Cum am putea lua 100 milioane € de la TIR-urile turcești. Modelul austriac

Cum am putea lua 100 milioane € de la TIR-urile turcești. Modelul austriac
Publicat: 23/04/2012, 19:19
Actualizat: 24/04/2012, 03:43

Banilor pe care i-ar putea încasa statul de la camionagiii turci(cei mai numeroși) li s-ar adăuga și taxele percepute celor 25.000de firme românești de transport de marfă autorizate de AutoritateaRutieră Română (ARR). Mai ales că, aplicând modelul european,taxarea s-ar face în funcție de gradul de poluare. Cum vechimeaparcului auto din România este mare, și sumele încasate ar ficonsistente.

„Din totalul de 2.837 de camioane cu greutatea cuprinsă între7,5 și 12 tone, 2.079 sunt fabricate înainte de 2005. Dintre cele78.177 de camioane de peste 12 tone, 50.233 sunt mai vechi de cinciani. Probabil că transportatorii români au fost afectați din plinde criză”, a declarat pentru Gândul directorul general al ARR,Iancu Crăciunoiu.

Se caută bani pentru urcarea camionului petren

Cum bani pentru construcția autostrăzilor nu sunt, iar traficulde camioane distruge drumurile naționale, autoritățile cautăsoluții pentru transportarea lor pe calea ferată. Un primtransport, demonstrativ, a fost făcut anul trecut de CFR Marfă, peruta București Progresu – Glogovăț (lângă Arad). Acum, Guvernulvrea să acceseze fonduri de mediu pentru subvenționarea acestui tipde transport combinat.

„Suntem în discuții pe această temă cu oficialii MinisteruluiMediului. Pentru că nu putem obliga pe nimeni să urce camionul petren, trebuie să facem atractiv transportul combinat, iar pentruasta trebuie o subvenție de 50%”, a declarat pentru Gândulsecretarul de stat în Ministerul Transporturilor EusebiuPistru.

El a precizat că, dacă va primi subvenții, transportul unui TIRde la București la Arad va costa doar 200 de euro. „Cei care vorintra în țară pe la Giurgiu nu vor mai plăti vinietă pentru drumulpână la București, unde camioanele vor fi încărcate pe platformatrenului”, a explicat Pistru.

Existența unui sistem rutier performant, care să includă măcar oautostradă pe cei 850 km cât măsoară parcursul românesc alCoridorului paneuropean de transport 4, pe ruta Constanța -București – Pitești – Sibiu, ar aduce statului venituri de aproape100 milioane de euro anual numai din taxele percepute camioanelorstrăine care tranzitează România.

„Tranzitarea Austriei de către un camion se taxează cu 180 deeuro, în timp ce pentru traversarea României este suficientăachiziționarea unei roviniete pentru o zi, care costă maximum 11euro. Noi nici nu putem să percepem mai mult, pentru că sitemulnostru rutier nu se compară cu cel al austriecilor”, a declaratpentru Gândul secretarul general al Uniunii Naționale aTransportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Radu Dinescu. El aestimat la 1.500 media zilnică a camioanelor înmatriculate în altețări care traversează România. Făcând un calcul simplu, rezultă căstatul român ar putea încasa de la aceștia, pe parcursul unui an,aproape 100 milioane de euro.

Modelul austriac este simplu. Pentru vehiculele de peste 3,5tone, vinieta a fost înlocuită de un sistem de taxe, colectateelectronic cu ajutorul unui dispozitiv numit Go-Box, care sefixează pe parbriz. Dispozitivul monitorizează traseul parcurs decamion și, în funcție de acesta, se emite factura.

Cu excepția Bulgariei, unde vinieta costă numai șapte euro,toate celelalte țări din regiune percep tarife suplimentare pentrucamioanele care utilizează autostrăzile. În Republica Cehă, deexemplu, începând de la 1 ianuarie 2010 camioanele sunt taxate dupămodelul austriac, prin sisteme electronice. Taxa de autostradăpentru un camion Euro 3-5, cu trei osii este de 2,9 coroane (0,116euro) pe kilometru.

Camioane vechi

Sumele datorate de firmele de transport extracomunitare pentrutranzitarea statelor membre UE sunt și mai mari, dacă se depășeștenumărul autorizațiilor eliberate de fiecare țară. În aceastăsituație s-a aflat și România între 2004 și 2007. Pentrutranzitarea Ungariei, firmele românești erau nevoite să achite 500de euro dus-întors pentru fiecare camion care nu se încadra încontingentul de autorizații.

Citește în paginaurmătoare cum ar mai putea încasa statul bani

Calvar pentru o tânără. Ce a putut să păţească după 10 partide de sex într-un...
Cand se TERMINA pandemia? OMS a facut anuntul
FOTO. Cum arată unica fiică a lui Ion Țiriac! Ioana i-a captat atenția Simonei Halep
Demența la bătrânețe poate fi prevenită, dacă urmezi 5 sfaturi simple
Raed Arafat, anunț cutremurător! Măsura dură care se ia în toate spitalele din România, după...
Celebru milionar, salvat de la moarte, în mod miraculos, de Gigi Becali! `A venit Luțu...
Tatăl lui George Simion de la AUR, condamnat penal pentru că a bătut cinci polițiști!...
Criza guvernamentală ucide oameni zilnic. Apelul medicilor: Depolitizaţi deciziile medicale şi haideţi să colaborăm
Românii caută cu disperare aceste ANVELOPE DE IARNĂ. Ce au ele mai special?
BANCUL ZILEI – Două blonde fac nudism. La un moment dat apare un taur…
O nuntă din Botoșani a avut loc fără mire, după ce s-a infectat cu COVID
Cand se TERMINA pandemia? OMS a facut anuntul
Chinezii au LANSAT ceva revoluționar care îi ÎNGROZEȘTE pe americani. „Nu avem nici cea mai...
Când se întoarce frigul în România. Trebuie să ne pregătim deja hainele groase
BOMBĂ! Veste uriașă pentru Liviu Dragnea! Totul a fost ținut SECRET, ce s-a aflat ACUM
Vergil Chițac: Constanța va dispune de 18 stații de reîncărcare pentru vehiculele electrice
Regina Elisabeta a II-a, jignită? Premiul refuzat: „Găsiți un destinatar mai vrednic”
Vestea ȘOC a momentului în România: A murit. Cum a fost găsit...
România e în doliu! Un mare actor român a murit. A fost găsit mort în...
Iarna 2021-2022 va fi apocaliptică! Meteorologii se uită în arhive, să vadă dacă a mai...
Pâinea noastră (scumpă) cea de toate zilele? România, producţie record de grâu în 2021