Cercetătorii au repetat experimentul: „limita de netrecut” din teoria relativității a lui Einstein a fost din nou depășită

Redactor:
Badescu Ion Florin
Neutrinii, particule elementare ale materiei, au părut încă o dată a fi mai rapizi decât lumina, cu ocazia unor noi teste, realizate pe o distanță de 730 de kilometri între Elveția și Italia, au anunțat, vineri, reprezentanții Centre National Français de la Recherche Sientifique (CNRS).

Pentru a încerca să elimine posibilitatea comiterii unor erori în timpul precedentului experiment, specialiștii implicați în experimentul internațional Opera au folosit un nou fascicul de protoni pentru a produce neutrini, ce au fost trimiși prin scoarța terestră, de la laboratorul CERN din Geneva, în direcția laboratorului subteran din Gran Sasso din Italia, informează AFP.

„Odată cu noul tip de fascicul produs de acceleratoarele CERN (Centre Européen de Recherches Nucléaires), am putut să măsurăm cu precizie timpul de zbor al neutrinilor, analizându-i unul câte unul”, a explicat Dario Autiero, cercetător la Institut de Physique Nucléaire din Lyon, responsabil cu analiza rezultatelor experimentului Opera.

Cu ocazia acestui nou test, început la sfârșitul lunii octombrie, 20 de particule neutrino au putut fi detectate la Gran Sasso. Noile măsurători „nu schimbă cu nimic concluzia la care s-a ajuns inițial, potrivit căreia neutrinii par să ajungă la destinație mai repede decât ar trebui să o facă”, se precizează într-un comunicat emis de CNRS.

Pe 22 septembrie, echipa Opera a anunțat că neutrinii au parcurs cei 730 de kilometri depășind ușor (cu 6 kilometri / secundă) viteza luminii în vid (aproape 300.000 kilometri/ secundă), considerată până atunci o „limită de netrecut” în teoria relativității formulată de Einstein.
„Cei 20 de neutrini pe care i-am înregistrat au asigurat o precizie comparabilă cu cea oferită de celelalte 15.000 de particule pe baza cărora a fost făcută măsurătoarea noastră inițială”, a declarat Autiero, precizând că analiza a fost de această dată „mai simplă”.
Impulsurilor protonilor folosite pentru a produce neutrini au fost ultrascurte (trei nanosecunde) și distanțate la un interval de 525 de nanosecunde, ceea ce a permis creșterea gradului de precizie al măsurătorilor.

Potrivit aceluiași savant, mai sunt necesare „experimente complementare și măsurători independente” înainte ca „anomalia timpului de zbor” a neutrinilor – adică viteza lor superioară celei a luminii în vid – să poată fi confirmată sau infirmată.
Dacă ea va fi confirmată, această viteză supraluminică îi va obliga pe cercetători să regândească fizica actuală, inclusiv teoria lui Einstein. Neîncrezători în primele rezultate, savanții au încercat timp de câteva luni să le verifice, înainte de a anunța, în septembrie, senzaționala lor descoperire.

Articolul despre experimentul Opera, în care sunt prezentate rezultatele noului test, poate fi accesat începând de vineri pe site-ul ArXiv.
Particula neutrino este foarte greu de detectat, deoarece este lipsită de sarcină electrică și traversează în general materia fără a se opri în aceasta.

Medicul care a prezis pandemia de COVID-19 în 2017 a anunţat că urmează un nou...