• Publicat:
  • Actualizat:
Financiar

Scumpirea carburanților schimbă preferințele auto ale românilor. Consumul, criteriul numărul unu

Scumpirea carburanților schimbă preferințele auto ale românilor. Consumul, criteriul numărul unu
Scumpirea carburanților i-a făcut pe români să se gândească de două ori înainte de a cumpăra o mașină. Doi din trei spun că aleg autoturismul în primul rând după consum, arată un studiu GfK.

Prețul nu mai este principalul criteriu de cumpărare a uneimașini. Recenta evoluție e prețului carburanților la pompă i-afăcut pe români mult mai atenți la acest capitol.

Două treimi dintre respondenții unui sondaj realizat de GfK în2010 spun că achiziționează un automobil în primul rând dupăconsum. Următoarele criterii care dictează alegerea sunt, înordine, marca (44%), prețul (44%), caracteristicile și performanțamotorului (40%), precum și confortul (36%).

Nu este de mirare că românii se uită în primul rând la consum,având în vedere că anul trecut carburanții s-au scumpit cu peste15%, comparativ cu 13%, în 2009, potrivit datelor statisticeoficiale.

Creșterile de prețuri au continuat însă și în 2011, pe fondulcreșterii cotațiilor țițeiului la nivel internațional, dar și alconflictelor sociale și politice din Africa de Nord și OrientulMijlociu.

Ce vor românii: mașini second-hand, plătite cash

Pe de altă parte, numărul celor care au de gând să-și cumpere omașină este în scădere comparativ cu 2008.
Doar 5% dintre participanții la sondaj au declarat că intenționeazăsă facă o asemenea achiziție în următoarele șase luni.

„Acest procentaj este comparabil cu cel înregistrat în 2009 – de6% – dar în scădere față de 2008, când 9% declarau același lucru”,explică realizatorii analizei.

Anul trecut, procentaje mai mari pentru intenția deachiziționare se înregistrau în Oltenia (12%) și în rândul celor cuvârsta cuprinsă între 18 și 25 ani (13%).

Preferințele cumpărătorilor se îndreaptă însă către mașinisecond-hand, după cum au răspuns 60% dintre persoanelechestionate.

Cât despre modalitatea de plată, peste trei sferturi dintre ceicare au declarat în 2010 că intenționează să cumpere un autovehiculaveau în plan să facă plata cash, din resurse proprii.
Situația este diferită față de perioada 2008-2009, când numărulromânilor care preferau să plătească cash pentru automobilulcumpărat era mai mic.

„O posibilă explicație este legată de creșterea nesiguranței înrândul consumatorilor, scăderea veniturilor stabile și adisponibilității de a contracta un credit, precum și accesul maidificil la credite în 2010”, potrivit GfK.

Doar 19% dintre proprietarii de mașini au CASCO

Un alt studiu al companiei, concentrat pe obiceiul de achizițieal asigurărilor, realizat luna trecută, relevă că doar 38% dintreromâni dețin o mașină proprietate personală, iar 19% dintre ei auasigurare CASCO.
Aproximativ 45% dintre posesorii CASCO au menționat prețul dreptcriteriu luat în calcul la alegerea asigurătorului, în timp cepentru RCA acest criteriu a fost menționat de 74% dintre cei careau încheiat o astfel de poliță de asigurare.

În București sunt semnificativ mai puțini șoferi care nu au acumsau nu au avut niciodată asigurare CASCO comparativ cu totaluleșantionului (39%, față de 70%).

STATISTICĂ
Înmatriculările de mașini noi, în scădere față de2008

În primele două luni ale acestui an, înmatriculările deautoturisme noi din România au scăzut cu 63% comparativ cu perioadasimilară din 2008, arată datele Asociației Europene aProducătorilor de Automobile. La nivelul Uniunii Europene,înmatriculările au scăzut cu 16% în perioada analizată.

Inchide