Cum am pierdut în 2010 fonduri europene nerambursabile de 875 milioane de euro pentru drumuri și căi ferate

Cum am pierdut în 2010 fonduri europene nerambursabile de 875 milioane de euro pentru drumuri și căi ferate
Publicat: 23/04/2012, 19:19
Actualizat: 24/04/2012, 05:06

Limitată de deficitul bugetar impus de FMI și incapabilă săreducă cheltuielile cu funcționarea statului, România a fostnevoită să refuze bani europeni nerambursabili care totalizează 875milioane de euro.

Din fondurile nerambursabile de preaderare (programul ISPA) arfi putut fi cheltuți în acest an, pentru proiecte deinfrastructură, 453 milioane de euro, însă au fost alocate doar 156milioane. Totodată, Ministerul Transporturilor ar fi putut investidin fonduri europene post-aderare 848 milioane de euro, din care nus-a permis prin bugetul de stat decât cheltuirea a 270 milioane deeuro. „Diferența ar fi însemnat o creștere cu 0,9 puncteprocentuale a deficitului bugetar. Banii nu au fost refuzați, însăcheltuirea lor a fost amânată”, au declarat pentru Gândul oficialidin Ministerul Transporturilor.

Pentru acest an, ministerul a solicitat alocarea de la bugetulstatului a 332 milioane de euro pentru cheltuieli neeligibileaferente fondurilor nerambursabile, însă nu au fost aprobate decât28 milioane de euro, adică 8,5% din necesar.

Până în prezent, Ministerul Transporturilor a depus la ComisiaEuropeană 41 de proiecte de infrastructură în valoare de 3,8miliarde de euro, pentru a obține finanțări nerambursabile, dintrecare au fost deja aprobate 20, însumând 1,1 miliarde de euro. Celemai importante dintre acestea sunt Autostrada Cernavodă – Constanța(403 milioane de euro), centura Constanței la nivel de autostradă(186 milioane de euro), reabilitarea DN 24, de la limita județelorGalați și Vaslui și până la Crasna, apoi până la vama Albița (150milioane de euro), a DN 1 H Zalău – Aleșd (115 milioane de euro) șifinalizarea digului de larg în Portul Constanța (140 milioane deeuro).

Rambursări de 38,7 milioane de euro

În cadrul Programului Operațional Sectorial Transporturi(POS-T), Uniunea Europeană finanțează 85% din valoarea proiectului.Este vorba însă numai de costurile considerate eligibile. Laacestea se adaugă costurile legate de exproprieri de terenuri,mutarea utilităților (conducte de apă, de gaze, rețele electricesau stâlpi de iluminat) și TVA, care trebuie suportate din bugetulnațional.

O analiză a Ministerului Transporturilor relevă faptul că,pentru un proiect de 100 milioane de euro, statul român nu trebuiesă asigure doar cofinanțarea de 15 milioane, ci trebuie ca să alocede la buget 60 sau 70 milioane de euro. Pe de altă parte, statulromân trebuie să facă plățile către constructor. Abia apoi, setrimite factura la Bruxelles și, în termen de 60 de zile, CEreturnează 85% din sumă. Analizând contractele derulate până înprezent, specialiștii de la Transporturi au ajuns la concluzia căpentru a atrage 100% fonduri europene prin POS-T, este nevoie decheltuieli bugetare de 135,7%.

Alte programe operaționale sectoriale beneficiază deprefinanțări din partea CE, ceea ce nu este cazul POS-T. Prin acestprogram, au fost făcute deja plăți de 38,7 milioane de euro, ceeace reprezintă 1,9% din alocarea Uniunii Europene. Chiar și așa,dacă nu luăm în calcul prefinanțările (pentru PO Regional, deexemplu, ele depășesc 225 milioane de euro), POS-T se află pe locultrei din punctul de vedere al rambursărilor, după POS CreștereaCompetitivității Economice, cu 103,9 milioane de euro, și ProgramulOperațional Regional, cu 47,44 milioane de euro.

Invitat recent la InterviurileGândul, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a declarat că vacere delegației FMI care va veni marți la București să accepte ocreștere a deficitului bugetar cu 1-2 puncteprocentuale. Banii ar urma să fie cheltuițistrict pentru investiții majore în infrastructură și alte domeniicu efect multiplicator în economie.

Impresiile unui polonez ajuns în Mioveni: ”Nu am întâlnit niciodata aşa ceva în Polonia”. Ce...
Acum e clar! Răzvan Munteanu, prima reacție după ce Delia a anunțat că e gravidă
FOTO. Otniela, de la `Bravo, ai stil`, în costum de baie! Apariție răvășitoare
Dieta care luptă cu COVID. Ce alimente să mănânci pentru a-ți ușura boala
Ce i-a mărturisit Sofia mamei sale! Bianca Drăgușanu a amuțit: „Mi-a zis că s-a îndrăgostit,...
Cum a ratat Simona Halep 160.000.000 de euro! Dezvăluirea uluitoare făcută de Ion Țiriac
Horoscopul pe care e invidios și Voropchievici! Cine e cea mai norocoasă zodie a zilei
Cel mai vechi recrutor român face sondaj pe LinkedIn: „Femeile care vor să facă sex...
Efectul Brexit: Benzinăriile din Marea Britanie au rămas fără carburanți. Urmează scene de Mad Max?
BANCUL ZILEI – Sexul te face KO în box!
Primul județ cu rată de infectare de peste 6 la mie: Va fi aplicată carantina...
Acum e clar! Răzvan Munteanu, prima reacție după ce Delia a anunțat că e gravidă
COMOARA uitată de americani în AFGANISTAN. Este UNICĂ în lume și are o valoare incredibilă
Cât mai costă azi un pachet de țigări Carpați. Doar norocoșii mai au acasă așa...
Dacia i-a dat lovitura lui Volkswagen. Ce a reușit acum, pentru a doua oară consecutiv
ATENȚIE! CREȘTEREA incidenței vine cu NOI REGULI STRICTE, în municipiul CONSTANȚA
O femeie a văzut o „pasăre fericită” într-un copac. S-a apropiat și a încremenit FOTO
Vestea extrem de tristă a momentului în România: A MURIT într-un cumplit accident rutier
Toți cei VACCINAȚI cu PFIZER trebuie să știe asta! Dovezile aruncă totul în aer
Ce se întâmplă în aceste clipe cu Ion Iliescu? Se știe doar că medicii îl...
EXCLUSIV. E război total pe piaţa de energie. De ce avem de fapt facturi prea...
Antreprenorul român care era pe punctul de a-şi vinde businessul cu preţul unei maşini. A...