• Publicat:
  • Actualizat:
Financiar

Renault începe producția Lodgy în Maroc. Fabrica din Tanger versus uzina de la Mioveni. Le Figaro: „Maroc a așternut covorul roșu pentru constructorul francez”

Renault începe producția Lodgy în Maroc. Fabrica din Tanger versus uzina de la Mioveni. Le Figaro: „Maroc a așternut covorul roșu pentru constructorul francez”
Le Figaro scrie despre gigantica fabrică Renault din Tanger, o investiție de circa 1,1 miliarde euro.

Gigantica uzină Renault din Tanger (Maroc) va începe de săptămâna viitoare să fabrice monovolumul Lodgy, scrie Le Figaro.

Jurnaliștii francezi, care au vizitat recent noua fabrică Renault care se întinde pe 300 de hectare, scriu despre investiția de circa 1,1 miliarde euro, despre cei 2.300 de muncitori deja angajați aici, precum și despre avantajele și dezavantajele uzinei din Maroc, făcând o comparație cu uzina Dacia din Pitești.

„Riscul de canibalizare” între modelele auto ale producătorului auto francez reprezintă un alt subiect abordat de publicația menționată.

Majoritatea producției uzinei Renault din Maroc – până la 85%, urmează să fie exportată în Europa. Prețul de vânzare pentru modelul Lodgy va porni de la 10.000 de euro.

Încă șantier

Situată la aproximativ 20 de km de Tanger, noua uzină este înconjurată de dealuri pe care sunt „plantate” turbine eoliene.

La sfârșitul lunii decembrie, întreaga echipă de muncitori care a lucrat în cazărmi temporare de la începutul proiectului, se pregătea să se mute într-o nouă clădire.

Noua fabrică a grupului Renault este prima complet nouă după cea din Curitiba, Brazilia, inaugurată în 1998. În timp ce producția auto a scăzut în Franța, inaugurarea unei noi fabrici în Maroc a produs îngrijorare în Franța, remarcă jurnaliștii din Hexagon, subliniind și semnificația din punct de vedere politic, la patru luni înainde de alegerile prezidențiale din Franța.

Capacitate de 340.000 unități pe an

Uzina are o capacitate de 340.000 de unități pe an, acestea adăugându-se la gama de vehicule „low cost”, vândute sub marca Dacia în Europa. Publicația amintește și de uzina Renault din Pitești, care a ajuns la capacitate maximă datorită succesului de care se bucură modelul Duster.

„Fabrica din Maroc se întinde pe o suprafață de 300 de hectare și este încă la stadiul de șantier, cu excepția clădirii unde se găsește prima linie de asamblare care este finalizată”, scrie autorul, remarcând că Le Figaro este prima publicație care a pătruns aici și a văzut primele exemplare Lodgy și un vehicul utilitar low cost de tip Kangoo, toate făcând parte din așa-numita de pre-producție. Tensiunea se simte în aer. „Suntem ca o echipă de fotbal, care reglează ultime detalii înainte de un joc important”, a declarat Tunc Basegmez, directorul turc al fabricii.

Directorul de calitate al grupului urmează să dea undă verde pentru începerea producției de masă pentru monovolumul Lodgy, iar fabricarea de utilitare va începe patru luni mai târziu.

Locuri pentru rugăciune

De-a lungul liniei de asamblare, pe lângă camerele de pauză, există și spații rezervate unde angajații să poată să-și facă rugăciunile de mai multe ori pe zi, conform religiei musulmane.

Producătorul auto francez plănuieste o producție în creștere: 60.000 unități în 2012 și aproximativ 170.000 în 2013. Clădirile din a doua linie, dedicată înlocuirii Logan în 2013, sunt încă în construcție, scriu jurnaliștii francezi.

Publicația face o comparație între costurile salariale în diverse fabrici ale Renault. În Franța costul pe ora de muncă este de 30 de euro, în Turcia de 8 euro pe oră, în România de 6 euro pe oră, în timp ce în Maroc este de doar 4,5 euro pe oră.

Salariul unui muncitor marocan – 250 euro, în timp ce un român câștigă 446 euro

În total, luând în considerare dezvoltarea a trei vehicule, proiectul din Tanger se ridică la 1,1 miliarde de euro. Ambiția Renault este de a face noua uzină cea mai eficientă din grup. Fabrica va avea aceleași standarde de calitate, dar costuri mai mici comparativ cu fabrica din România, precum și un acces la Europa mult mai rapid. Publicația scrie un marocan e plătit cu 250 de euro net pe lună, în timp ce un român cu 446 de euro. Pentru a profita de acest lucru, la uzina Renault din Maroc sudurile sunt efectuate manual, în proporție de peste 90%, în timp ce în Europa acestea sunt automatizate.

