Cum restructurează Boagiu CFR Călători: într-o singură lună, compania a scumpit biletele cu 18% și a cerut subvenții mai mari cu 34%

Cum restructurează Boagiu CFR Călători: într-o singură lună, compania a scumpit biletele cu 18% și a cerut subvenții mai mari cu 34%
Publicat: 23/04/2012, 19:31
Actualizat: 24/04/2012, 14:54

La presiunea Fondului Monetar Internațional (FMI), guvernul Boc a anunțat restructurarea companiilor de stat, pentru a acoperi „găurile negre” din economie.

Înainte de concedieri masive, aducerea unui management privat sau de rentabilizarea afacerii prin renegocierea unor contracte mai vechi, la CFR Călători ministerul Transporturilor a decis că restructurarea trebuie să înceapă pe banii contribuabilului, adică prin tarife mai mari și prin subvenții mai generoase de la stat.

Ministerul Transporturilor, condus de Anca Boagiu, a lansat în dezbatere publică un proiect de Hotărâre de Guvern prin care subvenția acordată de către stat companiei CFR Călători ar urma să crească de la 244 la 326 de milioane de euro, conform Mediafax. CFR Călători se află pe lista companiilor monitorizate de către FMI, după cum s-a stabilit în acordul semnat cu România, alături de companii precum „surorile” CFR Marfă și CFR SA (care administrează infrastructura feroviară din România) dar și de SNLO sau de CNH.

Într-o singură lună CFR a majorat tarifele cu 18% și cere majorarea cu 34% a subvențiilor

Cererea ministrului Transporturilor și Infrastructurii ca statul să subvenționeze și mai mult compania de stat vine la mai puțin de o lună după ce tarifele practicate de CFR Călători, au crescut, de pe o zi pe alta, cu 18%, respectiv sâmbătă, 13 august, a fost anunțat oficial faptul că de duminică, 14 august, biletele de tren sunt cu aproape o cincime mai scumpe.

Majorarea cu 18% a tarifelor a fost posibilă pentru că Guvernul a anulat, prin ordonanța de urgență 57 de pe 16 iunie 2011, prevederile conform cărora tarifele practicate de CFR Călători și Metrorex pot fi majorate doar cu nivelul inflației și doar cu acceptul Consiliului Concurenței, după cum au explicat atunci oficialii CFR Călători.

Citește și: CUM ARATĂ CONTRACTUL MANAGERILOR PE CARE ÎI ANGAJEAZĂ STATUL. Pentru ce primesc SALARII de până la 75.000 de EURO pe lună

Citește și: Cum explică CFR Călători scumpirea „de pe o zi pe alta”, cu 18%, a biletelor. PLUS: Ce ar putea primi călătorii în plus de la CFR

Anul acesta, conform bugetului inițial, adoptat în martie, CFR Călători ar urma să închidă bilanțul „pe zero”, după ce anul trecut a avut pierderi de 20 de milioane de euro iar în 2009 de 50 de milioane de euro. Se pare însă că pentru a putea respecta bugetul a fost nevoie atât de majorarea cu 18% a tarifelor cât și de majorarea subvenției de la stat cu 34%. O dovadă în plus în favoarea acestui argument, că bugetul a fost estimat greșit la începutul anului este și că la finele lunii iunie datoriile directe către bugetul de stat ale CFR Călători erau de circa opt milioane de euro, reprezentând întârzieri la plata impozitului pe venituri.

Numărul pasagerilor transportați anual a scăzut cu 14 milioane de persoane în ultimii doi ani

Situația financiară a CFR Călători este departe de a fi una bună și pentru că în ultimii ani compania de stat nu a fost în stare să stopeze, sau măcar să reducă, fenomenul de scădere a vânzărilor de bilete, respectiv de scădere a numărului de pasageri. În perioada 2008 – 2010 numărul pasagerilor transportați de compania de stat a scăzut cu nu mai puțin de 17%, adică o șesime din total, de la 78,2 milioane de pasageri transportați în 2008, la 64,2 milioane de pasageri anul trecut, conform datelor ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Din scăderea totală de 14 milioane de pasageri în ultimii doi ani, 5,6 milioane de pasageri au fost pierduți anul trecut, față de 2009.

În timp ce numărul pasagerilor a scăzut sensibil, viteza medie de deplasare a trenurilor de călători a stagnat, respectiv s-a oprit la 44 de km/h, după cum susține ministerul Transporturilor. Viteza poate părea mică, dar este net superioară celei care se înregistrează în cazul trenurilor de marfă, de 24 de km/h în 2010.

CFR Călători se află și pe lista companiilor la care ar urma să fie adus management privat. Viitorul șef al companiei de stat ar putea fi recompensat cu un salariu lunar brut de aproape 28.000 de euro, conform unui proiect prezentat în exclusivitate de Mediafax.

Situaţia dramatică prin care trece un brand uriaş al României. Ce se poate întâmpla în...
Interzis săracilor! Cât costă o omletă în restaurantul lui Victor Slav din București
FOTO. Loredana Groza, noi imagini controversate! Cum s-a lăsat pozată și filmată cântăreața
Durerile de gât nu sunt provocate doar de răceală. De ce te-ar putea durea gâtul
Raed Arafat, anunț cutremurător! Măsura dură care se ia în toate spitalele din România, după...
Simona Halep și Mircea Badea, întâlnire de gradul zero in trafic! Bolidul sportivei, criticat de...
Lidl se transformă! Ce începe să vândă, primele produse ajung în magazinele din România
VIDEO Trucuri pentru a avea mai multe locuri în avion
Care este cea mai mare problemă pentru deținătorul unei mașini Tesla
Telenovelă în toată regula. Întâlnire de gradul zero între Cristi Borcea și actualul soț al...
BANCUL ZILEI – Fetele de măritat și detaliile picante din dormitor
Virusul care ar putea provoca o nouă pandemie. 40% dintre oamenii infectați au murit
Ce meserie are iubita lui Laurențiu Reghecampf? Corina a studiat la Cambridge!
I se spunea CĂLĂUL și a fost cel mai mare CRIMINAL al tuturor timpurilor. Cum...
Tehnici de citire a chipului. Cum îți dai seama dacă o persoană îți ascunde ceva
Amanta lui Reghe, scandal uriaş cu un reporter. Detalii bombă despre trecutul Corinei
547 de NOI CAZURI de INFECTARE, INCIDENȚA pe JUDEȚ este 7,91
Incident grav cu Vladimir Putin și o jurnalistă americană: „O femeie frumoasă, drăguță...”
Vestea ȘOC a momentului în România: A fost găsită moartă
Doliu în muzica populară! O celebră artistă s-a stins din viață. Tragedie în România
Dumnezeule, nu! Virus apocaliptic la orizont! Covid-19 e ultima grijă. Vine Nipah
EXCLUSIV. E război total pe piaţa de energie. De ce avem de fapt facturi prea...
Pâinea noastră (scumpă) cea de toate zilele? România, producţie record de grâu în 2021