„Regii asfaltului” se plâng că afacerea deszăpezitului nu e profitabilă, dar, „din eleganță”, nu renunță la contracte. De ce cred ei că UN MILIARD DE EURO nu e de ajuns

Regii asfaltului se plâng că afacerea deszăpezitului nu e profitabilă, dar, din eleganță, nu renunță la contracte. De ce cred ei că UN MILIARD DE EURO nu e de ajuns
Publicat: 23/04/2012, 19:36
Actualizat: 24/04/2012, 03:00

În mod normal, înzăpezirea drumurilor naționale ar trebui să fie una dintre cele mai bune afaceri „de sezon” pentru „regii asfaltului”. Pentru perioada 2008-2012 (cu unele excepții de contracte semnate din 2009 până anul acesta) Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) a alocat nu mai puțin de 4,4 miliarde de lei, aproape 1,1 miliarde de euro la un curs mediu de 4,2 lei/euro, fără TVA, pentru contractele multianuale de întreținere, inclusiv de deszăpezire, a DN-urilor la nivel național.

Cu unele excepții, contractele acoperă patru ierni, respectiv din 2008 până iarna aceasta inclusiv.

Pentru „regii asfaltului” un buget de 16.604 euro pe an pe kilometru liniar deszăpezit este prea puțin

Suma alocată de stat pentru întreținerea drumurilor naționale, care este, conform calculelor gândul, de câte 16.604 euro (la un curs mediu de 4,2 lei/euro) pe fiecare kilometru liniar, inclusiv deszăpezirea în fiecare iarnă (pentru patru ani reiese un cost de 66.816 euro pe kilometru liniar) nu este însă suficient de mare pentru unii dintre așa numiții „regi ai asfaltului”.

Calculul a ținut cont de faptul că suma alocată este de aproape 1,1 miliarde de euro, fără TVA, în timp ce rețeaua de drumuri naționale este de 15.679 de kilometri, conform datelor CNADNR.

Unii dintre așa numiții „regi ai asfaltului” sau reprezentanții firmelor deținute de aceștia, care au semnat astfel de contracte, susțin că, în România, în condițiile actuale, deszăpezirea nu este profitabilă și că, după finalizarea actualelor contracte nu se vor mai prezenta la licitații.

Unul dintre ei este Florea Diaconu, patronul firmei de construcții Delta ACM 93, care se ocupă de deszăpezire în județele Buzău și Călărași.

„Nemulțumirea mea este că există o impresie eronată că banii dați de AND (actualul CNADNR, n.r.) pentru deszăpezire sunt o pierdere pentru stat și un câștig pentru firmele care fac deszăpezirea. În realitate noi avem pierderi. Am estimat că avem o pierdere de 7%, adică avem cheltuieli cu 7% mai mari decât încasările”, a declarat el pentru gândul.

Diaconu se află pe locul 34 în topul miliardarilor români editat de Forbes, cu o avere estimată la finele anului trecut la 120 de milioane de euro.

În 2010 Delta ACM 93, a cărei activitate de bază sunt construcțiile, mai ales cele de infrastructură rutieră, a avut o cifră de afaceri de 93,3 milioane de euro, conform datelor ministerului de Finanțe, și un profit net de 25,45 milioane de euro, de unde reiese o marjă de profit de circa 27%.

Firma, care a avea în 2010 768 de angajați, a înregistrat astfel un profit net anual de 33.000 de euro pe cap de angajat.

„Pentru noi e mai bine financiar că ninge pentru că avem ore de acțiune, dar tot nu e profitabil”

Motivul pentru care deszăpezirea nu este profitabilă în România este, după cum susține Diaconu, faptul că CNADNR decontează, de fapt, doar jumătate din valoarea contractelor, în funcție de comenzile date de Compania de Drumuri, dar și faptul că tarifele din contracte sunt prea mici pentru a acoperi cheltuielile efective.

„Noi suntem plătiți pe ora de intervenție. Suntem plătiți și pe ora de așteptare, care include amortizarea utilajelor și ceva bani pentru salarii. Nu este o afacere profitabilă. Bugetele pe care le vedeți sunt cele alocate, nu reprezintă plățile către noi. În unii ani s-a decontat doar 50% din total, pentru că doar atât ni s-a cerut să intervenim. Pentru noi e mai bine financiar că ninge pentru că avem ore de acțiune, dar tot nu e profitabil”, ne-a declarat Diaconu, care a subliniat că investițiile în cele circa 100 de utilaje de deszăpezire pe care firma le are la dispoziție se ridică la circa 10 milioane de euro.

Patronul Delta ACM 93 a precizat că nu se va mai prezenta la următoarele licitații de deszăpezire și că, după părerea lui, viitoarele licitații vor fi câștigate de către firme mici, „care nu și-au făcut bine calculele” și care vor înregistra pierderi.

Delta ACM 93 nu a renunțat la contractul despre care susține că aduce pierderi pentru că era „o problemă de eleganță”

Întrebat de ce a acceptat continuarea contractului, dacă acesta se dovedește să fie păgubos pentru companie, Diaconu a răspuns că „este o problemă de eleganță”. „Suntem oameni serioși. Era noiembrie (2011, n.r.). Nu puteam să plecăm pur și simplu. Cine ar fi deszăpezit?”, ne-a declarat Diaconu.

