HARTA MALL-URILOR DIN ROMÂNIA. Lista investițiilor care au supraviețuit crizei

Redactor:
Alexandra Pele
În 2013 au fost deschise două mall-uri, la Botoșani și în Constanța, urmând ca până la finele anului suprafața spațiilor comerciale de la nivel național să depășească 2,3 milioane de metri pătrați după inaugurarea Promenada București, AFI Palace Ploiești și Galați Shopping City.

În 2013 au fost deschise două mall-uri, la Botoșani și în Constanța, urmând ca până la finele anului suprafața spațiilor comerciale de la nivel național să depășească 2,3 milioane de metri pătrați după inaugurarea Promenada București, AFI Palace Ploiești și Galați Shopping City.

La ora actuală, la nivel național există peste 60 de spații comerciale de tipul „shopping mall” (clădiri construite după 1990, cu o suprafață închiriabilă de cel puțin 5.000 de metri pătrați și administrate ca o singură entitate), 20 dintre acestea fiind în Capitală.

Cu toate acestea, anii de criză, scăderea puterii de cumpărare și reticența băncilor de a finanța dezvoltarea de noi proiecte și-au pus amprenta asupra pieței spațiilor comerciale care a înregistrat mai multe falimente, convertiri de mall-uri în clădiri de birouri, precum și construcții abandonate.

Experții susțin că în România mai există loc pentru spații comerciale, cu toate că în unele orașe numărul acestora este foarte ridicat. Orașul cu cea mai mare suprafață a spațiilor comerciale pe cap de locuitor este Suceava (1.118 metri pătrați la mia de locuitori, de nouă ori mai mult decât media națională).

„Există diferențe semnificative între diverse orașe din țară. Dacă în Suceava, Oradea sau Constanța suprafața de retail este deja mare în raport cu numărul de locuitori și puterea de cumpărare, în orașe precum Galați sau Brașov există în continuare loc pentru noi dezvoltări ca și în cazul Bucureștiului”, au precizat pentru gândul reprezentanții companiei de consultanță imobiliară Jones Lang LaSalle, adăugând că este important ca proiectul să fie adaptat pieței căreia i se adresează.

Click pe imagine pentru a mări

Sursă: date JLL

„Principalii factori care frănează dezvoltarea de noi spații comerciale sunt lipsa finanțării bancare și condițiile dure impuse de principalii chiriași. Este de așteptat ca datele macroeconomice încurajatoare din primul semestru al acestui an să se reflecte în perioada următoare și în creșterea consumului și într-un interes mai mare al retailerilor pentru expansiune în 2014”, au mai subliniat ei.

Brandurile de fashion au deschis cele mai multe magazine în 2012

Piața spațiilor comerciale rămâne dependentă de evoluția afacerilor marilor retaileri. Anul trecut, cei mai activi retaileri au fost cei din zona de fashion: C&A, H&M, mărcile Inditex, New Yorker, Kenvelo Group, Reserved, Takko, Deichmann, Humanic, precum și jucători din industria alimentară.

Penny Market, Profi, Lidl, Mega Image sau Carrefour Express și-au continuat planurile de extindere a propriilor rețele, se arată într-o analiză a consultanților de la CBRE România. Cei trei lideri din domeniul electrocasnicelor, Altex, Domo și Flanco, au fost de asemenea activi în 2012, cu deschideri de magazine în mai multe centre comerciale din țară.

Aceștia plătesc în medie, o chirie de circa 60-70 de euro pe metru pătrat pe lună în mall-uri și 60 sau 65 de euro pe metru pătrat pe lună în galeriile mai mici, deschide în mod obișnuit în jurul unui retailer mare. Anul trecut, spre exemplu, numeroși investitori s-au orientat către dezvoltarea unor proiecte de tip galerie, de până la 6.000 de metri pătrați, costurile acestora fiind mai scăzute.

Falimente și devalorizări

Mai multe proiecte în care investitorii au investit zeci de milioane de euro au intrat în faliment în anii de criză.

Mall-ul Armonia din Brăila a fost închis în vara anului 2009, după intrarea în faliment a companiei care a dezvoltat proiectul. Valoarea investiției s-a ridicat la circa 45 de milioane de euro.

Recent, centrul comercial a fost scos la vânzare la 25 milioane de euro, însă, pentru că nu s-au găsit investitori interesați, suma a coborât la 10 milioane de euro, în condițiile în care Volksbank, banca creditoare, are de recuperat circa 28 de milioane de euro.

Totodată, mall-uri care continuă să înregistreze creșteri ale vânzărilor s-au devalorizat odată cu înrăutățirea situației economice.

Valoarea celor patru centre comerciale deținute de fondul britanic Argo Real Estate Opportunities Fund (Argo) în România a scăzut cu aproape 7 milioane de euro, la 330 de milioane de euro.

