Cum am putea lua 100 milioane € de la TIR-urile turcești. Modelul austriac

Redactor:
Adrian Bărbulescu
Cum am putea lua 100 milioane € de la TIR-urile turcești. Modelul austriac
Existența unui sistem rutier performant, care să includă măcar o autostradă pe cei 850 km cât măsoară parcursul românesc al Coridorului paneuropean de transport 4, pe ruta Constanța - București - Pitești - Sibiu, ar aduce statului venituri de aproape 100 milioane de euro anual numai din taxele percepute camioanelor străine care tranzitează România.

Banilor pe care i-ar putea încasa statul de la camionagiii turci(cei mai numeroși) li s-ar adăuga și taxele percepute celor 25.000de firme românești de transport de marfă autorizate de AutoritateaRutieră Română (ARR). Mai ales că, aplicând modelul european,taxarea s-ar face în funcție de gradul de poluare. Cum vechimeaparcului auto din România este mare, și sumele încasate ar ficonsistente.

„Din totalul de 2.837 de camioane cu greutatea cuprinsă între7,5 și 12 tone, 2.079 sunt fabricate înainte de 2005. Dintre cele78.177 de camioane de peste 12 tone, 50.233 sunt mai vechi de cinciani. Probabil că transportatorii români au fost afectați din plinde criză”, a declarat pentru Gândul directorul general al ARR,Iancu Crăciunoiu.

Se caută bani pentru urcarea camionului petren

Cum bani pentru construcția autostrăzilor nu sunt, iar traficulde camioane distruge drumurile naționale, autoritățile cautăsoluții pentru transportarea lor pe calea ferată. Un primtransport, demonstrativ, a fost făcut anul trecut de CFR Marfă, peruta București Progresu – Glogovăț (lângă Arad). Acum, Guvernulvrea să acceseze fonduri de mediu pentru subvenționarea acestui tipde transport combinat.

„Suntem în discuții pe această temă cu oficialii MinisteruluiMediului. Pentru că nu putem obliga pe nimeni să urce camionul petren, trebuie să facem atractiv transportul combinat, iar pentruasta trebuie o subvenție de 50%”, a declarat pentru Gândulsecretarul de stat în Ministerul Transporturilor EusebiuPistru.

El a precizat că, dacă va primi subvenții, transportul unui TIRde la București la Arad va costa doar 200 de euro. „Cei care vorintra în țară pe la Giurgiu nu vor mai plăti vinietă pentru drumulpână la București, unde camioanele vor fi încărcate pe platformatrenului”, a explicat Pistru.

Existența unui sistem rutier performant, care să includă măcar oautostradă pe cei 850 km cât măsoară parcursul românesc alCoridorului paneuropean de transport 4, pe ruta Constanța -București – Pitești – Sibiu, ar aduce statului venituri de aproape100 milioane de euro anual numai din taxele percepute camioanelorstrăine care tranzitează România.

„Tranzitarea Austriei de către un camion se taxează cu 180 deeuro, în timp ce pentru traversarea României este suficientăachiziționarea unei roviniete pentru o zi, care costă maximum 11euro. Noi nici nu putem să percepem mai mult, pentru că sitemulnostru rutier nu se compară cu cel al austriecilor”, a declaratpentru Gândul secretarul general al Uniunii Naționale aTransportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Radu Dinescu. El aestimat la 1.500 media zilnică a camioanelor înmatriculate în altețări care traversează România. Făcând un calcul simplu, rezultă căstatul român ar putea încasa de la aceștia, pe parcursul unui an,aproape 100 milioane de euro.

Modelul austriac este simplu. Pentru vehiculele de peste 3,5tone, vinieta a fost înlocuită de un sistem de taxe, colectateelectronic cu ajutorul unui dispozitiv numit Go-Box, care sefixează pe parbriz. Dispozitivul monitorizează traseul parcurs decamion și, în funcție de acesta, se emite factura.

Cu excepția Bulgariei, unde vinieta costă numai șapte euro,toate celelalte țări din regiune percep tarife suplimentare pentrucamioanele care utilizează autostrăzile. În Republica Cehă, deexemplu, începând de la 1 ianuarie 2010 camioanele sunt taxate dupămodelul austriac, prin sisteme electronice. Taxa de autostradăpentru un camion Euro 3-5, cu trei osii este de 2,9 coroane (0,116euro) pe kilometru.

Camioane vechi

Sumele datorate de firmele de transport extracomunitare pentrutranzitarea statelor membre UE sunt și mai mari, dacă se depășeștenumărul autorizațiilor eliberate de fiecare țară. În aceastăsituație s-a aflat și România între 2004 și 2007. Pentrutranzitarea Ungariei, firmele românești erau nevoite să achite 500de euro dus-întors pentru fiecare camion care nu se încadra încontingentul de autorizații.

Citește în paginaurmătoare cum ar mai putea încasa statul bani

Inchide