Cum am pierdut în 2010 fonduri europene nerambursabile de 875 milioane de euro pentru drumuri și căi ferate

Redactor:
Adrian Bărbulescu
Cum am pierdut în 2010 fonduri europene nerambursabile de 875 milioane de euro pentru drumuri și căi ferate
Limitată de deficitul bugetar impus de FMI și incapabilă să reducă cheltuielile cu funcționarea statului, România a fost nevoită să refuze bani europeni nerambursabili care totalizează 875 milioane de euro.

Limitată de deficitul bugetar impus de FMI și incapabilă săreducă cheltuielile cu funcționarea statului, România a fostnevoită să refuze bani europeni nerambursabili care totalizează 875milioane de euro.

Din fondurile nerambursabile de preaderare (programul ISPA) arfi putut fi cheltuți în acest an, pentru proiecte deinfrastructură, 453 milioane de euro, însă au fost alocate doar 156milioane. Totodată, Ministerul Transporturilor ar fi putut investidin fonduri europene post-aderare 848 milioane de euro, din care nus-a permis prin bugetul de stat decât cheltuirea a 270 milioane deeuro. „Diferența ar fi însemnat o creștere cu 0,9 puncteprocentuale a deficitului bugetar. Banii nu au fost refuzați, însăcheltuirea lor a fost amânată”, au declarat pentru Gândul oficialidin Ministerul Transporturilor.

Pentru acest an, ministerul a solicitat alocarea de la bugetulstatului a 332 milioane de euro pentru cheltuieli neeligibileaferente fondurilor nerambursabile, însă nu au fost aprobate decât28 milioane de euro, adică 8,5% din necesar.

Până în prezent, Ministerul Transporturilor a depus la ComisiaEuropeană 41 de proiecte de infrastructură în valoare de 3,8miliarde de euro, pentru a obține finanțări nerambursabile, dintrecare au fost deja aprobate 20, însumând 1,1 miliarde de euro. Celemai importante dintre acestea sunt Autostrada Cernavodă – Constanța(403 milioane de euro), centura Constanței la nivel de autostradă(186 milioane de euro), reabilitarea DN 24, de la limita județelorGalați și Vaslui și până la Crasna, apoi până la vama Albița (150milioane de euro), a DN 1 H Zalău – Aleșd (115 milioane de euro) șifinalizarea digului de larg în Portul Constanța (140 milioane deeuro).

Rambursări de 38,7 milioane de euro

În cadrul Programului Operațional Sectorial Transporturi(POS-T), Uniunea Europeană finanțează 85% din valoarea proiectului.Este vorba însă numai de costurile considerate eligibile. Laacestea se adaugă costurile legate de exproprieri de terenuri,mutarea utilităților (conducte de apă, de gaze, rețele electricesau stâlpi de iluminat) și TVA, care trebuie suportate din bugetulnațional.

O analiză a Ministerului Transporturilor relevă faptul că,pentru un proiect de 100 milioane de euro, statul român nu trebuiesă asigure doar cofinanțarea de 15 milioane, ci trebuie ca să alocede la buget 60 sau 70 milioane de euro. Pe de altă parte, statulromân trebuie să facă plățile către constructor. Abia apoi, setrimite factura la Bruxelles și, în termen de 60 de zile, CEreturnează 85% din sumă. Analizând contractele derulate până înprezent, specialiștii de la Transporturi au ajuns la concluzia căpentru a atrage 100% fonduri europene prin POS-T, este nevoie decheltuieli bugetare de 135,7%.

Alte programe operaționale sectoriale beneficiază deprefinanțări din partea CE, ceea ce nu este cazul POS-T. Prin acestprogram, au fost făcute deja plăți de 38,7 milioane de euro, ceeace reprezintă 1,9% din alocarea Uniunii Europene. Chiar și așa,dacă nu luăm în calcul prefinanțările (pentru PO Regional, deexemplu, ele depășesc 225 milioane de euro), POS-T se află pe locultrei din punctul de vedere al rambursărilor, după POS CreștereaCompetitivității Economice, cu 103,9 milioane de euro, și ProgramulOperațional Regional, cu 47,44 milioane de euro.

Invitat recent la InterviurileGândul, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a declarat că vacere delegației FMI care va veni marți la București să accepte ocreștere a deficitului bugetar cu 1-2 puncteprocentuale. Banii ar urma să fie cheltuițistrict pentru investiții majore în infrastructură și alte domeniicu efect multiplicator în economie.

Un nou TUN financiar dat de Gigi Becali în plină criză de coronavirus. Patronul de...
România, lovită năprasnic de un ciclon! Va fi prăpăd. Vin ninsorile
FOTO. Daniela Crudu, imaginile pe care le-ar vrea șterse: cum arăta fără operații estetice! Nu...
FOTO. Sandra Izbașa, în costum de baie! Imagini hot cu fosta gimnastă: arată fabulos la...
Ce salarii sunt în Poliție – cât câștigă lunar un subofițer și cât primește un...
Începe „Rabla pentru electrocasnice”. Iata valoarea voucherului pentru fiecare dintre echipamente finanţate
Guvernul danez, somat să exhumeze milioanele de nurci din gropile comune. Cazul provoacă noi tensiuni...
România, lovită năprasnic de un ciclon! Va fi prăpăd. Vin ninsorile
Tatăl Ralucăi Pastramă și-a ieșit din minți după ce a aflat că fiica sa a...
REGINA care nu se putea abţine să FACĂ sex. După ce PRINDEA un bărbat...
ȘOCANT! Mihai Malaimare, la un pas de a-și pierde viața! Cum era să moară îndrăgitul...
Anunțul lui Nelu Tătaru în noapte pentru milioane de români. Cum vine vaccinul
Nu China, ci altă țară este sursa coronavirusului care a bulversat planeta. Noile dovezi
Simptomul înșelător al COVID-19, pe care pacienții nu-l observă. Semnalul de alarmă tras de medicul...
Industria care explodează în pandemie. Posibilităţile de creştere sunt uriaşe
Viaţa tumultoasă a unuia dintre cei mai bogaţi oameni din lume. A crescut în orfelinat,...
Cum a fost surprinsă Loredana Groza ieșind de la salon! Artista arată demențial la 50...
Inchide