Cum SE FURĂ sute de milioane de EURO în Portul Constanța. Povestea celor 47 de milioane de tone de marfă

Cum SE FURĂ sute de milioane de EURO în Portul Constanța. Povestea celor 47 de milioane de tone de marfă
Publicat: 23/04/2012, 19:29
Actualizat: 24/04/2012, 05:57

Prin portul Constanța au trecut în 2010 peste 47 de milioane detone de marfă, acesta fiind cel mai important centru de comerț alRomâniei. Aproape un sfert din total, respectiv 12 milioane detone, e comerțul cu cereale, urmat de cel cu petrol brut, cuaproape 10% din total.

În ciuda inspecțiilor aproape lunare efectuate de organeleabilitate, cel mai mare centru de comerț al României este, după cumsusțin reprezentanții mediului de afaceri, cel mai mare focar deevaziune din țară.

Una dintre cele mai importante acțiuni ale organelor abilitateîmpotriva evaziunii a avut loc luni dimineață, când în 25 delocuințe din Constanța și în alte 25 din Capitală au avut locpercheziții, în cadrul unei acțiuni a poliției de frontieră care afost coordonată de către DNA. Printre persoanele vizate de anchetă,care au fost duse ulterior la DNA, se numără senatorul PDLMircea Banias, fost director al Administrației PorturilorConstanța, și secretarul general al Ministerului Administrației șiInternelor, Laurențiu Mironescu.

Un sfert din comerțulportului e cu cereale, unde evaziunea este de60%

Peste jumătate din cantitatea totală de cereale care trece prinRomânia, fie că este vorba despre importuri sau exporturi, ajungeîn portul Constanța iar evaziunea pe piața cerealelor este de 60%,după cum susțin reprezentanții industriei de profil.

„Problema evaziunii este foarte mare. Atât de mare încât singurasoluție pare a fi taxarea inversă, respectiv facturarea inițialăfără TVA, astfel încât să nu mai fie ce fura. Când vine sezonulrecoltării își fac firme, cumpără producția și o vând altei firmefără să plătească TVA. Prima firmă dispare, a doua vinde marfa la atreia sau a patra sau dă marfa direct în piață”, a declarat pentrugândul AurelPopescu, președintele Rompan.

Principala metodă de evaziune, mai ales la produsele accizabile,cum ar fi combustibilii sau țigările, este subaprecierea valoriimărfii. În cazul altor produse, cum ar fi cele alimentare, seîntâmplă același lucru. Într-o analiză recentă, gândul a arătatcă, după cum reiese din datele oficiale, un kilogram de cartofi are un cost estimat la 70 de bani laintrarea în țară, deși la raft se vinde cu 3-3,5 lei.

„Vine marfa subevaluată în port, firma plătește TVA și accize,dacă e cazul, la marfa subevaluată iar apoi vinde marfaangrosiștilor și își pierde apoi urma”, a explicat pentrugândul GabrielBiriș, expert fiscal în cadrul casei de avocatură Biriș Goran.

În România economia neobservată este de circa 30% din PIB, ceeace înseamnă că statul nu încasează nicio taxă și niciun impozit dincomercializarea unor bunuri și servicii în valoare totală de circa40 de miliarde de euro. Dacă în România nu ar exista economieneagră, bugetul statului ar avea încasări cu circa 25% mai maridecât cele de acum, respectiv ar avea la dispoziție 10 miliarde deeuro în plus, cât bugetul anual alocat salariilor tuturorbugetarilor.

Exportul fictiv, metodaprin care statul plătește degeaba 24% din valoareamărfii

O altă metodă, prezentată tot de expertul fiscal, este cea aexportului fictiv. Cumpărătorul ia marfa din România, cu TVA, oexportă doar din acte, deci ea rămâne tot în țară, după care cererambursarea TVA iar apoi vinde marfa pe piața internă, ținând contcă e cu 24% mai ieftină.

Până la mijlocul anului trecut, cel puțin, o mare problemă afost și cu importurile de combustibili. După ce guvernul adesființat antrepozitele de carburanți din portul Constanța,nivelul evaziunii a scăzut vizibil.

„Au fost probleme destul de mari, însă în ultima vreme acesteprobleme au scăzut în mod substanțial. Putem spune că din acestpunct de vedere România este mai favorabilă mediuluiinvestițional”, ne-a declarat Gheorghe Tampiza, coordonatorulstrategiei de dezvoltare a Lukoil România.

Metoda prin care se făcea evaziune era similară cu cea de lalegume, fructe și cereale. Marfa stătea neaccizată într-unantrepozit (depozit cu regim fiscal special) de unde era cumpăratăde o firmă care declara că a plătit accizele, deși nu o făcea, dupăcare marfa dispărea în piață. Firma, evident, dispărea în scurttimp.

