În Irak construim autostrăzi cu 2,3 milioane de euro/km. Statul român plătește de cinci ori mai mult

În Irak construim autostrăzi cu 2,3 milioane de euro/km. Statul român plătește de cinci ori mai mult
Publicat: 23/04/2012, 19:27
Actualizat: 23/04/2012, 21:32

Compania românească Delta ACM, deținută și condusă de către omulde afaceri Florea Diaconu, a câștigat licitația pentru executareaunui tronson de 20,6 kilometri de pe autostrada Erbil-Koya dinIrak. „Lucrarea se va desfășura în Irak, regiunea Kurdistan, iarcontractul a fost semnat în data de 21 februarie”, a declaratDiaconu, citat de Mediafax. Valoarea proiectului este de 66,7milioane de dolari, respectiv un preț de 3,2 milioane de dolari pekilometru construit (2,3 milioane de euro).

Delta ACM este una dintre cele mai mari companii localespecializate pe infrastructură, mai ales pe construcție șireabilitare de drumuri naționale. În 2009 compania a avut o cifrăde afaceri de 73 de milioane de euro și un profit net de aproape 11milioane de euro, de undă rezultă o marjă de profit de 14,67%,conform datelor publicate pe site-ul Ministerului Finanțelor. Anultrecut compania a avut afaceri totale de 91 de milioane de euro,pentru anul în curs fiind estimată o cifră de afaceri de 115milioane de euro, după cum a declarat Diaconu.

București-Moara Vlăsiei: 200 de milioane de euro pentru19,5 km

În timp ce în Irak constructorii români se mulțumesc să încaseze2,3 milioane de euro pentru fiecare kilometru finalizat, înRomânia, fie că sunt români sau străini, constructorii încasează,în medie, circa 10 milioane de euro pe kilometru, adică de pestepatru ori mai mult. În cazul proiectului București – Moara Vlăsiei,de 19,5 km, construcția propriu-zisă și mentenanța, fără a includeTVA, costurile de consultanță sau exproprierile, costă 200 demilioane de euro, respectiv o medie de 10,25 de milioane deeuro.

La nivel național la finele anului trecut se aflau în diversestadii de execuție proiecte de autostradă în lungime de 243 dekilometri, estimate la 2,74 miliarde de euro în total, respectiv unpreț mediu național de 11,3 milioane de euro pe kilometru deautostradă construit. Bugetul total include însă nu doar costulconstrucției propriu-zise, ci și costuri cum ar fi exproprierile,TVA sau mutarea utilităților.
În unele cazuri costurile legate de exproprieri le depășesc pe celelegate de construcție. În cazul tronsonului București – MoaraVlăsiei bugetul de exproprieri este de 291 de milioane de euro, întimp ce construcția și mentenanța costă 200 de milioane deeuro.

5 milioane de euro, costul standard al unui km deautostradă

Costul de 2,3 milioane de euro pe kilometru, aferent autostrăziidin Irak pe care o va construi Delta A.C.M. 93 este de două ori maimic și decât cel prevăzut de Transporturi în standardele de cost,respectiv de 5,05 milioane de euro pe kilometru. În toamna anuluitrecut Ministerul Transporturilor a făcut publice standardele decost aferente proiectelor de autostradă. Ministrul Anca Boagiu adeclarat în acel moment că aceste standarde vor ajuta ministerul săevalueze și să își bugeteze cu o mai mare precizie proiectele deprofil. Astfel, conform standardelor, o autostradă extraurbană înzonă de munte ar trebui să coste 6,1 milioane de euro pe fiecarekilometru construit, costurile fiind valabile pentru o autostradăcu două benzi pe fiecare sens de circulație, la o lățime a părțiicarosabile de 2×7,5 metri. Standardele au fost calculate pornind dela prețurile aferente lunii ianuarie 2010 și de la o marjă deprofit de 5% pentru constructori. Ele nu includ lucrări „de artă”,cum sunt ele numite de minister, respectiv poduri sau viaducte.

LICITAȚIIConstructorii se bat pe contracte de miliarde deeuro

În ultimele zile Compania Națională de Autostrăzi și DrumuriNaționale din România (CNADNR) a primit în total 64 de ofertepentru proiectarea și construcția autostrăzilor Nădlac-Arad (38,8km – 234 mil. euro), Timișoara-Lugoj (35,6 km – 217 mil. euro),Lugoj-Deva (99,5 km – 1,025 mld. euro) și Orăștie-Sibiu (82 km -693, incluzând și varianta de ocolire Sebeș). MinistrulTransporturilor, Anca Boagiu, a anunțat la finele anului trecut căîn perioada 15 februarie – 15 aprilie 2011 vor fi scoase lalicitație proiecte de autostradă în valoare totală de 2,53 demiliarde de euro.

Crima care a speriat ţara! Vedeta de pe Instagram, ucisă şi aruncată în canal. E...
'Irina e o ❗️ Prietenul lui Dragnea, prima reacţie după scandalul cu Irina Tănase
FOTO. Antonia, imagini senzuale topless! Cum s-a lăsat pozată soția lui Velea
Dieta împotriva inflamației. Alimentele care luptă cu îmbătrânirea, durerea și bolile cronice
Bancul uluitor pe care Mitică Dragomir l-a spus soților Nicolae și Elena Ceaușescu! Când l-a...
Studiu: Omicron ar avea în componenţa sa fragmente dintr-un alt virus
O bancă din ROMÂNIA vinde un SUV BOMBĂ. Are dotări și un LOOK incredibile
BANCUL ZILEI – Ion, Maria și supozitoarele buclucașe
STUDIU. Riscul de infectare cu coronavirus crește treptat după vaccinarea cu a doua doză
'Irina e o ❗️ Prietenul lui Dragnea, prima reacţie după scandalul cu Irina Tănase
Cele mai perverse OBICEIURI ale oamenilor. „Sunt de-a dreptul ȘOCANTE”
ȘOFERUL care a MERS pe CONTRASENS în fața sediului POLIȚIEI a rămas FĂRĂ PERMIS
TOP 3: Cele mai bune filme de comedie din istorie
Vestea ȘOC a momentului în România: A murit... Un sfârșit cumplit
Ion Țiriac a dat tunul anului! L-a vândut imediat. Miliardarul a dat lovitura
Ajuns la sapă de lemn, Irinel Columbeanu poate redeveni milionar. Culmea, o femeie celebră, dar...
O poveste fabuloasă de succes. Cum a ajuns un IT-ist din Cluj să facă 100...
Decizia surpriză luată de Bill Gates pentru România. Ţara noastră este în prim-plan