În Irak construim autostrăzi cu 2,3 milioane de euro/km. Statul român plătește de cinci ori mai mult

În Irak construim autostrăzi cu 2,3 milioane de euro/km. Statul român plătește de cinci ori mai mult
Compania românească Delta ACM, deținută și condusă de către omul de afaceri Florea Diaconu, a câștigat licitația pentru executarea unui tronson de 20,6 kilometri de pe autostrada Erbil-Koya din Irak.

Compania românească Delta ACM, deținută și condusă de către omulde afaceri Florea Diaconu, a câștigat licitația pentru executareaunui tronson de 20,6 kilometri de pe autostrada Erbil-Koya dinIrak. „Lucrarea se va desfășura în Irak, regiunea Kurdistan, iarcontractul a fost semnat în data de 21 februarie”, a declaratDiaconu, citat de Mediafax. Valoarea proiectului este de 66,7milioane de dolari, respectiv un preț de 3,2 milioane de dolari pekilometru construit (2,3 milioane de euro).

Delta ACM este una dintre cele mai mari companii localespecializate pe infrastructură, mai ales pe construcție șireabilitare de drumuri naționale. În 2009 compania a avut o cifrăde afaceri de 73 de milioane de euro și un profit net de aproape 11milioane de euro, de undă rezultă o marjă de profit de 14,67%,conform datelor publicate pe site-ul Ministerului Finanțelor. Anultrecut compania a avut afaceri totale de 91 de milioane de euro,pentru anul în curs fiind estimată o cifră de afaceri de 115milioane de euro, după cum a declarat Diaconu.

București-Moara Vlăsiei: 200 de milioane de euro pentru19,5 km

În timp ce în Irak constructorii români se mulțumesc să încaseze2,3 milioane de euro pentru fiecare kilometru finalizat, înRomânia, fie că sunt români sau străini, constructorii încasează,în medie, circa 10 milioane de euro pe kilometru, adică de pestepatru ori mai mult. În cazul proiectului București – Moara Vlăsiei,de 19,5 km, construcția propriu-zisă și mentenanța, fără a includeTVA, costurile de consultanță sau exproprierile, costă 200 demilioane de euro, respectiv o medie de 10,25 de milioane deeuro.

La nivel național la finele anului trecut se aflau în diversestadii de execuție proiecte de autostradă în lungime de 243 dekilometri, estimate la 2,74 miliarde de euro în total, respectiv unpreț mediu național de 11,3 milioane de euro pe kilometru deautostradă construit. Bugetul total include însă nu doar costulconstrucției propriu-zise, ci și costuri cum ar fi exproprierile,TVA sau mutarea utilităților.
În unele cazuri costurile legate de exproprieri le depășesc pe celelegate de construcție. În cazul tronsonului București – MoaraVlăsiei bugetul de exproprieri este de 291 de milioane de euro, întimp ce construcția și mentenanța costă 200 de milioane deeuro.

5 milioane de euro, costul standard al unui km deautostradă

Costul de 2,3 milioane de euro pe kilometru, aferent autostrăziidin Irak pe care o va construi Delta A.C.M. 93 este de două ori maimic și decât cel prevăzut de Transporturi în standardele de cost,respectiv de 5,05 milioane de euro pe kilometru. În toamna anuluitrecut Ministerul Transporturilor a făcut publice standardele decost aferente proiectelor de autostradă. Ministrul Anca Boagiu adeclarat în acel moment că aceste standarde vor ajuta ministerul săevalueze și să își bugeteze cu o mai mare precizie proiectele deprofil. Astfel, conform standardelor, o autostradă extraurbană înzonă de munte ar trebui să coste 6,1 milioane de euro pe fiecarekilometru construit, costurile fiind valabile pentru o autostradăcu două benzi pe fiecare sens de circulație, la o lățime a părțiicarosabile de 2×7,5 metri. Standardele au fost calculate pornind dela prețurile aferente lunii ianuarie 2010 și de la o marjă deprofit de 5% pentru constructori. Ele nu includ lucrări „de artă”,cum sunt ele numite de minister, respectiv poduri sau viaducte.

LICITAȚIIConstructorii se bat pe contracte de miliarde deeuro

În ultimele zile Compania Națională de Autostrăzi și DrumuriNaționale din România (CNADNR) a primit în total 64 de ofertepentru proiectarea și construcția autostrăzilor Nădlac-Arad (38,8km – 234 mil. euro), Timișoara-Lugoj (35,6 km – 217 mil. euro),Lugoj-Deva (99,5 km – 1,025 mld. euro) și Orăștie-Sibiu (82 km -693, incluzând și varianta de ocolire Sebeș). MinistrulTransporturilor, Anca Boagiu, a anunțat la finele anului trecut căîn perioada 15 februarie – 15 aprilie 2011 vor fi scoase lalicitație proiecte de autostradă în valoare totală de 2,53 demiliarde de euro.

Medicul care a prezis pandemia de COVID-19 în 2017 a anunţat că urmează un nou...
Cine e bărbatul celebru care a plătit 80.000 de euro pentru o noapte de amor...
FOTO. Avocata superbă, `vânată` de fotbaliști! Cine este Andreea Roșca
FOTO. Ea e femeia pentru care Walter Zenga ar fi părăsit-o pe Raluca! Seamănă foarte...
Când vine, de fapt, iarna în România. Data în care va începe să ningă
Marea Britanie vrea să reducă perioada de carantină la 10 sau chiar 7 zile. România...
Mulți se plâng că 2020 e cel mai rău an din istorie. Care este, de...
Cine e bărbatul celebru care a plătit 80.000 de euro pentru o noapte de amor...
Ce a ajuns să facă Mariana Moculescu după ce s-a lăsat de videochat? Femeia trăiește...
400.000 de tinere au fost ţinute SCLAVE sexuale într-un singur loc. ''Mă VIOLAU în fiecare...
Nicolae Ceaușescu, gest RUȘINOS față de Arsenie Boca. De ce l-a amenințat și a făcut...
Anunț uimitor despre pensii: se întâmplă acum cu banii a milioane de români
Sfântul Dimitrie cel Nou 2020: Marţi este sărbătoare mare pentru toţi românii! Ce nu este...
Gaze urât mirositoare? Alimentele care la declanșează și când poate fi vorba de cancer la...
SITUAŢIA ALARMANTĂ pe judeţe. Bucureştiul rămâne pe PRIMUL la numărul de infectări. Lista completă cu...
Cine este tânăra care vinde unele dintre cele mai scumpe locuinţe din Bucuresti
Inchide