AFACEREA „SOȚIA ȘI PAROHIA”. Cum își caută neveste VIITORII PREOȚI „Motanul Dănilă”, „Drăcușorul Cristian” și „Alec – la suflet copil, în rest bărbat”

Redactor:
Aura Stan
Gândul scrie despre felul în care viitorii preoți își caută soții: pe internet, folosind pseudonime și făcând promisiuni de nerefuzat, financiare sau "duhovnicești"

Dacă visezi să devii soție de preot, nu mai trebuie să te plimbi pe holurile Facultății de Teologie cu o mină virtuoasă, în căutarea unui viitor membru al clerului. Destinul de preoteasă îți este acum la un click distanță. E suficient să intri pe site-ul matrimonial „Cetatea-Creștină”. Trebuie să-ți faci o prezentare suficient de detaliată și în duh creștin, să apeși pe butonul „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă!” și apoi să aștepți să fii curtată de viitorii slujitori ai Domnului.

2.200 de creștini s-au strâns pe site-ul matrimonial ortodox „Cetatea-Creștină”, mulți dintre ei fiind studenți la Teologie sau absolvenți care mai au nevoie doar de o soție pentru a fi hirotonisiți. Administratorii se prezintă ca „un grup restrâns de creștini ortodocși care doresc să sprijine întemeierea familiilor creștine”. Cupidonii au însă reguli stricte în ceea ce privește acceptarea în comunitatea virtuală a viitorilor membri.

O săptămână durează în medie activarea contului, după ce postezi la „Autoprezentare” o descriere de tipul „Sunt o fată cuminte, onestă, cu frică de Dumnezeu. Mă păzesc de a mă depărta de la calea cea dreaptă și țin toate cele patru posturi de peste an”. Totodată atunci când îți cauți un partener de viață e necesar să precizezi cât de des participi la Sfânta Liturghie, dacă ai un duhovnic și dacă postești. Spovedania e la rândul ei un „must-have” de care trebuie să ții seama pentru a putea ajunge cât mai aproape, fie și virtual, de inima „alesului”. Pe site există și o rubrică unde trebuie să spui de la bun început dacă asculți sau nu manele.

Profilul pretendenților: „La suflet – copil, în rest – bărbat”

Odată logat, căutarea unui partener de viață devine o procedură profană: ore întregi de sondare și de estimare a ofertelor, mesaje pline de miez păcătos, unele dintre ele chiar invitații neortodoxe la domiciliul clientului, contracost. „Scrisorile” disperate de dragoste, unele mai lungi decât un pomelnic, vin în general din partea unor studenți la Teologie în an terminal care au nevoie de o consoartă pentru a nu rata un post de preot, pus la dispoziție de arhiepiscopiile de care aparțin sau ținut la păstrare de părinții-preoți.

 

 

Cei mai mulți caută o nevastă care să nu fi gustat din plăcerile lumești, o fecioară care să fi fost răsfățată doar de „atingerea blajină a florii de colț”. „Ai simțit atingerea blajină a florii de colț, iar lacrimile ți-au deschis ochii să vezi marea dragoste a Celui care S-a jerfit pentru noi? Mă gândesc la Mântuitorul care a cerut apă femeii samaritence. Eu cer doar o soție fecioară. Dumnezeu să ne ajute și să ne miluiască cu darul cel mai de preț din viața aceasta și cealaltă: iubirea întru Hristos. Îți făgăduiesc multe bucurii duhovnicești”, îți promite Gabriel. Alții te pot invita la un „prigat nectar”, după slujbă, promițându-ți bună-dispoziție odată cu venirea primăverii. „Deranjez sau putem vorbi cu voia lui Dumnezeu? Sunt un tânăr credincios, student la Teologie, al cărui suflet nu mai vrea să rătăcească singur în grădina Tatălui. Dacă vrei să savurăm un prigat nectar de sezon…online sau duminică după Sfânta Liturghie, te invit, Doamne-ajută, să ne bucurăm împreună. Pot fi găsit la numărul 074XXXXXXX, la orice oră”. Semnat, Motanul Dănilă.

