• Publicat:
  • Actualizat:
Financiar

România are 16 aeroporturi internaționale. Majoritatea curselor „externe” sunt spre București. Aeroportul internațional Tulcea n-are nici măcar curse regulate

România are 16 aeroporturi internaționale. Majoritatea curselor „externe” sunt spre București. Aeroportul internațional Tulcea n-are nici măcar curse regulate
Au doar o cursă pe zi, și aceea spre București, dar au în titulatură sintagma "internațional". Este cazul multor aeroporturi din România, ale căror valori de trafic nu sunt nici măcar modeste, dar pe care proprietarii lor, consiliile județene, speră ca, într-un viitor neprecizat, să aterizeze aeronave din toate colțurile lumii.

În total, în România, țară cu un trafic anual care abiadepășește nouă milioane de pasageri, sunt 16 aeroporturi, dintrecare patru în subordinea Ministerului Transporturilor (BucureștiBăneasa, Otopeni, Timișoara și Constanța), iar restul în cea aconsiliilor județene. Fără nicio excepție, toate au în prezentsta-tutul de aeroport internațional, chiar și cel de la Tulcea,unde nu sunt nici măcar curse regulate spre București, iar anultrecut au fost îmbarcați și debarcați doar 854 de pasageri.Potrivit unui studiu comandat de Uniunea Europeană, înaeroporturile Arad și Târgu Mureș nu merită să fie făcuteinvestiții, deorece fiecare se află la mai puțin de 70 km de unaeroport mare – Timișoara, respectiv Cluj-Napoca.

Modelul austriac și maghiar

În Austria, unde traficul anual de-pășește 23 milioane depasageri, sunt doar nouă aeroporturi internaționale, iar în Ungaria(trafic similar cu al Ro-mâniei), numai trei. Chiar și în Polonia,numărul aeroporturilor internaționale este de 11, la un trafic deaproape 19 milioane de pasageri pe an.

„Este vorba de ambițiile admini-strațiilor locale, care auacționat pe principiul că orice părinte vrea să-și vadă copiluldoctor sau inginer, chiar dacă nu are vocație. Cred că, în afaracelor patronate de minister, vor mai rămâne doar patru aeroporturiinternaționale, la Bacău, Cluj-Napoca, Iași și posibil unul dinnord-vestul țării”, a declarat pentru Gândul GheorgheRăcaru, fost director general al Tarom și al Blue Air.
Și oficialii Ministerului Transpor­turilor spun că sunt prea multeaero-porturi internaționale. „Nu trebuie ca fiecare aeroport mic săviseze la o pistă de 3.500 de metri, se pot orienta către aviațiede business, de turism. De exemplu, Ungaria are foarte multeaeroporturi mici pentru aviație generală”, a declarat pentru Gânduldirectorul Direcției de Aviație Civilă din MinisterulTransporturilor, Cătălin Radu. El a precizat că directorii deaeroporturi ar trebui să reducă taxele pentru aeronave mici, caresunt foarte ridicate. „Un avion mic plătește la Frankfurt taxe de30 de euro, iar la Cluj de 230 de euro. Nu este normal”, a mai spusel.

Au doar o cursă pe zi, și aceea spre București, dar au întitulatură sintagma „internațional”. Este cazul multor aeroporturidin România, ale căror valori de trafic nu sunt nici măcar modeste,dar pe care proprietarii lor, consiliile județene, speră ca,într-un viitor neprecizat, să aterizeze aeronave din toatecolțurile lumii.

Din primăvara anului viitor, numărul aeroporturilorinternaționale va scădea, deoarece trebuie separate fluxurile decălători cetățeni ai spa-țiului Schengen de ceilalți pasageri.Totuși, niciun director de aeroport nu vrea să renunțe definitiv,propunând comisiei de evaluare de la Ministerul Transporturilorsintagma de „deschis traficului internațional”. Aceasta permiteaterizarea ocazională a unor aeronave din afara spațiuluiSchengen.

Aeroportul Internațional Satu Mare a fost utilizat anul trecutde 11.101 pasageri, pista de aici fiind uti-lizată exclusiv decompania aviatică națională Tarom, care efectuează curse exclusivspre și de la Otopeni.

(Click pe hartă pentru a omări)

„Tendința este de creștere a traficului, iar Tarom ar trebui săfacă un efort și să introducă și a doua cursă pe zi, pentru căaltfel la București nu poți ajunge decât în 14 ore cu trenul și înmai mult de zece ore cu mașina”, a declarat pentru Gânduldirectorul general al aeroportului, Nicolae Fechete. El a precizatcă în anii trecuți a avut și curse ocazionale spre Turcia, careîn-să au fost sistate. „Am îndeplinit în proporție de 98%condițiile pentru a fi catalogați ca aeroport deschis traficuluiinternațional și așteptăm decizia comisiei de la minister”, a maispus Fechete.

Curse „internaționale” spre Otopeni

La Baia Mare, numărul de pasageri a fost dublu anul trecut fațăde Satu Mare (23.990), dar și aici sunt operate doar curse Taromspre și dinspre Otopeni. La Oradea, chiar dacă aeroportul a fostfolosit de 40.000 de călători, singura destinație regulată este totBucureștiul. Până anul trecut, au mai fost curse internaționale, cuescală la Timișoara, operate de Carpatair, însă compania s-arestras. „Nu aveau decât 5-6 maximum 7 pasageri pe cursă”,recunoaște directorul Gheorghe Pasc. Cu toate acestea, și el vreasă obțină aceeași titulatură de „deschis traficului internațional”și se gândește la concesionarea aeroportului către un investitor cubani. (Citește mai departe în paginaurmătoare)

Inchide