De câte ori se poate folosi uleiul pentru gătit

Redactor:
Mădălina Chițu
De câte ori se poate folosi uleiul pentru gătit
„Uleiul trebuie folosit o singură dată la gătit, deoarece prin refolosire produsul începe să emane substanțe toxice cancerigene", spune biologul Livia Nena.

„Uleiul trebuie folosit o singură dată la gătit, deoarece prinrefolosire produsul începe să emane substanțe toxice cancerigene”,spune biologul Livia Nena. Mai mult, proprietățile benefice aleuleiului sunt distruse de la prima folosire. Dr. Nena completeazăcă uleiurile vegetale oferă organismului beneficii, datorităconținutului bogat în omega 3 și omega 6.

Care sunt cele mai indicate uleiuri pentrugătit

Uleiul de palmier rezistă până la temperaturide 230 de grade, de aceea medici nutriționiști îl recomandă cafiind cel mai indicat ulei pentru prăjeli. Mai mult, acesta esteabsorbit și digerat ușor de către organism, iar atunci când estefolosit corespunzător oferă și beneficii organismului, datorităconținutului ridicat de vitamina A și E și este o sursă bogată debeta – caroten.

Cel mai des folosit ulei pentru gătit este cel defloarea-soarelui. Medicii spun că acest ulei rezistă până latemperaturi de 170 de grade, după care începe să elimine substanțetoxice – cancerigene – în alimente. În plus, unul dintreprincipalele dezavantaje ale acestui produs este că prezintă undezechilibru între omega 3 și 6. Uleiul de floareasoarelui conține omega 6 în exces, fapt ce dăuneazăorganismului, deoarece împiedică asimiliarea de Omega-3.

Uleiul de măsline este ideal pentru prăjit.Încălzit, nu suportă modificări de structură și își păstreazăvalorile nutritive mai bine decât cel de floarea-soarelui. Arepunctul de ardere la 210 grade Celsius, substanțial mai ridicatdecât temperatura ideală pentru prăjit care este de 180 gradeCelsius. Mai mult, la această temperatură, grăsimile care au unpunct de fum mai scăzut, precum untul, se descompun și devin toxicepentru organism. Un alt avantaj al acestui ulei este că formează ocrustă microscopică pe suprafața mâncării, ceea ce impiedicăpătrunderea substanțelor nocive generate de procesul prăjirii șiîmbunătățește savoarea mâncării.

Care sunt cele mai sănătoase uleiuri pentrusalată

Uleiul de soia este ideal ca bază pentrumarinate și vinegrete, deoarece acesta suportă destul de greucăldura. Unul dintre principalele beneficii ale acestui ulei îlreprezintă nivelul scăzut de acizi grași saturați, fapt ce duce lascăderea colesterolului din sânge.

Uleiul de porumb este cel mai indicat pentrusalate. Acesta oferă un gust aparte și este foarte sănătos. Înplus, nu conține colesterol și sodiu. Uleiul de porumb conținevitaminele din gru­pa B, C, D, E, caroten, fosfatide șimicro­elemente precum fier, mangan, cupru, crom și aluminiu. Acestulei are un conținut sporit de vitamina E, de două ori mai multdecât uleiul tradițional de floarea-soarelui. De asemenea,conținutul bogat de acizi grași nesaturați din acest ulei duce lamărirea rezistenței organismului la bolile infecțioase șifavorizează eliminarea din organism a excesului de colesterol.

Uleiul din sâmburi de struguricon­sumat zilnic previne apariția dilatațiilor venoase anormale și,mai mult, poate micșora venele varicoase. Acesta se folosește doarîn salate de crudități.

Inchide