Alec, un alt teolog, care repetă ori de câte ori e antrenat într-o discuție online că „la suflet – copil, în rest – bărbat”, spune despre el că e binecuvântat cu „multe daruri”, fiind „un ortodox responsabil, așezat, dar în același timp volubil”. „Naiv, dar și nebunatic”, Alec speră să intre și el în rândul lumii, odată cu însurătoarea.

Sunt însă destui pretențioși, care doresc o parteneră educată, prezentabilă, independentă, cu studii superioare. Tesalonic are cerințe extrem de clare: își dorește o parteneră înaltă de 1.65-1.75 m, cu greutatea 55-65 de kilograme, care să aibă între 22-32 de ani și să fie musai din București.

„Sunt un drăcușor, dar ofer discreție și sprijin financiar”

Unii membrii, aparent smeriți între zidurile cetății, promit în mesaje să se dezlănțuie odată ajunși în afara ei. „Oricine intră pe aici are o anumită intenție”, spune Cristian. „Puțini sunt cei care au un scop precis. Dacă scopurile noastre se întâlnesc, adică de a face tot posibilul să ne cunoaștem INTIM, atunci poți să-mi răspunzi. Sunt un drăcușor, dar ofer discreție și sprijin financiar. Dacă nu, te rog nu pierde timpul. Sper că ai înțeles mesajul meu, e simplu, nu?”, adaugă tânărul, care pretinde că e masterand la Teologie.

Administratorii avertizează că, între creștini, se pot strecura și „escroci” care nu vor decât să profite de naivitatea sau buna-credință a aspirantelor la titulatura de „preoteasă”. „Dumneavoastră veți putea decide singuri, în urma unor schimburi de e-mail-uri, dacă persoanele care se expun pe acest site – în vederea căsătoriei – sunt sincere și îndeplinesc sau nu condițiile dorite”, e unul dintre mesajele de avertizare ale administratorilor site-ului.

Femeia perfectă seamănă cu „iapa înhămată la carele lui Faraon”

Teologii se declară din capul locului hotărâți să se însoare. Cum arată femeia visurilor lor? Florin, un student la Facultatea de Teologie în anul IV, are în minte portretul viitoarei soții: „o fată liniștită, cinstită sufletește, sociabilă, cititoare de Biblie”. „Cu iapa înhămată la carele lui Faraon te asemăn eu pe tine, scumpa mea”, e unul dintre citatele din „Cântarea Cântărilor” de care tânărul se folosește pentru a intra în grațiile vreunei utilizatoare.

În plus, și-ar dori ca preoteasa lui să nu fie adepta machiajului sau a hainelor extravagante, precum bluzele mulate și decoltate, fustele mini sau colanții colorați. Postul intră și el în lista pretențiilor, chiar și în perioada de graviditate. „Dacă femeia însărcinată ține post, copilul din pântec iese binecuvântat”, adaugă el. El vrea ca fata aleasă să nu fie nici carieristă, nici materialistă. Deși mizează pe dragoste, după mai multe conversații, băiatul e dispus la o căsătorie de tip afacere. Îi este frică că după absolvire nu va prinde un post de preot. „Încă de când alegem secția de Teologie pastorală, avem în vedere și găsirea unei viitoare soții”, recunoaște el. Viitorul preot admite că prinderea unei parohii libere e „o încercare a lui Dumnezeu-Tatăl”, care poate fi însă soluționată și prin mijloace pământești. Tânărul afirmă că tatăl său îi ține în parohia sa un post liber, singura lui misiune fiind „găsirea unei neveste demne de el și parohia” aflată într-un sat. ,,Dacă nu-mi găsesc o soție, tata nu-mi mai poate păstra postul și nu mai prind parohie”, continuă el.

