HARTA trenurilor private din România. Cum au reușit competitorii CFR să facă profit

Operatorii "trenurilor private" au reușit, practicând tarife similare celor ale CFR Călători sau chiar mai reduse, să iasă "pe plus" chiar și anii de criză, în condițiile în care compania de stat s-a confruntat cu datorii de ordinul a sutelor de milioane de euro și pierderi pe măsură.

Operatorii trenurilor private au reușit, practicând tarife similare celor ale CFR Călători sau chiar mai reduse, să iasă „pe plus” chiar și anii de criză, în condițiile în care compania de stat s-a confruntat cu datorii de ordinul a sutelor de milioane de euro și pierderi pe măsură.

„Din punct de vedere legislativ, operatorii privați sunt obligați să nu depășească tarifele stabilite de CFR Călători pentru rangul de tren utilizat. Prin urmare, tarifele practicate de noi au fost rotunjite în minus pentru a ușura în acest fel munca personalului de tren și a celui din casa de bilete pentru a evita un disconfort și pentru călători, practică preluată în prezent și de către operatorul de stat”, au explicat pentru gândul reprezentanții Transferoviar Grup.

Privații pun rezultatele net superioare celor ale CFR Călători pe seama gestionării „la sânge” a resurselor. Atenta supraveghere și instruire a personalului din trenuri reprezintă o altă prioritate a operatorilor privați care susțin că vor să evite incidente de tipul „mersului cu nașul”. Chiar și așa, companiile private care se ocupă de transportul de călători pe calea ferată spun că se confruntă cu o „concurență neloială” din partea CFR-urilor. Călătorii nu sunt informați cu privire la mersul trenurilor private, iar afișele promoționale din gări sunt distruse. Totodată, starea infrastructurii afectează și afacerile privaților, generând întârzieri ale trenurilor.

În prezent pe piața de transport călători cei mai importanți operatori privați sunt Regiotrans și Transferoviar.

Regiotrans, cel mai mare operator privat din România

Grupul de firme Regiotrans Brașov a devenit, în doar 8 ani, cel mai important operator privat din domeniul transportului feroviar de călători din România, deținând la ora actuală aproape 15% din piață. Grupul a fost inființat de inginerii Costel Comăna, ost șef de divizie în Regionala Brașov, și Iorgu Ganea, specialist în domeniul întreținerii și reparației materialului rulant de cale ferată. În 2002, au înființat SC RCCF Trans SRL, prima firmă privată românească de transport feroviar de persoane, iar în septembrie 2004, cu 14 angajați și trei automotoare second-hand achiziționate din Franța, firma a concesionat linia Brașov – Zărnești, de 27 de kilometri, abandonată ca nerentabilă de CFR Călători și care urma să fie închisă. După o jumătate de an, în februarie 2005, cei doi întreprinzători au înființat SC Regiotrans SRL, care a preluat activitatea de transport propriu-zisă pe ruta Brașov – Zărnești, RCCF Trans rămânând să se ocupe exclusiv de gestionarea infrastructurii feroviare și a materialului rulant. La scurt timp, Regiotrans a concesionat a doua linie ajunsă în pragul desființării, Brașov – Întorsura Buzăului, de 37 km lungime.

Click pe imagine pentru a mări

Sursă: companiile

În anii următori, preluarea rutelor abandonate de CFR Călători și amenințate cu lichidarea a continuat, în paralel cu achiziția de automotoare, tot din Franța, și cu creșterea constantă a numărului de angajați. Totodată, au fost înființate încă trei noi firme – SC CDC Infra SRL pentru mentenanța căii ferate, SC Spiact SA pentru cea a sistemelor de semnalizare și SC Kron Triem SRL pentru întreținerea și repararea parcului de material rulant – iar în 2010 a fost achiziționată SC Marub SA Brașov, firmă specializată în repararea și modernizarea mijloacelor de transport pe calea ferată, dar ajunsă în faliment .

La ora actuală, grupul de firme Regiotrans Brașov are peste 3.000 de angajați și operează pe peste 40 de linii feroviare, totalizând 2005 km,  luate în concesiune, în peste 20 de județe, pe care 100 de automotoare efectuează zilnic peste 400 de curse, parcurgând aproape 27.000 de kilometri pe zi. În proporție de 97%, cursele Regiotrans sunt curse locale, de 30 – 100 de kilometri, restul de 3% – circa 20 de curse pe zi – fiind curse pe rute lungi, gen Brașov – Iași, Brașov – Timișoara, Brașov – Craiova, Brașov – București – Constanța, sau Brașov – Pitești, efectuate pe liniile rămase în „parohia” CFR Călători, care are și ea propriile trenuri pe aceste rute.

