Biserica a luat o decizie, în premieră, în privința șoferilor care vor să aibă mașini „binecuvântate”: sfeștania pentru corăbii, adaptată la vehiculele moderne

Redactor:
Mihaela Stoica
Binecuvântarea autoturismului, una dintre cele mai uzitate practici de către românii care își achiziționează o mașină, a devenit oficială. Noul Molitfelnic, după care sunt organizate toate slujbele religioase și rânduielile, cuprinde o ierurgie specială pentru cei care vor să își binecuvânteze mașina.

Binecuvântarea autoturismului, una dintre cele mai uzitate practici de către românii care își achiziționează o mașină, a devenit oficială. Noul Molitfelnic, după care sunt organizate toate slujbele religioase și rânduielile, cuprinde o ierurgie specială pentru cei care vor să își binecuvânteze mașina.

În luna iulie, la Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă a Patriarhiei Române a apărut, cu aprobarea Sfântului Sinod și binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, lucrarea Molitfelnic.

În „Cuvântul înainte”,  Patriarhul Daniel a scris: „cartea numită Molitfelnic cuprinde în principal rânduiala săvârșirii Sfintelor Taine, a ierurgiilor, a altor slujbe și rugăciuni de sfințire a vieții omului credincios și a lucrărilor sale, de binecuvântare și sfințire a firii înconjurătoare, a lăcașurilor și obiectelor de cult, a unor momente deosebite din viața comunităților creștine, de izbăvire a omului și a naturii de puterea și lucrarea duhurilor rele”, potrivit Basilica.

Prezenta ediție a Molitfenicului, care se vrea a fi „de un real ajutor slujitorilor Bisericii și tinerilor care studiază teologia”, are la bază textul și structura ediției din anul 2006.

Lucrarea de 819 pagini cuprinde „unele rânduieli și rugăciuni cerute de nevoile pastorale contemporane”, care au fost adăugate din surse mai vechi, sau traduse direct din limba greacă.

Între rânduielile și rugăciunile apărute ca urmare a nevoilor contemporane se numără Sfeștania pentru binecuvântarea unui vehicul, Sfeștania la începerea unei lucrări de folos obștesc, Sfeștania la începerea unei lucrări particulare, Rânduiala sfințirii uneia sau mai multor icoane cu felurite chipuri, Rugăciune la binecuvântarea unui monument sau Rugăciune la încheierea anului școlar.

„În fiecare duminică binecuvântăm câte un autoturism”

Sfeștania pentru binecuvântarea unui automobil este o practică nouă în Biserică, care are însă rădăcini vechi în slujbele pentru binecuvântarea corăbiilor și luntrilor de către grecii creștini.”În actualul Molitfenic s-a preluat un liturgier vechi grecesc. Vechii greci binecuvântau, în primul rând,  corăbiile. Această practică continuă și astăzi”, au precizat pentru gândul surse din cadrul Patriarhiei.

Practic, în rugăciunea care se spunea pentru corăbii sau luntri acum apare termenul de vehicul. „O să binecuvântâm și navele spațiale”, afirmă cu umor preotul unei mânăstiri din județul Brașov.

Automobilul nu se sfințește, doar se binecuvântează. „Dacă vor să îl sfințească, ar trebui să îl pună în cui și să se roage la el”, argumentează în același ton sursa citată mai sus.

Cea mai bună perioadă pentru binecuvântarea autoturismului este cea a postului. De ce? „Credinciosul este mai pregătit sufletește în perioada aceea – postește, se roagă mai mult. De obicei, în posturi sunt slujbe cu rânduieli mai aparte, cu rugăciune mai multă, iar  credinciosul se pregătește puțin mai mult decât în rest”, argumentează oficialii Bisericii. Aceștia precizează, însă, că  sfeștanii, precum cea pentru mașină, se pot face în orice perioadă a anului.

Preotul oficiază rugăciunea de binecuvântare a automobilului pentru ca viitorii pasageri să fie „feriți de accidente și să le ajute în călătorii”. „Rugăciunea este foarte scurtă, iar la final mașina este stropită cu apă sfințită”, afirmă pentru gândul un preot al unei biserici din centrul Capitalei. Potrivit acestuia, în fiecare duminică cel puțin un român vine cu autoturismul la binecuvântat.

Pentru orice lucru se cere binecuvântarea lui Dumnezeu, afirmă la unison preoții chestionați de gândul. „Sunt oameni care solicită o rugăciune atunci când pun temelia la o casă pe care și-o construiesc. Și la cumpărarea unei case se face sfeștanie, se face aghiasma mică, se stropește casa”, detaliază un alt preot pentru gândul.

În urmă cu câteva decenii, românii chemau preoții să le sfințească casele, gospodăriile, animalele. Aceste practici s-au rărit însă  în ultimii ani. „Înainte, binecuvântarea oilor era cerută de toți ciobanii. Acum se face rar. Din păcate, țăranii noștri nu mai au animale, iar cei care dețin  au trecut în sfera de business, ca să îi spunem așa. A rămas însă obiceiul sfințirii caprelor de Bobotează”,  afirmă un preot din Prahova pentru gândul.

În noul Molitfelnic apare, însă ,”Rânduiala binecuvântării stupilor” destinată românilor care practică apicultura.

Icoanele, cele mai sfințite obiecte

În cele mai multe cazuri,  românii merg la biserică  pentru a sfinți cruciulițe, troițe pentru birou, brățări, haine și alte obiecte de uz personal, dar și icoane lucrate de anumiți pictori sau achiziționate din „comerț”. „Icoanele sunt obiectele care se aduc cel mai mult la biserică pentru a fi sfințite”, mai spun reprezentanții Patriarhiei. Pentru a fi „ca la carte”, icoana trebuie să stea în biserică, la sfințit, cel puțin o săptămână.

Care este prețul? „Niciunul”, afirmă reprezentanții Patriarhiei. Preoții chstionați de gândul recunosc că se plătește, dar nu dau și suma: „Fiecare după cât vrea și după cât poate”.

Inchide