Loredana Voiculescu
23.04.2012
Financiar

De ce nu sunt obligatorii de la 1 noiembrie anvelopele de iarnă „obligatorii”. Unde iei amendă dacă mergi cu cauciucuri de vară

Ce trebuie să știi dacă ești șofer

Anvelopele de iarnă nu sunt obligatorii de la 1 noiembrie pentru toate autovehiculele, ci doar pentru cele care circulă pe porțiuni de drum cu gheață, zăpadă sau polei. Întrebat de gândul dacă toți conducătorii auto sunt obligați să își doteze mașinile cu cauciucuri de iarnă, comisarul șef de la Poliția Rutieră, Marian Zane, a răspuns: „Nu toți. Este vorba despre circulația pe porțiunile cu zăpadă, gheață sau polei”.

El a adăugat însă că este „incorect” să nu ne dotăm mașinile cu cauciucuri de iarnă. „Este important să nu fim surprinși. Te poți duce la cumpărături și să fie soare, și când ieși poate să ningă”, a spus Zane.

„Conducătorii auto care știu că își țin mașinile în garaj, desigur că nu sunt nevoiți să își cumpere cauciucuri de iarnă. Important este să evităm blocajele în trafic, nu amenzile”, a mai spus comisarul șef Marian Zane.

Și reprezentanții Autorității Rutiere Române (ARR) au confirmat că cei care nu circulă pe porțiuni de drumuri cu zăpadă, polei sau gheață nu riscă sancțiuni dacă nu au cauciucuri de iarnă. Legislația care intră în vigoare pe 1 noiembrie prevede amenzi între 2.500 și 4.000 de lei pentru cei fără anvelope de iarnă, șoferii riscând și reținerea certificatului de înmatriculare al automobilului.

Până când? – „Legislația nu prevede un termen calendaristic”

Întrebat până când se aplică această prevedere, reprezentantul ARR a spus că nu există un termen calendaristic prevăzut în ordonanța 5/2011 pentru aprobarea unor reglementări privind creșterea siguranței rutiere. „Riscă amenzi cei care circulă pe porțiuni cu zăpadă, gheață sau polei dacă sunt neechipați de iarnă”, a declarat pentru gândul Florian Coman, directorul general al Autorității Rutiere Române (ARR). Termenul de 31 martie, vehiculat în presă, nu este prevăzut nicăieri, nu există o limitare, au mai explicat oficialii ARR.

Citește și AFACEREA CAUCIUCURILOR DE IARNĂ OBLIGATORII – Cifrele unui superbusiness. PLUS: Unde s-a „ENERVAT” ministrul și i-a venit ideea

„Nu este necesară nici o hârtie de la service”. Cine verifică anvelopele

Polițiștii vor fi cei care vor verifica dacă mașina oprită în trafic este dotată cu anvelope de iarnă, iar legislația nu prevede obligativitatea ca service-ul să emită „o hârtie” care să certifice faptul că mașina este dotată cu anvelope de iarnă, ne-au explicat oficialii ARR.

„Sunt sigur că polițiștii sunt pregătiți să evalueze (anvelopele-n.red.). Aplicarea acestei prevederi a fost amânată un an”, a răspuns Florian Coman, la întrebarea dacă polițiștii sunt pregătiți să recunoască o anvelopă de iarnă de celelalte tipuri de anvelope.

„Polițistul va lua ochelarii sau lupa și se va uita la anvelopă. Nu există prevedere care să spună că noi, service-urile, trebuie să dăm o hârtie ce va fi prezentată polițistului care oprește mașina în trafic. Service-ul eliberează doar un certificat de garanție pentru anvelopele pe care le montează, în care sunt trecute diverse specificații tehnice privind dimensiunea, profilul anvelopei”, a declarat pentru gândul Denis Duțescu, șef de service și distribuitor de anvelope.

Șoferii fără cauciucuri de iarnă și care produc blocaje în trafic- buni de plată

Reprezentanțíi ARR au mai precizat că șoferii care nu au mașinile dotate cu anvelope de iarnă și care provoacă blocaje în trafic vor fi pasibili de amenzi. „În situația în care, din cauza neechipării corespunzătoare, se produc blocaje sau accidente, se vor emite titluri de despăgubire care să acopere costurile pe care CNADNR le are cu deblocarea drumurilor. De exemplu, dacă pentru deblocarea drumului este nevoie de aducerea unei macarale, costurile cresc foarte mult. Valoarea unui titlu de despăgubire poate varia între 1.000 și 4.000 de lei”, a spus Coman.