Conform bilanțurilor depuse la Fisc, toate firmele din grupul Regiotrans au înregistrat, încă din primul an de funcționare, profituri constante, cele mai multe de ordinul milioanelor de lei anual, reinvestite în dezvoltare și modernizare. Excepția, 2012 când Regiotrans a fost pe pierdere din cauza neplății la timp de către Ministerul Transporturilor a subvenției de 16,5 lei/kilometru – în total aproape 41 milioane lei.

În 2011, CFR Călători a primit de la stat o subvenție de 26 de lei pe kilometru, în vreme ce noi am primit doar 21 de lei pe kilometru. În 2012, subvenția a fost la fel, și la compania de stat, și la firmele private – 16,5 lei pe kilometru. În condițiile astea, CFR Călători a avut o pierdere de vreo 300 de milioane de euro, iar noi de 40 de milioane de lei, adică 8 milioane de euro, pentru că statul nu ne-a achitat la timp banii datorați. A plătit ulterior ceva, cu țârâita, anul ăsta, dar pierderea a rămas pierdere, n-am mai putut să o recuperăm”, spune patronul Costel Comăna.

Cât privește prețul mai mic al biletelor de tren decât la CFR, directorul general Regiortrans, Florin Hădărean, explică tehnic situația. „La noi, un automotor consumă pe kilometru un litru de motorină, care costă 6 lei, în vreme ce o locomotivă Diesel de 1200 de cai putere de la CFR Călători consumă de 4-5 ori mai mult. Ca să nu mai vorbim de locomotivele electrice de 5100 de cai putere, care pot tracta garnituri de 3000 de tone și care consumă câteva sute de kilowați pe kilometru, ceea ce înseamnă tot atâtea sute de lei pe kilometru. Toate acestea ne-au permis să realizăm și un sistem de prețuri foarte flexibil și competitiv în comparație cu cele de la CFR Călători. De exemplu, la noi, un bilet pe ruta Brașov – București – Constanța în sezonul estival e cu 40% mai ieftin decât la compania de stat. Sigur, drumul durează cu 15-30 de minute mai mult, pentru că trenurile noastre sunt Regio, adică personale pe stil vechi, în timp ce ale CFR-ului Călători sunt Interegio, adică fostele accelerate și rapide”, a arătat Hădărean.

Evoluția afacerilor Regiotrans în perioada 2007-2012

Sursă: Ministerul Finanțelor Publice (MFP)

Tranferoviar, pe plus de la înființare

Operatorul privat Transferoviar Grup (TFG), controlat de omul de afaceri Călin Mitică, a demarat activitatea de transport călători în 2010 când a preluat secțiile Berca-Nehoiașu și Oradea-Băile Felix. În cei șase ani de la înființare, compania și-a dublat cifra de afaceri, a înregistrat profit în fiecare an, iar numărul de angajați s-a triplat, potrivit datelor Ministerului Finanțelor Publice (MFP).

Întrebați cum au reușit să rămână pe plus, în condițiile în care operatorul de stat CFR Călători a mers în pierdere, reprezentanții TFC au precizat: „Operatorii privați, prin numărul relativ redus de personal comparativ cu compania de stat, pot ține sub control eventuale nereguli de genul sau al furturilor de motorină și, de ce nu, și al cheltuielilor mari și nejustificate cu reparațiile vehiculelor”.

Evoluția afacerilor TFC în perioada 2007-2012

Sursă: Ministerul Finanțelor Publice (MFP)

Majoritatea călătorilor care optează pentru trenurile operatorului privat sunt navetiști.

„Transportul rutier de pasageri nu constituie concurență directă pentru noi prin prisma mai multor argumente precum numărul redus de călători transportați, condițiile neconfortabile (înghesuială, muzica ascultată la un volum ridicat), lipsa unui orar fix și a unor stații de oprire fixate anterior”, au explicat pentru gândul reprezentanții TFC.

Furturile de la calea ferată și starea infrastructurii au afectat și afacerile operatorilor privați.

„Pentru cele 100 de trenuri zilnice cu care circulăm, întârzierile cumulate sunt sub 60 de min/zi și sunt cauzate în mare parte de starea tehnică a căii ferate. Deși vehiculele operatorilor privați, dar și ale celor de stat sunt capabile din punct de vedere tehnic să atingă viteze mari, acest lucru este imposibil din cauza infrastructurii”, au explicat ei.

