CFR Călători și operatorii privați vor să monitorizeze trenurile prin satelit. Ce beneficii ar aduce sistemul

CFR Călători și operatorii privați vor să monitorizeze trenurile prin satelit. Ce beneficii ar aduce sistemul
Publicat: 23/04/2012, 19:38
Actualizat: 24/04/2012, 11:14

Călătorii CFR ar putea afla în timp real, pe internet și pe telefonul mobil ce întârzieri au trenurile, câte bilete mai sunt disponibile și ce alternative există atunci când trenul în care se află are întârziere și există riscul de a pierde trenul de legătură. Toate acestea ar putea fi posibile cu ajutorul unui sistem de monitorizare a trenurilor prin satelit care să ajute la o mai bună informare a călătorilor, dar și la optimizarea traficului.

CFR Călători a demarat un proiect pilot în acest sens în 2011, însă nu a reușit să obțină finanțare pentru desfășurarea unui demers mai amplu, astfel că proiectul a rămas pe lista de obiective a autorităților, capitolul „fără finanțare”.

Operatorii feroviari din mediul privat s-au arătat și ei la rândul lor interesați de monitorizarea și controlarea traficului feroviar cu ajutorul informațiilor obținute prin satelit. Astfel, mai multe trenuri private de călători și de marfă de pe ruta Brașov-Zărnești vor participa anul acesta la un proiect pilot, numit Satloc, demarat de Uniunea Europeană (UE) și estimat la peste 2,6 milioane de euro.

E nevoie de monitorizare prin satelit pentru a ști exact unde sunt trenurile

În prima jumătate din 2011, CFR Călători a desfășurat un proiect pilot de monitorizare prin satelit. Practic, două garnituri de trenuri InterCity au fost dotate cu echipamente speciale și au fost atașate unor trenuri de călători, circulând în perioada februarie-august 2011 pe toate magistralele din țară. Proiectul nu a fost bugetat și s-a desfășurat cu ajutorul resurselor puse la dispoziție de către companiile implicate, au precizat pentru gândul reprezentanții CFR Călători.

Astfel, echipamentele speciale, respectiv antenele, receptoarele GPS și mijloacele de transmisie GSM/GPRS, au fost montate de Astra Vagoane Călători Arad, iar testele au fost efectuate cu ajutorul soft-urilor CFR Călători și cu sprijinul companiei de stat Informatică Feroviară.

Un sistem de monitorizare a trenurilor prin satelit i-ar putea ajuta pe operatorii feroviari să optimizeze mersul trenurilor deoarece s-ar putea urmări mai ușor situația vagoanelor din fiecare depou, numărul de bilete vândute și rutele intens circulate. Prin urmare, formarea trenurilor și necesarul de vagoane s-ar face cu ajutorul unei baze de date actualizate constant, iar călătorii ar fi mai bine informați, ne-au explicat autoritățile.

„Astfel de comunicări se fac și în prezent, dar nu sunt în timp real”, susțin reprezentanții CFR Călători.

„Rezultatele (proiectului pilot n.r.) au fost corespunzătoare, urmând ca în funcție de identificarea unor surse financiare, CFR Călători să poată lua o decizie în vederea demarării unui astfel de proiect”, au mai arătat ei.

Privații care vor implementa proiectul european investesc circa 1,4 milioane de euro

Proiectul care se va desfășura pe ruta Brașov-Zărnești este cofinanțat de UE care contribuie cu fonduri de circa 1,2 milioane de euro și de un consorțiu internațional format din 11 companii private și de stat responsabile pentru implementarea conceptului dezvoltat pe baza ideilor inginerului de origine română Gheorghe Barbu.

Printre companiile implicate se află și operatorul român privat RCCF-Trans, responsabil pentru gestionarea proiectului, precum și Autoritatea Feroviară Română (AFER) care se va ocupa de evaluarea siguranței și a testelor de validare.

Consorțiul este completat de două companii italiene, două din Austria, două din Franța, două din Marea Britanie și una din Germania.

Ce presupune proiectul Satloc

Proiectul Satloc presupune simularea unei platforme care să integreze toate elementele traficului feroviar și care să ajute la monitorizarea și controlarea acestuia cu ajutorul unor informații obținute prin satelit.

Astfel, sistemele de semnalizare și de control ale trenurilor vor fi coordonate prin intermediul unor date privind poziția și viteza acestora, a explicat pentru gândul Gheorghe Barbu, unul dintre coordonatorii proiectului inițiat de către Uniunea Internațională a Căilor Ferate (UIC). Satloc se adresează liniilor secundare, cu trafic redus, care reprezintă aproape 40% din rețeaua feroviară europeană.

„Satloc pe linia pilot Brașov-Zărnești devine cartea de vizită a înaltei tehnologii aplicate în România, exemplul prin care se promovează în domeniul feroviar sistemul de semnalizare, conducere a trenurilor și integrarea funcțiilor de coordonare și gestiune a traficului pe baza tehnologiilor satelitare”, ne-a declarat Barbu.