Delta ACM 93 are contracte, alături de alte companii (ca parte din diverse consorții), în valoare totală de 175 de milioane de euro, timp de patru ani, în șapte regiuni: Buzău, Constanța, Călărași, Slobozia, Brăila, Tulcea și autostrada A1 București-Pitești.

Dacă pentru Delta ACM 93 este mai bine că ninge, pentru companiile Spedition UMB și Tehnostrade, ambele controlate de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu, din Podu Turcului, județul Bacău, viscolul, oricât de puternic ar fi și oricâtă zăpadă ar aduce pe drumuri, nu este profitabil.

„Îi vom lăsa pe alții să se îmbogățească la fel de mult cum ne-am îmbogățit noi”

„Nu ne bucurăm. Noi nu suntem plătiți la oră, ci la metru pătrat. Îl cureți și într-o oră e iar înzăpezit”, au declarat pentru gândul reprezentanții companiilor deținute de omul de afaceri situat pe locul 9 în topul miliardarilor români editat de Forbes, cu o avere estimată la 350-380 de milioane de euro.

„Toată lumea are impresia că firmele care deszăpezesc fac profituri enorme. . E greșit. Noi avem pierderi, nu profituri. Nici nu ne mai prezentăm la licitații. Îi vom lăsa pe alții să se îmbogățească la fel de mult cum ne-am îmbogățit noi”, au precizat oficialii, pe un ton ironic evident.

Cele două companii au avut în 2010 o cifră de afaceri adunată de aproximativ 261 de milioane de euro și un profit de circa 66 milioane de euro, calculate la un curs de 4,2 lei/euro. Forța de muncă totală a celor două companii era de 793 de angajați, conform datelor ministerului de Finanțe.

Grupul format din cele două companii reprezintă cea mai mare afacere din Moldova, după cum gândul a scris anul trecut.

Din bugetul total de întreținere a DN-urilor la nivel național 37% reprezintă contractele cu firmele lui Umbrărescu

Întrebați dacă au ieșit „de bună voie” cu utilajele sau dacă au fost sunați de autorități, oficialii ne-au declarat, vizibil amuzați, că „telefoanele sună încontinuu”. „Toți ne sună că e zăpadă. Asta știm și noi. Am trimis mașinile din timp și lucrează”, au adăugat ei, cu precizarea că parcul total este de peste 400 de utilaje.

Conform datelor obținute de gândul de la CNADNR, cele două companii, singure sau alături de altele, în consorții, au semnat contracte de întreținere, inclusiv de deszăpezire în valoare totală de circa 387 de milioane de euro pentru 14 regiuni.

Rezultă astfel că 37% din bugetul alocat în perioada 2008-2012 de către statul român pentru întreținerea drumurilor naționale revine companiilor deținute de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu.

Cele 14 regiuni pentru care cele două companii au contracte de întreținere, inclusiv de deszăpezire sunt: Oradea, Baia Mare, Satu Mare, Târgu Mureș, Miercurea Ciuc, Galați, Piatra Neamț, Suceava, Câmpulung Moldovenesc, Focșani, Bacău, Iași, Bârlad și Botoșani.

Josnic! Tânăra a primit 60.000 de euro pentru partida de amor filmată cu bărbatul celebru...
BOMBĂ! Cătălin Moroșanu, adevărul despre divorț: 'Nu am să-i ofer nimic material'
FOTO. Nicoleta Luciu, transformată de intervențiile estetice! `Nu te mai recunoaștem`
Procedura cosmetică comună care a desfigurat-o permanent pe Linda Evangelista. Cum arată acum fostul model
Sorinel Puștiu și Klaus Iohannis, fotografie virală la New York! Ce l-a întrebat manelistul pe...
Simona Halep, apariție de senzație! Cum arată în ultima reclamă
Cum arată și cât costă apartamentul de lux în care locuiește Mihai Gâdea. E un...
Parcursul favoritului în cursa pentru preşedinţia PNL. Florin Cîţu: economist, politician şi omul din mijlocul...
O bancă vinde un Suzuki Vitara recuperat de la client. Mașina arată ca nouă, dar...
BANCUL ZILEI – Sexul te face KO în box!
Țara care elimină complet restricțiile împotriva COVID. „Este timpul să ne întoarcem la o viață...
BOMBĂ! Cătălin Moroșanu, adevărul despre divorț: 'Nu am să-i ofer nimic material'
Purtăm genele unui strămoș NECUNOSCUT, dar asta nu e cel mai ȘOCANT. O descoperire contrazice...
NEWS ALERT! Irinel Columbeanu, în stare SEVERĂ la spital! A ajuns cu salvarea, detalii de...
Netflix, în România: Tim Burton și Catherine Zeta – Jones filmează pe meleaguri mioritice
Marea CONFRUNTARE între ORBAN și CÎȚU! Se ALEGE PREȘEDINTELE PNL. LIVE
Kelly din „Familia Bundy” a fost cu Brad Pitt în tinerețe. „Țeapa” pe care i-a...
Vestea ȘOC a momentului în România: A fost GĂSIT SPÂNZURAT. Primele informații
Adevărul despre Irina Tănase! Ce a făcut, de fapt, în timp ce Dragnea era la...
Dezvăluire șoc în Familia Regală: ”Suntem frați, nu iubiți!”. Gestul lui Harry l-a scos din...
EXCLUSIV. E război total pe piaţa de energie. De ce avem de fapt facturi prea...
Are doar 27 de ani şi o companie de 5 miliarde de dolari pe care...