Pe de altă parte, cei care și-au dotat mașinile cu lanțuri și le folosesc pe porțiuni unde acest lucru nu se justifică, stricând asfaltul, riscă de asemenea amenzi între 2.500 și 4.000 de lei.

Cât costă o anvelopă de iarnă

Costul unei anvelope noi de iarnă variază de la 25 de euro, pentru un autoturism Tico și poate ajunge la 2.500 de euro pentru mașinile 4X4. De exemplu, pentru un Logan, o anvelopă de iarnă la mâna a doua costă 40 -100 de lei, una reșapată costă 160 -180 de lei, iar una nouă ajunge la 200-400 de lei.

„Probabil prețurile vor mai crește, în funcție de cerere. Mă aștept la o creștere a prețurilor cu 20%”, a mai arătat Denis Duțescu. El crede că vânzările de anvelope la mâna a doua „au explodat” în acest an.

„Prețul anvelopelor diferă semnificativ, în funcție de dimensiunea, caracteristicile și performanțelele acestora. Prețul anvelopelor este determinat de o multitudine de factori, în principal costul materiilor prime – și aici un rol important îl are cauciucul natural al cărui preț a crescut foarte mult în ultima perioadă-, costuri de fabricație, transport”, a declarat pentru gândul Ioan Purdea, PR Manager Continental Automotive Products SRL.

Un alt factor care influențează prețul anvelopelor pentru consumatorul final este locul de achiziție: depozit en gross de anvelope, service auto, reprezentanțe auto, precum și posibilitatea ca acesta să includă servicii precum montarea și echilibrarea anvelopelor.

Astfel, cei care își vor cumpăra anvelope de la supermarket vor fi nevoiți să își plătească și costul cu montajul și echilibrarea roților, adică între 30 și 50 de lei pe fiecare roată. În prezent, unele supermarketuri vând anvelope reșapate, cu 150 de lei bucata.

Ce anvelope sunt acceptate

Nu orice anvelopă este acceptată de noua legislație. Pentru a fi acceptate ca anvelope de iarnă, anvelopele care pe lângă expresia M plus S (Mud plus Snow) (noroi plus zăpadă) trebuie să aibă și anumite semne, respectiv, un fulg de nea și o creastă alpină, au explicat reprezentanții ARR. Anvelopele marcate doar „all seasons” nu sunt acceptate.

Românii ar putea fi nevoiți să cumpere cauciucuri în valoare de 690 de milioane de euro

Specialiștii apreciază că aproximativ o treime din parcul auto național este dotat cu anvelope de iarnă.

În cazul în care doar două treimi din parcul național auto ar fi activ în sezonul de iarnă, rezultă, având în vedere că o treime au deja cauciucuri de iarnă, o factură totală pentru achiziția de cauciucuri de aproape 690 de milioane de euro, conform calculelor gândul. Calculul a presupus un preț pentru o anvelopă de 400 de lei. Parcul auto este de circa 5,4 milioane de vehicule, dintre care doar 1,8 milioane ar avea nevoie de cauciucuri de iarnă, în condițiile în care o treime din parc este inactiv iar încă o treime este deja echipat cu anvelope de iarnă.

Vânzările vor crește cu 20%

„Anul trecut au crescut vânzările de anvelope cu 25-30% față de 2009. Nu ne așteptăm la o creștere a vânzărilor foarte mare în acest an. În plus, pe unele segmente de autovehicule, cum ar fi utilitarele, se poate spune că este o criză de anvelope de iarnă. Sunt flote întregi de utilitare care trebuie echipate, dar anvelope nu sunt disponibile”, a declarat Denis Duțescu.

Oficialii concernului Continental spun că în ultimii ani, vânzările pentru anvelopele de iarnă au înregistrat o creștere constantă în România. La această creștere a contribuit, în primul rând, extinderea parcului auto, faptul că tot mai mulți șoferi conștientizează că siguranța în trafic este direct determinată de utilizarea anvelopelor de iarnă, precum și de faptul că tot mai mulți români călătoresc în străinătate, unde anvelopele de iarnă sunt demult obligatorii.

„Odată cu introducerea obligativității echipării autovehiculelor cu anvelope de iarnă, ne așteptăm ca volumul vânzărilor să crească, în linie cu cerințele pieței”, a declarat Ioan Purdea. Distribuitorii de anvelope sunt de părere că vânzările vor crește în acest an cu 20%, ca urmare a introducerii noii prevederi legale.

Inchide