Era Shopping Park Iași, cu o suprafață de 49.800 de metri pătrați, a fost evaluat în 2013 la circa 75,9 milioane de euro, în scădere cu 5,1% față de anul trecut. Valoarea centrului comercial din Oradea a scăzut cu 3,7% în ultimul an, ajungând la circa 77 de milioane de euro, în timp ce parcul de retail din Sibiu s-a devalorizat cu 2,2%, la 110 milioane de euro. Singurul Mall deținut de Argo a cărui valoare a crescut în ultimul an este Era Shopping City Suceava care a fost reevaluat în creștere, de la 62,5 milioane de euro, la 64,6 milioane de euro.

Mall-urile din orașele mici nu au supraviețuit anilor de criză

La începutul lunii iulie, grupul belgian Bel Rom a cerut insolvența parcului de retail Hello Shopping Center din Bacău, deschis în 2008, în urma unei investiții de 60 de milioane de euro.

Complexul ar putea deveni al treilea proiect Bel Rom care intră în insolvență, după centrul comercial Promenada Mall din Focșani și mall-ul Electroputere din Craiova.

La jumătatea lunii iunie, Tribunalul București a admis cererea de intrare în insolvență a Bel Rom Șapte, compania prin care a fost dezvoltat parcul comercial de la Focșani.

Cu o lună înainte, grupul belgian a început demersurile pentru intrarea în insolvență a platformei Electroputere din Craiova.

Totodată, proiectul centrului comercial Focșani Plazza, afalt în apropierea parcului Promenada, a fost scos la licitație, prețul de pornire fiind scăzut în repetate rânduri din cauza lipsei de interes a investitorilor.

Investitorii nu găsesc cumpărători pentru centrele comerciale dezvoltate

Singurele trei mall-uri care au intrat în insolvență și au fost într-un final valorificate sunt Tiago Oradea, City Mall București și Liberty Center București.

În prezent sunt scoase la vânzare mallul Armonia din Brăila și alte trei centre comerciale dezvoltate de compania GTC, respectiv Galleria Piatra Neamț, Galleria Suceava și Galleria Buzău, evaluate la circa 7 milioane de euro.

Israelienii de la GTC au mai suferit o lovitură la începutul anului, după adoptarea unei decizii în urma căreia compania nu mai putea construi mallul Galleria București. Pierderile s-au ridicat la circa 15,1 milioane de euro, echivalentul a două treimi din valoarea terenurilor achiziționate pentru dezvoltarea centrului comercial.

Totodată, centrul City Mall, intrat în faliment și răscumpărat de grecul Ioannis Papalekas cu suma de 17,3 milioane de euro, după ce același om de afaceri îl vânduse cu 103,5 milioane de euro în 2006, va fi transformat în clădire de birouri. Procesul de modificare a spațiilor a început la finele lui 2012, urmând să fie încheiat la sfârșitul acestui an.

Iulius Group, cel mai mare dezvoltator autohton de mall-uri

Ansamblul Palas Iași a avut anul trecut, în primul an de funcționare, o cifră de afaceri de circa 16 milioane de euro. Pe zona de retail, afacerile s-au ridicat la 12,9 milioane de euro, diferența fiind revendicată de componenta de birouri.

Ansamblul are o suprafață totală de 270.000 de metri pătrați și este alcătuit din Palas Mall, Palas Shopping Street și trei clădiri de birouri. Valoarea investiției s-a ridicat la 265 de milioane de euro.

Iulius Group este cel mai mare dezvoltator și operator autohton de centre comerciale de tip mall, fiind înființat în 1991 de către omul de afaceri Iulian Dascălu, cu o avere estimată la circa 90-100 de milioane de euro, potrivit topului celor mai bogați oameni din România, editat de revista Forbes.

Rețeaua companiei cuprinde patru mall-uri (Iulius Mall Iași, Iulius Mall Timișoara, Iulius Mall Cluj și Iulius Mall Suceava) cu afaceri de 45,7 milioane de euro în 2012.

Primul mall din Galați ar urma să fie gata anul acesta

Fondul sud-african de investiții New Europe Property Investments (NEPI) vrea să deschidă, până la finele anului, un centru comercial la Galați, fiind primul proiect de acest tip din oraș.

Proiectul ar urma să fie dezvoltat pe o suprafață de 30.000 de metri pătrați.

La finele anului trecut fondul a deschis mall-ul Ploiești Shopping City, alături de Carrefour Property. Totodată, NEPI deține Promenada Mall Brăila, situat la 25 de kilometri de zona în care ar urma să fie amplasat centrul comercial gălățean.

Un alt mare dezvoltator prezent pe piața locală este AFI Europe România care va deschide la începutul lunii octombrie un nou mall la Ploiești. Compania prezentă în România din 2005 mai deține pe segmentul de retail mall-ul AFI Palace Cotroceni.

