Chinezii încep astăzi OFENSIVA AUTO ÎN EUROPA. Cum arată și cât vor costa modelele care vor fi produse în Bulgaria. Ce spun oficialii de la Dacia despre noul concurent

Marți își începe activitatea prima fabrică din UE a constructorului auto chinez Great Wall Motor. La uzina din Bulgaria vor fi produse trei modele - Voleex C10, Steed 5 și vehiculul 4x4 Hover H5 - care vor fi comercializate la prețuri cuprinse între 8.000 și 14.700 euro.

Producătorii auto chinezi s-au întors în forță în Uniunea Europeană, cumpărând mărci și fabrici, scrie AFP, preluată de spacemart.com

Cel mai mare producător chinez privat de automobile, Great Wall Motor, este cel mai recent exemplu în acest sens, fabrica sa din Bulgaria urmând să își înceapă activitatea marți, 21 februarie. Aici se va produse prima mașină chinezească ce va fi asamblată în Europa, pentru Europa, au anunțat oficialii chinezi. Prin noua fabrică, producătorul chinez va avea astfel acces la o piața UE de 500 de milioane de persoane.

Great Wall, care este și unul dintre principalii producători de vehicule utilitare din China, a înființat o fabrică la Lovetch, în nord-estul Bulgariei, prima sa unitate de producție din Uniunea Europeană, în urma unui acord încheiat în 2009 cu compania bulgărească Litex Motors.

La uzina din Bulgaria vor fi produse trei modele – Voleex C10, Steed 5 și vehiculul 4×4 Hover H5 – care vor fi comercializate la prețuri cuprinse între 8.000 și 14.700 euro.

Dacia nu se simte amenințată

„Nu ne simțim amenințați. Avem loc toți pe piață, inclusiv noua fabrică a constructorului chinez care se deschide în Bulgaria. Le urăm succes vecinilor noștri, nu ne este teamă de concurență. Le urăm să capete prestigiu, mai ales în domeniul fiabilității”, a declarat pentru gândul Constantin Stroe, vicepreședinte al companiei Automobile Dacia. În Bulgaria distribuitorul mărcii Dacia, Renault-Nissan Bulgaria, comercializează toată gama de vehicule.

În prima fază, în fabrica din Bulgaria 150 de angajați vor produce 4.000 de automobile pe an asamblând piese venite din China. „Producția va crește în paralel cu evoluția piețelor atât în Bulgaria, cât și în alte țări europene. În funcție de cerere vom putea produce 50.000 de vehicule pe an cu 2.000 de angajați lucrând în două schimburi”, a declarat directorul de marketing de la Litex Motors, Ivo Dekov.

Potrivit acestuia, mâna de lucru ieftină și impozitele mici din Bulgaria au făcut din cea mai săracă țară din UE o trambulină spre piața europeană pentru Great Wall Motor.

„Obiectivul este să devenim lider al pieței auto bulgare

„Partenerii noștrii consideră Europa o piață strategică și intenționează să intre treptat, însă permanent, cu produse bune și o strategie bună. Însă, desigur, primul nostru obiectiv este să devenim lider al pieței bulgare”, a mai spus Ivo Dekov. Litex Motors intenționează să cucerească o cotă de piață de 30% în Bulgaria.

Bulgaria are o tradiție limitată în producția de automobile. Un model Renault și altul Fiat au fost asamblate în Bulgaria în perioada 1967-1970. De asemenea, au fost asamblate mașinile rusești Moskvitch, între 1967 și 1988.

După căderea comunismului, compania britanică Rover a început să producă automobile în Bulgaria, în 1995, la Varna, dar a renunțat un an mai târziu, după declanșarea unei grave crize economice.

Analiștii spun că poate părea surprinzător faptul că firmele chineze par atât de determinate să intre în Europa, o piață saturată și unde vânzările de automobile sunt în scădere, dar pentru producătorii chinezi acest lucru ar reprezenta prezintă un câștig în materie de branding și de prestigiu.

„Este o modalitate pentru constructorii chinezi de a face progrese în ce privește calitatea”, este de părere Yann Lacroix, analist la Euler Hermes din Paris, citat de AFP.

Geely Motors în Marea Britanie

Pe de altă parte, în Marea Britanie, Geely Motors intenționează să înceapă vânzarea unui model sedan de clasă medie până la sfârșitul anului la un preț competitiv, de 10.000 de lire sterline, echivalentul a 12.000 de euro.

„Scopul nostru este de a ne lărgi gama pe cât de repede posibil, probabil cel puțin cu un nou model în fiecare an, în următorii patru-cinci ani”, au anunțat în decembrie reprezentanții companiei, care deține Volvo Cars din Suedia.

Reflectând ambițiile în creștere la nivel mondial pe piața auto, producătorul chinez Geely a cumpărat Volvo de la gigantul american Ford, tranzacția fiind de 1,5 miliarde dolari în 2010, mai puțin de un sfert din ceea ce Ford a plătit pentru companie în 1999.

„În acest fel, compania a făcut un salt tehnologic foarte important”, a remarcat Lacroix.

Chery Automobile, în Italia

Între timp, cel mai mare producător auto din China, Chery Automobile, și-a stabilit o bază în Italia, cu compania locală DR Motor, iar la sfârșitul anului trecut a cumpărat o fabrică Fiat de la Termini Imerese, în Sicilia.

Chery are în curs de dezvoltare propria marcă pentru Europa, Qoros, în colaborare cu o companie israeliană, care ar trebui să facă primul său model anul viitor.

Companii chineze din domeniul auto au arătat, de asemenea, un interes în achiziționarea acelor firme europene care întâmpină probleme pe piețele locale, unde vânzările sunt în scădere.

Holdingul Beijing Automotive Industry, interesat de preluarea operațiunilor europene ale GM

Holdingul Beijing Automotive Industry și-a exprimat interesul în achiziționarea operațiunilor europene ale General Motors (GM), grupate la Opel, având în vedere că gigantul auto american se găsește de doi ani sub protecția legii falimentului.

General Motors – care are propriile operațiuni în China – a refuzat vânzarea Opel, ca urmare a preocupărilor legate de transferul de tehnologie.

În mod similar, GM a refuzat să vândă unele active ale producătorului auto suedez Saab către două firme din China – Youngman, un constructor, și distribuitorul Pang Da.

Presa suedeză a scris că Youngman ar putea fi încă interesat de achiziția companiei și că este gata să facă o ofertă de multe milioane de dolari.

Youngman a arătat un interes deosebit pentru Saab, înainte ca acesta să își declare falimentul, dar eforturile sale au fost zădărnicite de GM, care s-a împotrivit transferului licențelor de tehnologie necesare.

Analiștii au declarat la acea vreme că producătorii chinezi au avut parte de un început prost în Europa.

De atunci însă, China a devenit piața auto cea mai mare din lume, râvnită de branduri importante din SUA și Europa, ca o sursă majoră de creștere și profit, iar standardele s-au îmbunătățit simțitor.

„Asistăm la progrese spectaculoase”, a declarat un purtător de cuvânt al Euro NCAP, autoritatea de standarde de siguranță care testează, din punct de vedere al siguranței, toate mașinile din Europa.

Tags:
Inchide