Preot: Nu e „deloc bărbătește” să-ți cauți nevastă pe net, e ca și cum te-ar însura babele

„Canoanele Bisericii Ortodoxe Române prevăd ca un candidat la Teologie Pastorală să știe dinainte pe care cale va merge: să fie preot mirean sau preot celibatar, adică să ia drumul călugăriei. Dacă alege să fie preot de lume, are nevoie de o preoteasă. Dacă prinde drag de Taina Preoției, nu poate să o primească fără cea a căsătoriei. Dacă mă înscriu la Medicină, știu că mă fac doctor, dacă dau la Teologie (pastorală), știu că devin preot și dau un exemplu celor din jur prin familia pe care o întemeiez”, afirmă părintele Vasian Răcaru, călugăr la Schitul „Nașterea Maicii Domnului” din Poienari (județul Neamț). Preotul crede că o preoteasă „bună” nu se poate găsi pe un site de matrimoniale, fie el și creștin. „O nevastă de preot poate fi aflată în Biserică, prin viu grai. O fată bună, crede părintele, se poate găsi în rândul apropiaților, a cunoștințelor, nu în mediul virtual”, spune Răcaru.

Despre faptul că unii viitori preoți își caută nevasă pe internet acesta crede că nu e „deloc bărbătește – e ca și cum te-ar însura babele”. Părintele crede că un om nu poate fi cunoscut cu adevărat în mediul virtual, iar riscurile sunt destul de mari, mai ales în cazul viitorilor preoți: „Căsătoria înseamnă comuniune, înțelegere și conviețuire în armonie. Dacă pornești mai ales ca preot cu cineva la drum, știi că o faci pentru o viață întreagă. Dacă te desparți de preoteasă, nu mai poți fi preot și trebuie să te călugărești”.

Și părintele Constantin Stoica, purtător de cuvânt al Patriarhiei, confirmă declarațiile acestuia. „Este firesc ca orice student la Teologie (Pastorală) să se căsătorească. Încă de la înscrierea la această facultate, fiecare candidat știe acest lucru”, adaugă oficialul.

Cum se descriu candidatele la titlul de preoteasă: 40 de ani, virgină

Arma secretă pe care pretind că o dețin membrele cu drepturi depline ale site-ului este virginitatea. „Mireasa lui Christos”, o membră de 40 de ani care participă deseori la Sfânta Liturghie”, speră să găsească cu ajutorul site-ului „un soț credincios, și dacă Dumnezeu îngăduie, un viitor preot”. Ascultătoare doar de muzică psaltică, ea recunoaște că a refuzat toți pretendenții „din cauză că se iubeau mai mult pe ei decât pe Hristos”.

Un alt user de sex feminin, de 35 de ani „împliniți”, care merge la biserică și încearcă să-și conducă viața după legile și poruncile dumnezeiești, postează la secțiunea „Autoprezentare”: „Mă deplasez cu bastonul. Doresc să cunosc și să mă căsătoresc cu un absolvent al Facultății de Teologie Ortodoxă, care să-l iubească pe Dumnezeu. Vreau să fiu binecuvântată ca preoteasă și mamă de prunci. Doamne-ajută!”. Printre potențialii soți, poți găsi și un număr mic de bărbați care nu au studii de specialitate în domeniul teologic, dar au aceeași dorință: de a-și găsi o nevastă. „Sunt un tânăr creștin ortodox, cu frică de Dumnezeu, modest, salariat, am funcția de maistru tehnolog-laminator care dorește să cunoască o creștină cuminte pentru întemeierea unei familii”, scrie Gheorghe.

Căsătoriile interconfesionale-respinse

Pe site nu sunt încurajate căsătoriile interconfesionale, diversitatea culturală nefiind pe placul Domnului, potrivit administratorilor. „Neavând aceeași credință, aceeași limbă și aceleași obiceiuri și tradiții culturale și de familie, în mod firesc, aceste cupluri au un mod deosebit de viață, care diferă de cel obișnuit sau tradițional, cu efecte negative asupra celor doi soți. Oricum, latura religioasă este cea afectată poate cel mai mult”, cred fondatorii site-ului matrimonial.

Inchide