Maroc a așternut covorul roșu pentru Renault: facilități fiscale pe mai mulți ani

Dacă totul va decurge bine, fabrica ar trebui să devină operațională la patru ani de la semnarea proiectului între Carlos Ghosn și Regele Mohammed VI, în septembrie 2007, scrie publicația, care comentează că „Maroc a așternut covorul roșu pentru constructorul francez: nici o taxă la export, nici un impozit pe profit timp de cinci ani”. În plus, Regatul a contribuit la investiție cu 60 milioane euro și a creat un centru de formare de 8 milioane de euro. O autostradă și o cale ferată conectează uzina direct cu portul Tanger Med, la vreo treizeci de kilometri spre est.

Există însă și dezavantaje. Maroc este o „țară aproape novice în materie de producție de automobile”, după cum a declarat Mokhtar Hommanäs, secretar executiv al Renault în Maroc. Această industrie este limitată, deoarece mica fabrică Somaca – un producător de automobile marocan deținut de către Renault – din Casablanca a produs 40.000 autoturisme în 2010.

O altă provocare ține de forța de muncă fără experiență în industrie. Toți angajații parcurg stagii de pregătire cuprinse între 4-5 luni și un an și jumătate. Unii au fost trimiși către alte fabrici Renault din Franța, Spania, Turcia și România. Șefii străini sunt secondați în prezent de adjuncți marocani care vor trebui să-și înlocuiască în cele din urmă liderii, spune managerul fabricii. Aproximativ 250 de directori veniti din grupul Renault vor ajuta la pornirea producției uzinei auto din Maroc.

Printre evenimentele neprevăzute s-a numărat faptul că, Nissan, aliatul Renault, s-a retras din proiect în timpul crizei. Finanțarea a fost completată de către Regatul Maroc, prin intermediul Caisse de dépôt et de gestion (CDG), o instituție financiară.

6.000 de muncitori, plus 30.000 de locuri de muncă

Pentru țară, proiectul reprezintă o gură imensă de aer proaspăt. Renault va recruta 6.000 de persoane – 2.300 au fost deja angajați – și 30.000 de locuri de muncă ar putea fi create în rândul furnizorilor. În ultimii ani, odată cu apariția zonei libere și a portului Tanger Med, regiunea Tanger, neglijată mult timp, se transformă cu viteză maximă. În portul nou, înconjurat de nave cu containere uriașe, un întins spațiu de parcare gol așteaptă livrarea de primelor mașini. În față, la 14 km, se poate vedea localitatea Algesiras, din Spania, unde 13 hectare sunt rezervate de către Renault, pentru momentul în care vapoarele vor pleca pentru livrarea mașinilor în Europa.

„Riscul de canibalizare”

Porturile franceze sunt la doar 48 de ore distanță de uzina din Maroc. Această proximitate este cea care îi îngrijorează pe lucrătorii Renault din uzinele din Franța. Cu un preț ce începe de la 10.000 de euro, monovolumul Lodgy – cu 5 sau 7 locuri – va fi de două ori mai ieftin decât Grand Renault Scenic (24.300 euro), asamblat la Douai. „Riscul este că, odată cu criza, consumatorii se axeză pe modele low-cost”, își expune temerile Regis Locufier, secretar general adjunct al fabricii CFE-CGC.

„Lodgy nu joacă în aceeași categorie cu Scenic” primul oferind un beneficiu clar prin prețul redus, spre deosebire de cea de a doua variantă, care este mai sofisticată, spune însă Michel Faivre-Duboz, șeful Renault din Maroc. Cu toate acestea, un segment de populație ar putea prefera modelul mai ieftin. Jurnaliștii francezi vorbesc astfel de un „risc de canibalizare” între modelele Renault.

De ce nu se fabrică Lodgy în România

Noul model Dacia va fi produs la uzina Renault din Tanger, au declarat recent pentru gândul reprezentanții constructorului român de automobile, nu și în România, pentru că uzina de la Mioveni funcționează deja la capacitate maximă.

„Capacitatea atinsă, de 60 de vehicule pe oră, este standardul maxim în industria auto. Liniile existente de fabricație nu ar mai fi suportat încă un model. Astfel, s-a luat decizia de a fabrica modelul Lodgy din gama Dacia la uzina din Tanger, Maroc, pentru a putea răspunde cererii clienților noștri”, ne-au declarat reprezentanții Dacia.

Dacia Lodgy are 4,5 metri lungime, în care intră trei rânduri de scaune și un portbagaj spațios. Numele Lodgy (lodge=locuință, în engleză) este o trimitere directă la trăsătura sa esențială: capacitatea de a găzdui o întreagă familie și bagajele sale, se arată într-un comunicat de la Dacia.

Modelul Lodgy va fi prezentat oficial în martie 2012, la Salonul Auto de la Geneva.

Noul model va participa și la Trofeul Andros, desfășurat pe gheață, se arată în comunicat. „Dacia iese din nou din tipare, înscriind în cursă pentru prima oară în istoria competiției un monovolum: Lodgy Glace. Două vehicule Lodgy Glace sunt pilotate anul acesta de un trio de piloți de excepție: Alain Prost, Nicolas Prost și Evens Stievenart. La mijlocul sezonului, Alain Prost se află pe primul loc, cu două victorii obținute în trei curse”, mai arată comunicatul Dacia.

Inchide