Mai puțin de jumătate dintre mașinile înmatriculate în România au roviniete electronice valabile în momentul de față. Ce riscă șoferii care nu și-au plătit taxele de drum

Redactor:
Alexandra Pele
La mai bine de un an și jumătate de la introducerea sistemului electronic prin care se poate verifica automat dacă un șofer și-a plătit sau nu taxa de drum, mai puțin de jumătate din parcul auto național figurează ca având rovinieta „la zi"

La mai bine de un an și jumătate de la introducerea sistemului electronic prin care se poate verifica automat dacă un șofer și-a plătit sau nu taxa de drum, mai puțin de jumătate din parcul auto național figurează ca având rovinieta „la zi”, reiese din informațiile furnizate pentru gândul de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR).

Astfel, doar 46,7% dintre cele 5,4 milioane de vehicule înmatriculate în România apar în sistemul informatic de emitere, gestiune, monitorizare și control al rovinietei (SIEGMCR) ca având achitate, în momentul de față, taxele de drum.

Cel mai bun procent în acest sens s-a înregistrat în județul Ilfov, unde circa 60,9% dintre vehicule aveau o rovinietă valabilă la sfârșitul lunii martie. La coada clasamentului se află județele Satu Mare, cu 34,6%, Maramureș, cu 35,5%, Arad, cu 37,1%, și Dolj, cu 37,3%, reiese dintr-o analiză bazată pe cele mai recente date ale Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).

Dacă procentul încasărilor rovinietei s-ar extinde la 70% din parcul auto național, CNADNR ar încasa în plus, conform calculelor gândul, 35,7 milioane de euro, bani ce ar putea fi folosiți pentru a construi, spre exemplu, 10 kilometri de autostradă. Estimarea s-a făcut aplicând uniform o taxă medie de drum de 28 de euro, valabilă timp de un an, fără a se ține cont de tarifele diferențiate ale rovinietelor în funcție de tipul vehiculelor.

Click pe imagine pentru a mări

Sursă date: CNADNR și DRPCIV

„În momentul de față, dintr-un total de 2.675.487 de roviniete valabile, un număr de 2.565.252 sunt eliberate pentru vehicule înmatriculate în România”, ne-au precizat reprezentanții CNADNR.

Platforma informatică a fost introdusă pentru a majora încasările la peste 90% din parcul auto

Ministerul Transporturilor a introdus sistemul prin care valabilitatea rovinietelor poate fi verificată automat în octombrie 2010, cu scopul de a majora încasările din taxele de drum. Practic, orice număr de înmatriculare poate fi identificat acum vizual, cu ajutorul unor camere fixe amplasate în 11 puncte din țară și a unor echipamente mobie, și verificat apoi în baza de date SIEGMCR pentru a se stabili dacă există o rovinietă valabilă pentru acel vehicul.

Radu Berceanu declara la începutul anului 2010, când ocupa funcția de ministru al Transporturilor, că se dorește atingerea unui „nivel acceptabil” al încasărilor rovinietei, având în vedere că acesta era în acea perioadă de numai „50-60%,, față de alte țări care încasează 99-99,5%”.

Mai mult, fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, a precizat la rândul său că estimează o majorare a veniturilor CNADNR cu 20%, pe fondul implementării sistemului electronic.

În 2011, compania a încasat venituri de 821 de milioane de lei (195,4 milioane de euro) din roviniete, cu 22,7% mai mult decât în anul precedent când acestea au fost de circa 669 de milioane de lei (159,2 milioane de euro).

Sistemul electronic de roviniete a costat 8,5 milioane de euro

Valoarea contractului pentru implementarea sistemului electronic de gestionare a rovinietelor a fost de circa 35,9 milioane de lei (8,5 milioane de euro, la curs de 4,2 lei/euro), licitația fiind câștigată de consorțiul Novensys Corporation/UTI Systems. Sistemul electronic a înlocuit rovinietele clasice, respectiv acele cupoane autocolante care erau lipite pe parbrizul mașinilor.

În prezent, pentru a plăti taxa de drum, conducătorul auto trebuie să se prezinte la o agenție CNADNR sau la o benzinărie afiliată și să îi comunice unui operator numărul de înmatriculare al mașinii pentru care vrea să cumpere rovinieta, tipul vehiculului și perioada.

Aceste informații sunt introduse în sistemul SIEGMCR, iar șoferul primește un bon sau o factură care să ateste înregistrarea în baza de date, document ce poate fi folosit în eventualitatea unor litigii. Pe baza informațiilor din sistemul electronic, numărul de înmatriculare va fi putea fi verificat ulterior la controalele efectuate de autorități. Conform legii, rovinieta este o taxa care trebuie plătită în cazul în care șoferul se deplasează pe drumuri naționale.

Amenzile pot ajunge până la 4.500 de de lei

O rovinietă valabile 12 luni costă 28 de euro pentru autoturisme, 96 de euro pentru vehiculele de marfă cu masa mai mică de 3,5 tone, 320 de euro pentru camioanele cu masa între 3,5 și 7,5 tone, 560 de euro pentru vehiculele cu masa între 7,5 și 12 tone, 720 de euro pentru camioanele cu masa mai mare de 12 tone și cel mult trei axe și 1.210 euro pentru vehiculele cu o masă mai mare de 12 tone și patru axe.

Amenzile sunt între 250 și 500 de lei pentru autoturisme, între 750 și 1.200 de lei pentru vehiculele cu masa maximă de 3,5 tone și poate ajunge până la 4.500 de lei pentru camioanele cu masa de minim 12 tone și patru axe, potrivit ZF.

Inchide