Cum explică CFR Călători pierderea a 100 de milioane de pasageri: „Circulația între regiuni s-a diminuat pe fondul unei scăderi generale a economiei”

Redactor:
Ioan Dornescu
Cum explică CFR Călători pierderea a 100 de milioane de pasageri: „Circulația între regiuni s-a diminuat pe fondul unei scăderi generale a economiei”
CFR Călători va transporta circa 50 milioane pasageri în acest an, similar cu 2012, dar cu aproape 70% mai puțin față de 1998, anul înființării, și arată că scumpirea biletelor de la 1 septembrie va genera încasări mai mari cu 3% în ultimele patru luni și un plus de 2% în 2014 comparativ cu 2012.

CFR Călători va transporta circa 50 milioane pasageri în acest an, similar cu 2012, dar cu aproape 70% mai puțin față de 1998, anul înființării, și arată că scumpirea biletelor de la 1 septembrie va genera încasări mai mari cu 3% în ultimele patru luni și un plus de 2% în 2014 comparativ cu 2012, informează Mediafax.

„În anul 2012, numărul de călători transportați a fost de 48,676 milioane. Estimăm că în acest an se va menține același număr de călători, în funcție de evoluția principalilor indicatori macroeconomici. (…) Pentru perioada septembrie – decembrie 2013 se estimează o creștere cu 3% a încasărilor CFR Călători față de aceeasi perioada a anului 2012. Pentru anul 2014 se estimează o creștere cu 2% față de încasările realizate în anul 2012”, se arată într-un răspuns al companiei, la solicitarea Mediafax.

CFR Călători a fost înființată în 1998, în urma reorganizării fostei SNCFR, și a transportat în acel an 146,8 milioane pasageri.

„De atunci și până în prezent traficul a înregistrat un trend descendent, cauzat de mai mulți factori, precum: circulația între regiuni care s-a diminuat pe fondul unei scăderi generale a economiei, aceasta ducând la reducerea numărului de pasageri și la reducerea numărului de trenuri din pachetul minim social; reducerea numărului de trenuri, determinată de efectuarea de lucrări de reabilitare la infrastructura feroviară și închiderea temporară a unor secții de circulație sau reducerea capacității de circulație a acestor secții”, precizează compania.

Între 2007 și 2009 numărul călătorilor s-a redus de la 85,7 milioane la 65,5 milioane, ajungând la 57,6 milioane în 2010, respectiv 53,4 milioane în 2011.

Bugetul de venituri și cheltuieli pentru anul 2013 al CFR Călători, aprobat în luna iulie prin hotărâre de guvern, prevede venituri totale de 2 miliarde lei, cheltuieli de 2,4 miliarde lei și o pierdere de 400 milioane lei, conform sursei citate.

Potrivit datelor raportate la Ministerul Finanțelor, compania a înregistrat anul trecut venituri de 1,99 miliarde lei (în scădere cu 22% față de 2011), cheltuieli de 2,98 miliarde lei (mai mari cu 16%) și o pierdere de 992 milioane lei, de la un profit net de 1,5 milioane lei în anul precedent. Afacerile CFR Călători s-au plasat la 1,66 miliarde lei în 2012, în scădere cu aproape 24%.

CFR Călători a anunțat recent că a avut în primul semestru pierderi de 139 milioane lei, în scădere față de rezultatul negativ de 200 milioane lei raportat la jumătatea anului trecut. Evoluția a fost determinată printre altele de reducerea unor linii neprofitabile sau cu slabă productivitate, scăderea consumului de motorină și diminuarea cheltuielilor cu personalul, prin scăderea numărului de angajați, fără concedieri colective.

Prețurile biletelor de tren au crescut diferențiat de la 1 septembrie, cu până la 10%, măsura, aprobatã prin ordin al ministrului Transporturilor, luând în calcul evoluția inflației și majorarea din ultimii doi ani a unor costuri ale CFR Călători, cu combustibili, energie sau piese.

Pentru rutele scurte (parcurse de trenurile Regio), creșterea este operată prin rotunjirea tarifului la 50 bani sau la leu, prin majorări cu valori cuprinse între 10 bani și 50 bani, în vreme ce pentru rutele lungi, la trenurile InterRegio (IR) scumpirea este de până la 10%.

Compania operează trenuri pentru peste 350 de rute în trafic intern și în trafic internațional. Dintre acestea, rutele în trafic internațional reprezintă 3%.

„Din punct de vedere al relațiilor de transport unde se înregistrează nivele ridicate de solicitare se pot menționa cele care leagă Bucureștiul de Timișoara, Arad, Cluj, Suceava, Iași, Galați și Constanța, rutele sezoniere către destinațiile turistice importante, dar și relațiile pe care circulă trenuri de navetă în jurul marilor orașe sau platforme industriale generatoare de fluxuri de călători”, arată reprezentanții companiei.

În prezent, CFR Călători operează la nivel național un număr zilnic de 1.103 trenuri de călători, din care 6 trenuri IC (InterCity), 220 trenuri IR și 877 trenuri R. Parcul de vagoane utilizat este de aproximativ 1.000 de unități.

Parcul de material rulant motor este compus din locomotive electrice, diesel și automotoare, circa 60% fiind folosit pentru deservirea zilnică a trenurilor de călători. Dintre acestea, o pondere de aproximativ 73% este deținută de locomotive, 11% de automotoarele vechi sau modernizate și 16% de automotoarele de tip Săgeata Albastră (Desiro). Restul parcului este compus din unități vechi, cu deficiențe majore, durata de viață expirată sau ineficiente energetic, potrivit companiei.

„Din întregul parc de vagoane de călători numai 24,4% este de construcție nouă sau modernizate având o vârstă de până la 10 ani, cu un nivel de confort și servicii care răspunde în totalitate exigențelor călătorilor și condițiilor de eficiență economică a exploatării, 7,5% au vârsta cuprinsă între 10 și 20 de ani, restul fiind vagoane nemodernizate cu vârsta de peste 20 de ani, dintre acestea 44% având peste 30 de ani vechime. Din acest motiv managementul societății își propune realizarea de proiecte de înnoire a parcului cu rame electrice și diesel de construcție nouă, cu un grad înalt de eficiență energetică, pe diverse nivele de confort conform tipurilor de serviciu prestat”, potrivit sursei citate.

Aceste rame vor înlocui în mare parte locomotivele și vagoanele vechi care nu mai corespund din punct de vedere al eficienței energetice și al serviciilor oferite.

O altă direcție o constituie proiectele de modernizare a parcului de material rulant, astfel încât să corespundă tuturor standardelor de eficiență, interoperabilitate siguranță și securitate.

La sfârșitul lunii iulie, compania avea 13.891 de salariați, cu 149 mai puțini decât la începutul anului, iar bugetul de venituri și cheltuieli din 2013 prevede un număr de 13.880 angajați la finele acestui an.

Datoriile comerciale ale companiei se ridicau la 1,2 miliarde lei la finele lunii iulie, cel mai important creditor fiind CFR SA, suma reprezentând în principal taxa de utilizare a infrastructurii. Printre creditori se numără și alți furnizori de materii prime și servicii. Datoriile totale ale CFR Călători s-au menținut la 1,67 miliarde lei în anii 2011-2012.

×

Declarații susținute de ministrul Finanțelor și de cancelarul Prim-ministrului

Publicată de Gandul pe Miercuri, 27 mai 2020
Gândul LIVE!
Inchide