Cum s-a rezolvat problema „mersului cu nașul”

În ceea ce privește fenomenul „mersului cu nașul” care generează pierderi anuale de circa 30 de milioane de euro pentru CFR Călători, operatorii privați spun că au reușit să-și instruiască personalul de tren să nu permită călătoria fără legimitație.

 „La fiecare concesionare am fost obligați prin contract să preluăm și angajații existenți în acel moment, inclusiv controlorii și șefii de trenuri. I-am instruit, le-am explicat în amănunt ce pot și ce nu pot face, iar cine n-a priceput și a crezut că-și poate face mendrele ca și înainte a zburat fără multă vorbă. De exemplu, când am preluat linia Brașov – Întorsura Buzăului, 85-90% din călători nu-și cumpărau bilet, mergeau cu nașul. Acum, așa ceva e imposibil, nașu nu mai există și oamenii au învățat încetul cu încetul că trebuie să plătească dacă vor să meargă cu trenul, altfel nu se poate. Iar lucrul ăsta e cu atât mai important cu cât controlorii noștri au, între atribuțiile  de serviciu, și vânzarea biletelor de călătorie, întrucât deocamdată Regiotrans are case proprii de bilete în doar vreo trei stații, Brașov, București și Constanța”, a explicat directorul general al Regiotrans, Florin Hădărean. 

„Personalul nostru de tren a fost atenționat și instruit din momentul angajării să nu permită astfel de practici. Prin urmare, putem afirma că acest fenomen a fost redus în trenurile TFC în proporție de 99,99% urmare a controalelor periodice din partea conducerii”, au spus și reprezentanții Transferoviar.

Operatorii privați s-au arătat de asemenea deranjați de modul în care sunt tratați de către compania de infrastructură.

„Singurele autorități cu care am întâmpinat mici obstacole au fost CFR Infrastructură prin modul în care anunță trenurile TFC în stațiile de oprire, numindu-le fapt care induce în eroare călătorii, aceștia considerându-le în primă instanță trenuri mai scumpe, inaccesibile, prin modul în care afișează sau nu întârzierile și liniile de garare pe monitoarele de informare, dar și cu personalul CFR Călători care refuză să dea informații despre trenurile celorlalți operatori și distrug afișele puse pentru promovare”, au explicat reprezentanții TFC.

Vagoanele și locomotivele folosite de TFC sunt închiriate, prin urmare, majoritatea investițiilor pe care compania le derulează vizează confortul și fidelizarea călătorilor.

„Investițiile uzuale pe care noi le facem, ca operator de transport, se rezumă în principiu, la asigurarea confortului și siguranței călătorilor și la promovarea și fidelizarea călătorilor prin diferite mijloace de marketing”, ne-au explicat reprezentanții companiei.

Prima mare lovitură încercată de CFR Cluj după plecarea lui Dan Petrescu. Mutarea care a...
Ce fetiș pervers are Bendeac în pat! Ce le pune pe iubitele lui să îi...
FOTO. Larisa Iordache, apariție incendiară! Gimnasta nu are inhibiții și își arată trupul perfect pe...
FOTO. Larisa Iordache, apariție incendiară! Gimnasta nu are inhibiții și își arată trupul perfect pe...
A jurat că nu-i mai trebuie bărbați însurați. Pedeapsa în stil MAFIOT a unei soții...
OPINIE | Nu sînt doar ”pioneri” şi ”utecişti”: cine votează USR-PLUS, îi votează, de fapt,...
IMAGINI ȘOCANTE. Morți ținuți pe jos și mizerie la morga spitalului Horezu. Reacția directorului: „O...
Cine e bărbatul celebru care a plătit 80.000E pentru o noapte de amor cu Daniela...
Socrii au venit în vizită, neanunţaţi. Când s-au uitat sub pat, au simţit cum li...
Cele mai perverse PRACTICI amoroase. Jumătate dintre FEMEI fac asta în pat
SUPERB! Ce are Lidl România NOU în magazinele sale! Toți clienții trebuie să știe asta...
GENIAL! Cum scapi de condensul și umezeala din casă. Ce trebuie să faci zilnic
Când se aprind luminițele în București 2020? Răspunsul clar dat de Nicușor Dan
Simptomele neașteptate care anunță o formă lungă de COVID-19. Semnele timpurii ale bolii
Industria care explodează în pandemie. Posibilităţile de creştere sunt uriaşe
Cine este femeia care îl însoţeşte pe preşedintele Klaus Iohannis aproape peste tot
Mihai Bendeac și-a dezvăluit fanteziile! Fanii au rămas uimiți de plăcerile actorului
Inchide