Evaziunea de pe piațacarburanților e în scădere

Experții fiscali recunosc că decizia de desființare aatrepozitelor de carburanți și-a arătat efectele benefice. „Deșiinițial am criticat măsura, ulterior m-am abținut, pentru că amvăzut că au existat rezultate bune în ceea ce privește rezultatelela buget”, recunoaște Biriș.

Portul Constanța este considerat în același timp și un centrufoarte important al contrabandei cu țigări. După arestareavameșilor de la granițele terestre, în special cele spre Ucraina,Republica Moldova și Serbia, contrabanda cu țigări a scăzut de lacirca 36% la 20% din piața locală de țigarete, conform unui studiufăcut public de industria de profil din România. Rezultă astfel că,dat fiind faptul că portul Constanța a scăpat până acum deverificări de amploarea celor făcute la celelalte vămi, cel maiprobabil o mare parte din cei 20% reprezintă contrabandă cu țigărifăcută chiar prin port.

Comerțul cu haine șipapuci a crescut, în tone, de 12 ori în ultimii cinciani

Un nou pericol, ca impact negativ asupra bugetului de stat, pelângă evaziunea de pe piața produselor alimentare, ar putea fi,după cum reiese din datele oficiale, invazia produsele chinezești,de cele mai multe ori, în special hainele și încălțămintea.

Astfel, în ultimii cinci ani cantitatea de articole de „piele,textile, confecții și diverse articole fabricate” a crescut de 12ori, de la 6.000 de tone în 2006 la 73.500 de tone anul trecut. Dinport, marfa ajunge de obicei în centre comerciale de tipul DragonulRoșu, din Capitală, de unde ajung apoi în toată țara, de lamagazinele de cartier din Timiș la bazarul din Suceava.

Portul Constanța,preferatul vaselor turcești, malteze șigeorgiene

În ceea ce privește comerțul din portul Constanța dupăpavilionul navelor, cele mai dinamice firme sunt cele din Turcia,cu 857 de escale în 2010, urmate de cele din Malta, cu 542 deescale. Navele cu pavilion chinezesc au făcut doar nouă escale anultrecut, la fel ca cele din Koreea de Nord, Tuvalu și Insulele Cook.În timp ce nicio navă sub pavilion american nu a făcut vreo escalăîn portul Constanța în 2010, portul românesc la Marea Neagră aînregistrat 30 de escale ale navelor din Tanzania, 96 de escale alenavelor din Belize și 14 ale celor din Barbados.

Printre cei mai importanți parteneri de comerț ai României, dupăpavilionul navelor și numărul de escale, se numără Georgia, cu 452de escale, Panama, cu 384 de escale, Cambodgia, cu 248 de escale,Antigua & Barbuda, cu 237 de escale, și Liberia, cu 231,conform datelor oficiale.

ŞOC! Telefonul Dianei, devenită peste noapte vedetă în ţară, a fost "spart". Imagini intime au...
BREAKING NEWS! „Rusia va ataca Ucraina!” Când începe războiul?
FOTO. Simona Gherghe, în costum de baie! Apariție rară a vedetei TV: cum arată
„Bărbații se tem de mine pentru că sunt prea frumoasă”. Cum arată una dintre cele...
FOTO. Simona Gherghe, în costum de baie! Apariție rară a vedetei TV: cum arată
ADEVĂRATA MIZĂ DIN SPATELE CONFLICTUL RUSIA-UCRAINA. Generalul (r) american Ben Hodges: „O nouă ofensivă din...
Lada pregătește viitorul rival de temut pentru Dacia Duster - GALERIE FOTO cu modelul rusesc
De ce se teme, de fapt, Vladimir Putin: „Nu de NATO. Știe că nu noi...
BREAKING NEWS! „Rusia va ataca Ucraina!” Când începe războiul?
Vârsta la care FEMEILE sunt cele mai ATRACTIVE în pat pentru bărbaţi
Restaurantul Papa Ricardo, amendat pentru că a aruncat gunoiul pe domeniul public!
A primit mii de dolari pentru a ieși cu el. Când a aflat cine e,...
Cine i-a ucis, de fapt pe studenții de la Iași? Descoperirea ȘOC a polițiștilor
Noua lovitură pregătită de Bill Gates în plină pandemie! S-a aflat planul său secret
Lumea nu va mai fi niciodată la fel! Ne apropiem de distrugere. Asta e noua...
Este oficial: Un nou mare retailer cu preţuri foarte mici vine în România
Unde se află regiunea denumită "OAZA TINEREŢII", unde oamenii nu se îmbolnăvesc niciodată şi arată...