euro (la un curs de 4,1 lei/euro).Anual, suma ajunge la 194,48 milioane de euro.

„Și la mine la firmă i-am prins”

Patronii de firme de transport recunosc că șoferii fură, daramintesc că există și alte cauze ale creșterii consumului decarburant. „Se spune, din popor, că există oameni buni, oameni răiși șoferi. Nu contest că și la mine la firmă i-am prins, însă nu ebine să generalizăm”, a declarat pentru Gândul vicepreședinteleUniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR)Ion Lixandru.

El a explicat că metodele de furt cele mai utilizate sunt dinrezevorul propriu sau al altui șofer, cu cardul și prin efectuareade curse suplimentare în interes personal, cu camionul firmei.”Explozia cererii de transport de mărfuri a generat o creșterespectaculoasă a numărului de șoferi, care nu mai sunt la fel decalificați cum erau cei din anii 90. Atunci, și motorina eraieftină, nu conta în costurile firmelor și, deci, se fura, obiceicare a mai rămas și în prezent. În urmă cu 15-20 de ani, un camionde 20 de tone consuma 61,5 litri la suta de kilometri, iar acumconsumul s-a redus la 33-37 de litri”, a mai spus Lixandru.

El a ținut să precizeze și alte cauze care duc la creștereaconsumului de carburanți, chiar dacă motoarele sunt maiperformante: accelerările și frânările dese și bruște, din cauzainfrastructurii rutiere inadecvate, și extinderea intravilanuluilocalităților, care au dus la înmulțirea restricțiilor de viteză.”Cum șoferii au timpul de parcurs prestabilit, sunt nevoiți să sebată cu autoturismele și atunci o calcă”, a explicat plasticLixandru.

Inchide