Cum poți câștiga bani mâncând gratis la restaurant. Cine poate deveni „client misterios”

Cum poți câștiga bani mâncând gratis la restaurant. Cine poate deveni „client misterios”
Mese gratuite la restaurant, decontarea benzinei pentru autoturismul propriu, shopping „de voie" pe banii firmei. Nu este o secvență din viața unui director de multinațională, ci o mică parte din activitatea unui așa-numit client misterios.

Mese gratuite la restaurant, decontarea benzinei pentruautoturismul propriu, shopping „de voie” pe banii firmei. Nu este osecvență din viața unui director de multinațională, ci o mică partedin activitatea unui așa-numit client misterios. Clienții subacoperire sunt folosiți în mod frecvent în țările dezvoltate atâtde companii, dar și de instituțiile publice care doresc să îșiîmbunătățească serviciile. În România doar multinaționalele mairecurg la angajarea unor firme specializate în studii de misteryshopping.

„Cel mai adesea, companiile care apelează la studii tip mysteryshopping sunt cele din domeniul serviciilor, precumtelecomunicații, servicii financiare – asigurări, bănci -, lanțuride fast-food, de retail sau lanțuri farmaceutice, companii deautomobile. Astfel de studii oferă recomandări concrete de trainingpentru reprezentanții de vânzări sau call centere sau, după caz,îmbunătățiri în aspectul magazinelor, aplicabile imediat, care potaduce rezultate rapide în creșterea vânzărilor sau în îmbunătățireaserviciilor”, ne-a declarat Oana Neacșu, cercetător GfK România,companie care realizează studii de acest fel din anul 2000.

Elementele pe care le are de evaluat un client misterios suntlegate de aspectul magazinului, așezarea produselor, modul deafișare a prețurilor, timpul de așteptare, cunoștințele pe care leau consultanții de vânzări despre produse sau abilitățile lor derelaționare. Chiar și pe criză, firmele din domeniu fac recrutăride personal mizând pe o revenire a comenzilor din parteamultinaționalelor. „Noi suntem permanent în căutare de astfel depersoane pentru că ne dorim să extindem rețeaua de operatori demystery shopping”, spune Neacșu.

Condiții pentru a fi client sub acoperire

Reprezentanții firmelor de profil spun că pentru a deveni clientsub acoperire cei interesați trebuie să dea dovadă de seriozitate,discreție, obiectivitate, corectitudine și atenție la detalii. Ceiselectați sunt testați și urmează traininguri specifice. „Esteimportant să dovedească faptul că pot reține scenariul și că îl potaplica, iar acest lucru îl testăm în ședințele de training pe carele facem cu fiecare dintre ei. Desigur, un alt aspect esențial estesă îi selectăm astfel încât să se potrivească profiluluiconsumatorului respectivei companii”, mai explică Neacșu.

Astfel, în general, la un restaurant de tip fast-food vor fitrimiși clienți sub acoperire în vârstă de 20-30 de ani, în timp cepentru a testa serviciile unei bănci vor fi folosiți cliențiimisterioși trecuți de 30 de ani.
În plus, atunci când fac recrutări, firmele de profil cer o seriede detalii cărora multor persoane li s-ar putea părea inutile, degenul purtați sau nu ochelari, aveți mașină personală etc.Explicația este simplă. Detaliile sunt necesare pentru a puteatrimite, în cazurile menționate, un client la un magazin deochelari sau la unul de automobile.

„Angajatul mesteca gumă? Comentați”

„Am intrat în magazin. Am fost lăsat să aștept 15 minute pentrucă toți angajații erau ocupați cu alți clienți. Unul dintreangajați mesteca gumă în mod dizgrațios, iar cămașa celuilalt erapătată vizibil pe guler”. La finalul vizitei, clientul subacoperire va completa un raport, în care trebuie să răspundă la maimulte întrebări, care pot cuprinde unele de genul „angajatulmesteca gumă?” sau „cum apreciați ținuta angajatului?”.

Piața de studii mystery shopping a fost estimată de specialiștila un vârf de circa 1,5 milioane de euro în anul 2008, în timp ceîn 2009 cererea mai scăzută pentru asemenea studii a condus lascăderea pieței față de anul precedent. Pentru acest an analiștiisperă la o majorare a afacerilor. „Sigur că efectele crizei care auînceput să se simtă în 2009 au mai temperat cererea de studii deMystery Shopping. Sperăm însă la o revenire în 2010”, au conchisreprezentanții firmelor de profil.

INFO PLUS

Zeci de euro pentru o vizită misterioasă

În urma unei vizite, un client misterios poate primi, în medie,un onorariu de 10 – 20 de euro, potrivit unor reprezentanți aifirmelor de consultanță.

Inchide