Învățatul pe ultima sută de metri pare să fie o strategie extremde eficientă, în ciuda părerilor care susțin contrariul. Aceastaeste concluzia oamenilor de știință britanici. Cercetătorii sunt depărere că elevii sau studenții care învață cu puțin timp înainteaunei lucrări sau a unui examen au rezultate mai bune decât cei careînvață din timp, informează Daily Mail.
Potrivit specialiștilor, explicația constă în faptul că cei doihormoni secretați în situații stresante – adrenalina și cortizolul- contribuie la fixarea extrem de eficientă a informațiilor. Înplus, existența unui termen-limită produce schimbări la nivelulcreierului, mărind capacitatea de învățare a studenților, auconstatat britanicii.
„În situații stresante, în organism crește nivelul de zahăr,grăbind metabolismul, fapt ce ajută la o mai bună fixare ainformațiilor. Cu toate astea, există și un revers al medaliei.Astfel, persoanele care sunt foarte stresate pe o perioadă lungă detimp nu vor da randament, iar fixarea informațiilor va fiimposibilă”, spune Hans Reul, autorul cercetării.
O altă explicație a acestui fenomen ar putea fi faptul căamintirile neplăcute persistă mai mult timp în memorie, comparativcu amintirile plăcute.
Mai mult, specialiștii menționează că stresul crește rezistențafizică pe termen scurt. Această situație este întâlnită în rândulpersoanelor care lucrează mai bine când sunt stresate, deși dormpuține ore pe noapte sau dieta lor este una dezechilibrată.Psihoterapeutul Florinda Golu spune că stresul mărește capacitateade a găsi soluții optime în situații dificile. „În cazul unora,creativitatea atinge cote maxime doar în situații de stres. Așa cumexistă persoane care uită tot atunci când se află în fața unuiexamen sau a unui șef, unele persoane se descurcă extrem de binecând trebuie să iasă din situații-limită”, spune specialistulGolu.