Tronsonul Brașov-Zărnești este operat cu echipamente vechi de 100 de ani

Tronsonul Brașov-Zărnești a fost ales deoarece întrunește condițiile pe care Satloc vizează să le îmbunătățească prin „aplicarea unei tehnologii care să înlocuiască un sistem bazat pe echipamente care au o vechime de 100 de ani”, a explicat Barbu.

„Situația liniilor secundare este dramatică”, în condițiile în care ele asigură, la nivel european, locuri de muncă pentru circa 320.000 de angajați și o producție anuală de 22 de miliarde de euro, a subliniat inginerul român.

Costurile de operare pentru liniile secudare sunt ridicate din cauza vechimii instalațiilor pentru care se găsesc cu greu piese de schimb, a explicat Barbu. Mai mult, forța de muncă tânără nu este motivată să lucreze „în operarea unor sisteme vetuste pentru care calificarea nu are niciun echivalent în alte domenii”, ne-a mai precizat inginerul care avertizează că sistemele învechite pun în pericol siguranța circulației.

„Consecința este că multe dintre aceste linii sunt pe care să fie închise, cu efecte dezastruoase pentru mobilitatea populației – obligată să folosească sistemul rutier, cu și mai multe accidente, cu și mai multe pierderi pentru economie și societate”, a explicat Barbu. În fața acestor provocări, inginerul susține că singura cale viabilă pentru a asigura profitabilitatea sectorului este dotarea acestuia cu tehnologii de vârf.

Cine va echipa trenurile cu echipamentele care vor permite monitorizarea prin satelit

Compania românească RCCF-Trans se va ocupa de „punerea în practică a proiectului”, după cum a declarat pentru gândul Ioan Nodea, directorul RCCF-Trans. „Noi ne vom ocupa de punerea în practică a proiectului, respectiv echiparea anumitor locomotive, automotoare și așa mai departe. Noi vom gestiona experimentele în sine”, a precizat Nodea. RCCF-Trans este o companie feroviară privată care exploatează în prezent peste 1.200 de kilometri de linii secundare din România.

Nodea este de părere că dirijarea traficului prin satelit aduce o serie de avantaje legate atât de costul de monitorizare al circulației trenurilor cât și de siguranța întregului sistem. „Avantajele acestui tip de infrastructură condusă prin satelit sunt cheltuielile reduse, dar și o mai bună monitorizare a trenurilor. Atât la noi, cât și în restul Europei, există secții în care distanța dintre stații este foarte mare și atunci acest sistem va aduce un plus de siguranță și fiabilitate”, ne-a mai declarat el.

RCCF-Trans a avut în 2010 o cifra de afaceri de circa 16,5 milioane de euro, un profit net de 2,2 milioane de euro și peste 960 de angajați, potrivit celor mai recente date ale Ministerului Finanțelor Publice.

Tentativă de suicid. Marea campioană a ţării a înghiţit un pumn de pastile. A fost...
Ce gafă! Carla’s Dreams a plâns şi s-a demascat din greşeală! BOMBĂ! Tot momentul a...
FOTO. Antonia, selfie-uri interzise cardiacilor, într-un costum de baie prea mic pentru formele ei generoase!...
Semnele care apar pe piele când ai o boală de inimă. Cum se modifică unghiile
De ce nu a fost prezent tatal lui Toni Iuruc la nunta fiului sau cu...
Ce gest a făcut Gică Hagi la nunta Simonei Halep cu Toni Iuruc! `Merită toată...
Despărțirea anului în media din România? Un prezentator și-a anunțat plecarea după 12 ani și...
Cei doi jurnalişti şi activistul de mediu, care au fost agresaţi într-o pădure din Suceava,...
Ultima oră: ASF a retras autorizația City Insurance. Compania intră în faliment
BANCUL ZILEI – O blondă bine, acostată de câțiva șmecherași
Companie: Cifra reală a infectărilor în România, peste 25.000 cazuri noi pe zi. Unde se...
Ce gafă! Carla’s Dreams a plâns şi s-a demascat din greşeală! BOMBĂ! Tot momentul a...
Virilitatea lui a INTRAT în istorie. Ce a făcut cu cele 70 de soţii a...
Aşa iau foc maşinile în mers! Cu ce greşesc şoferii, de fapt
Produsul indispensabil care se scumpește mult în România. Toți oamenii îl consumă în fiecare zi
O femeie a văzut o „pasăre fericită” într-un copac. S-a apropiat și a încremenit FOTO
Anunţ ŞOC despre decesul lui Petrică Cercel: Este informaţia momentului! Ce s-a întâmplat, de fapt,...
Doliu uriaș! A murit una dintre ultimele actrițe ale Epocii de aur. Era o legendă
ACEST MEDICAMENT ESTE CANCERIGEN. Mulți români îl folosesc. Pfizer l-a retras de urgență
EXCLUSIV. E război total pe piaţa de energie. De ce avem de fapt facturi prea...
Povestea unei tinere din România care a construit o afacere de milioane şi îşi vinde...