• Publicat:
  • Actualizat:
Hot Pe Facebook

O haină de blană a Elenei Ceaușescu și obiecte din „epoca de aur”, la licitația Artmark

O haină de blană a Elenei Ceaușescu și obiecte din „epoca de aur”, la licitația Artmark
Un costum, un turban, o garnitură compusă dintr-o poșetă, pantofi, cordon și o haină de blană de vulpe care i-au aparținut Elenei Ceaușescu, dar și o sabie aurită și o blană de leopard, un trofeu de vânătoare, ale lui Nicolae Ceaușescu, vor fi scoase la licitație pe 6 martie, de Artmark.

Garderoba Elenei Ceaușescu, soția fostului dictator Nicolae Ceaușescu, conținea mai multe haine de blană, printre care și cea din vulpe argintie care va fi scoasă la licitație pe 6 martie, la București, de casa Artmark.

Cu un preț de pornire de 900 de euro, blana provenea de la o fermă deschisă în județul Mureș încă din 1950, iar haina a fost cusută special pentru Elena Ceaușescu.

La licitația din 6 martie va mai fi scos la vânzare un lot care cuprinde un costum din două piese, două bluze, un turban și o garnitură compusă din poșetă, pantofi și cordon, care are prețul de pornire situat la 1.500 de euro. Garnitura este din piele crem, marca Guban, și conține o pereche de pantofi în cutia originală, un cordon și un turban de damă bej „Paulette”.

Totodată, vor fi scoase la vânzare o serie de afișe ale Congresului Partidului Comunist Român, dar și un afiș „1 Mai 1979”, ilustrator fiind Gheorghe Călărașu. Prețul de pornire al afișelor este de 100 de euro, respectiv 50 de euro.

Vor putea fi licitate și două numere ale revistei Time, cel din 18 martie 1966, despre ascensiunea acestuia în fruntea PCR și a României, dar și cel dedicat României și Anei Pauker, din 20 septembrie 1948.

Elena și Nicolae Ceaușescu au fost laureați ai Festivalului Național „Cântarea României”, astfel, la licitația organizată în seara de 6 martie, vor putea fi cumpărate două dintre diplomele primite de aceștia. Elena Ceaușescu a fost premiată pentru „contribuția deosebită în activitatea științifică desfășurată pe plan mondial”, iar Nicolae Ceaușescu, pentru „rolul de avangardă deținut în activitatea de cercetare în domeniul fizicii”. Cele două diplome au prețul de pornire de 120 de euro.

De asemenea, vor fi scoase la licitație o serie de fotografii care îl prezintă pe Nicolae Ceaușescu în vizitele sale oficiale, o colecție de 207 distincții ale Republicii Populare și Republicii Socialiste România, anii ’50 – ’60, și un lot format din trei medalii dedicate Armatei R.S.R.

„Este puțin ciudat că Artmark, după ce a dedicat o expoziție impresionantă României Regale, dedică acum una ‘epocii de aur’, o perioadă de realități mai explicite. Ceea ce dorim să se remarce din acest parcurs în istoria României deloc inconsistent este neutralitatea și poziția noastră nu de comentatori ai istoriei României, ci de gazde ale obiectului frumos sau al obiectului de colecție”, a spus Alexandru Bâldea, reprezentantul casei Artmark, vineri, într-o conferință de presă.

„În această licitație dedicată epocii trecute veți vedea o secțiune de artă plastică realist-socialistă, cu artiștii cei mai reprezentativi ai acestei preocupări stilistice. Interesant va fi că în colecția generalului Doncea nu veți regăsi artă realist-socialistă, ci tocmai clasicii picturii românești cu începere de la sfârșitul secolului XIX și începutul secolului XX și așezându-ne în perioada colorismului interbelic”, a mai spus directorul Artmark.

Invitat la conferința de presă organizată de Artmark pentru a marca vernisajul expoziției „Epoca de Aur”, istoricul Tudor Octavian a afirmat că acest eveniment este „o consecința unui fenomen de valorizare care s-a structurat după 1990”.

„Timpul care trece procedează ca rata de înjumătățire a metalelor radioactive. În ultimul secol, perioada de înjumătățire, de preluare critică a trecutului s-a scurtat. După ce a căzut RDG-ul, tot ceea ce era obiect domestic, lucru lipsit de importanță în societatea RDG, a devenit colectivă, pentru că are valoare de mărturie, valoare artistică în măsura în care designul a început să fie considerat secțiune majoră a artelor contemporane, așa s-a întâmplat și cu ceea ce s-a chemat perioada «epoca de aur», adică cei 25-30 de ani de activitate artistică plastică până în ’90, sub dictatura lui Ceaușescu”, a completat acesta.

„Uniunea Artiștilor Plastici era o organizare piramidală. (…) Această organizare piramidală a funcționat ca o instituție până în ’90 bine articulată, având în cadrul ei toate însemnele dictaturii din mediul social. A existat un tip de dictatură artistică ierarhizată, care avea la bază o ideologie, dar nu atât de restrictivă încât înclinăm noi să credem că a fost”, a mai povestit acesta.

De asemenea, la evenimentul dedicat expoziției „Epocii de Aur” a participat istoricul Marius Oprea, afirmând că uneori „obiectele spun mai multe decât noi”. „Obiectele au puterea lor ascunsă, o anume putere. Obiectele au fost iubite dintotdeauna, cele frumoase, ne uităm la aceste picturi, fiecare tablou îți oferă o emoție, dar ceea ce a schimbat comunismul în artă cred că s-a întâmplat în două feluri: arta a fost transformată în militantism și, pe de altă parte, arta consacrată în punct de prestigiu”, a spus acesta.

Licitațiile de pe 6 martie își propun să surprindă publicul printr-o expoziție pe cât de inedită, pe atât de prețioasă. Astfel, Licitația Colecției Generalului Constantin Doncea aduce în atenția pasionaților de frumos povestea unui colecționar atipic epocii sale și obiecte de artă create de artiștii români importanți.

Pe generalul Constantin Doncea, fost viceprimar al Bucureștiului între 1947-1948, publicul îl va recunoaște în portretul realizat de Corneliu Baba și din bustul realizat de Milița Petrașcu, ambele prezente în licitație. În ciuda rolului jucat ca lider comunist, imaginea lui Constantin Doncea este completată insolit de latura vieții sale de iubitor al artelor și prieten al artiștilor. Ștefan Luchian, Nicolae Grigorescu, Theodor Pallady, Nicolae Dărăscu, Camil Ressu și Ștefan Dimitrescu sunt doar o parte din numele marilor artiști care compun colecția acestuia și care spun povestea omului Constantin Doncea. Totuși, surprinzătoare pentru un om al timpului său, este lipsa operelor inspirate de realismul socialist, stil predominant în anii ’50, ce au reprezentat, totodată, anii de glorie ai lui Doncea.

Inchide