În prezent, compania dezvoltă alte două proiecte, respectiv AFI Palace Arad și AFI Palace Bucureștii Noi. Construcția parcului din Arad a fost însă oprită temporar din cauza competiției mari din oraș. Reprezentanții AFI au precizat că vor relua lucrările în momentul în care vor semna contractele de închiriere a spațiilor comerciale.

Anul acesta au fost inaugurate două mall-uri

Singurele două mall-uri inaugurate anul acesta sunt Uvertura Botoșani, deschis în martie și Cora Constanța, la finele lunii iulie.

Uvertura a fost dezvoltat de compania Moldova Universal din Iași, controlată de omul de afaceri Dănuț Prisecariu, iar valoarea investiției se ridică la circa 27 de milioane de euro, fiind primul centru comercial de acest tip din Botoșani.

Uvertura se întinde pe o suprafață de 32.000 de metri pătrați. Construcția mallului a început în 2008, fiind întreruptă în timpul crizei și reluată în 2010.

Rețeaua franceză de hypermarketuri Cora intenționează de asemenea să deschidă în acest an un centru comercial la Constanța cu o suprafață de 18.000 de metri pătrați. Centrul va include un hypermarket Cora și alte 50 de magazine, valoarea investiției ridicându-se la 58 de milioane de euro.

Cora Constanța a fost gândit inițial ca un mall, însă a fost transformat ulterior într-un hypermarket cu o galerie comercială cu o suprafață totală de 18.000 de metri pătrați, valoarea investiției ridicându-se la 58 de milioane de euro.

Proiecte eșuate sau neterminate

La nivel național, mai multe proiecte au eșuat în ultimii ani. Numeroase orașe reședință de județ continuă să nu aibă niciun centrul comercial de tip mall.

Un astfel de exemplu este orașul Giurgiu, unde a existat un proiect de mall, Armonia. Centrul comercial urma să fie construit pe o suprafață de 20.000 de metri pătrați, valoarea investiției fiind de circa 30 de milioane de euro.

Proiectul a fost însă abandonat, locuitorii din Giurgiu alegând să treacă granița pentru a face cumpărături la mall-ul din Russe.

În Hunedoara, Plaza Centers a achiziționat un teren de 15.000 de metri pătrați pe care urma să fie construit, cu 26 de milioane de euro, un centru comercial de tip shopping mall.

Proiectul a fost însă sistat din cauza incertitudinilor privind evoluția economiei.

Situații similare s-au înregistrat și la Slatina sau la Târgu Jiu.

Citește și..
Transfer ISTORIC la FCSB. Becali dă o nouă lovitură memorabilă şi îşi vinde starul la...
Tragedie în România. Fotbalistul a murit într-un cumplit accident rutier
FOTO. Lora, apariție fierbinte pe plajă! Cum s-a pozat vedeta și ce le-a arătat fanilor
O bătrână l-a lăsat pe un om al străzii să doarmă o noapte în casa...
Dezvăluiri uluitoare: fiul lui Ilie Dumitrescu vindea cocaină amestecată cu Paracetamol și fura la cântar!
Florin Cîţu, ANUNŢ pentru elevi şi părinţi! Se ÎNCHID iar şcolile?!
FOTO Căţelul „minune” din Oklahoma, născut cu două cozi şi şase picioare: „Un miracol numit...
BANCUL ZILEI – Blondele și sexul zgomotos
Cinci români au câștigat sume uriașe după ce și-au pus soțiile să facă sex pe...
Tragedie în România. Fotbalistul a murit într-un cumplit accident rutier
Un român a plantat o sămânță într-o damigeană, în anul 1960. Ce s-a întâmplat cu...
Ce declanşează la FEMEI dorinţa de a FACE sex? Răspunsul cercetătorilor este neaşteptat.Toţi bărbaţii ar...
Românii care au cont și card la aceste bănci sunt în pericol să rămână fără...
Bianca Drăgușanu pleacă din țară. Decizia de ultim moment, ce a stabilit vedeta
A divorțat după 7 ani, fără pasiune, de căsătorie. Apoi a făcut un experiment inedit:...
BREAKING NEWS: România este în DOLIU! A fost găsit mort în apartamentul său
O femeie nu a mâncat zahăr 30 de ani. De atunci pare că nu a...
Concedieri MASIVE. Tarom se pregăteşte să dea afară jumătate dintre angajaţi. 700 de oameni sunt...
SURPRIZĂ de proporţii: De unde vin produsele de la Lidl? ADEVĂRUL de la raft care...
Veste ȘOC despre Sebi, copilul de 7 ani dispărut de ȘASE SĂPTĂMÂNI. Ce s-a întâmplat,...
Inchide