Gândul
  • Publicat:
  • Actualizat:
Internațional

Norul de cenușă nu a acoperit niciodată Marea Britanie

Analiza unor imagini din satelit arată că norul de cenușă care a ținut la sol toate avioanele din Marea Britanie nu a trecut niciodată pe deasupra insulei.

Spațiul aerian britanic a fost închis în baza unor informațiifalse, imagini din satelit dezvăluind că nu a existat niciun nor decenușă vulcanică nicăieri deasupra întregii Marii Britanii,relatează Daily Mail.

Spațiul aerian a fost închis timp de șase zile, perioadă în careo jumătate de milion de britanici au rămas blocați în străinătate,iar companiile aeriene au înregistrat pierderi de milioane de liresterline. Însă noi dovezi arată că nu a existat niciun nor, ci doarpraf, cu o densitate atât de redusă încât nu a reprezentat niciunrisc. Imagini capturate prin satelit demonstrează că cerul a fostliber. De altfel, pe toată perioada în care nu s-a putut zbura înMarea Britanie, vremea a fost frumoasă și caldă, iar cerulsenin.

Directorul Departamentului de navigabilitate, strategie șipolitici din cadrul Autorității Aviației Civile, Jim McKenna, aadmis că „este evident că începutul acestei crize a fostreprezentat de o lipsă de date clare. Este de asemenea adevărat căîntr-o anumită perioadă de timp densitatea norului de cenușă dedeasupra teritoriului Marii Britanii a fost aproape nedetectabilă”,a spus acesta. Imaginile capturate de satelit vor fi utilizate decompaniile aeriene în lupta lor pentru a câștiga compensații învaloare de zeci de milioane de lire sterline de la guvern, pentrupierderile suferite.

Hotărârea Serviciului pentru Controlul Traficului AerianNațional de a interzice zborurile a avut la bază simulări realizatepe computerele Biroului de Meteorologie, care au înfățișat un norde cenușă vulcanică, împins de curenți de aer la sud de vulcanulislandez Eyjafjallajokull. Aceste simulări ar fi trebuit să fieverificate cu un avion de cercetare al Biroului, un aparat BAE-146,dar acesta se afla într-un hangar, la reparații, și nu a putut fitrimis în această misiune până marți, ultima zi a interdicției.

De altfel, s-a dovedit că densitatea maximă a norului de cenușăa fost de aproximativ 20 de ori mai mică decât nivelul la careoamenii de știință, guvernul și fabricanții motoarelor de avionconsideră să securitatea zborului este afectată.

Inchide