Franța: o româncă a refuzat să fie călău la un reality show

Franța: o româncă a refuzat să fie călău la un reality show
Dă-i o palmă omului aceluia de lângă tine! Nu ți-a făcut nimic, dar, hai, trage-i una, vă spune cineva aflat într-o poziție de autoritate. Ați face-o? Probabil că da, arată un documentar, "Jocul cu moartea", difuzat miercuri seară de postul francez de televiziune France 2.

Dă-i o palmă omului aceluia de lângă tine! Nu ți-a făcut nimic,dar, hai, trage-i una, vă spune cineva aflat într-o poziție deautoritate. Ați face-o? Probabil că da, arată un documentar, „Joculcu moartea”, difuzat miercuri seară de postul francez deteleviziune France 2.

80% dintre concurenți au devenit torționari

Realizatorii au vrut să demonstreze că oricine se poatetransforma în torționar și le-au spus celor 80 de concurenți, carecredeau că participă la o emisiune pilot și care erau duși unulcâte unul într-un platou asemănător celor pentru emisiunile dedivertisment, să aplice șocuri electrice unui bărbat. Concurențiiștiau că bărbatul este tot un concurent, care a răspuns greșit la oîntrebare și care era pedepsit, astfel, pentru eroare.

La îndemnul prezentatorului emisiunii, în amenințările cu”pedeapsa” venite din partea publicului prezent în studio și însunetul muzicii care creează suspans, 80% dintre participanți aurespectat ordinele, continuând să aplice șocuri electrice, înpofida țipetelor de agonie ale bărbatului și ale rugăminților luide a se opri. N-aveau de unde să știe că bărbatul legat de scaunera un actor, iar șocurile electrice nu erau reale. Doar 16 dintrecei 80 de participanți s-au oprit înainte de ultimul șoc, potențialletal.

Documentarul transpune în domeniul televiziunii celebrulexperiment făcut în anii ’60 de Stanley Milgram, la UniversitateaYale. Scopul experimentului de la vremea aceea era să explice de cepopulația germană a fost atât de supusă în fața doctrineinaziste.

Românca Maria: „Dacă sunt șeful jocului, înseamnă că potsă-l opresc”

„Este un experiment social clasic, iar rezultatele lui vor fiaceleași, indiferent de câte ori este făcut. Asta se întâmplă cuoamenii, atunci când sadismul lor este cauționat de o autoritate.Dau frâu liber sadismului, fără nici un fel de reținere, atuncicând judecata lor morală este suspendată. Așa se explică cumbrutarul, vatmanul și frizerul, înrolați în SS, gazau evrei fără săaibă nici un fel de insomnii, atâta vreme cât autoritatea, pe careo considerau ca atare, le spunea să facă asta”, spune psihologulAlfred Dumitrescu.

Știe din ce aluat sunt cei care refuză să devină torționari:”Sunt oameni care au o mai mare dificultate în a acceptaautoritatea, o mai mare capacitate de asumare a proprieiindividualități sau responsabilități, indiferent care ar fi sarcinape care liderul o trasează”. Maria, o bibliotecară de origineromână, în vârstă de 36 de ani, a luat parte la „Jocul cu moartea”,dar a refuzat să se transforme în călău. A trăit pe vremea luiCeaușescu și a învățat ceva din acea perioadă.

„Mi-am făcut griji pentru candidat. Când a început să țipe, m-ampus în locul lui (…) În același timp, mă temeam să nu stricfilmarea (…). La început, am acceptat pentru că mi s-a spus cășocurile vor avea intensitate redusă, mi-am spus: chiar dacă arcrește tensiunea, impulsurile vor fi suportabile. Vin dintr-o țarăfost comunistă: România. Faptul de a accepta autoritatea și de a tesupune a ținut de ideologia țării mele. De ce am suportat asta?Pentru că a durat 50 de ani. Din fericire, Tania(prezentatoarea-n.r.) ne-a spus la început: «Voi sunteți șefiijocului». Atunci mi-am spus: «Este o chestiune de umanitate». Și,dacă tot sunt șeful jocului înseamnă că pot să-l și opresc. Aceastăfrază mi-a tot umblat prin cap. Asta mi-a dat forță”, a spus Mariaîn testimonialul de pe site-ul televiziunii France 2.

INFO: Jocal morții în prime-time

Christophe Nick, producătorul emisiunii, spune că e nevoie defoarte puțin pentru a avea un joc al morții în prime-time. „De 10ani, numeroase canale de televiziune produc programe din ce în cemai violente. Se aduce în față cruzimea, umilirea, eliminareaomului de către om. În Marea Britanie s-a ajuns la disecția unorcadavre în direct. Una din temele favorite ale science fictionuluidevine actuală – pe când un joc al morții în prime-time? Aceastăproblemă nu trebuie lăsată deoparte. De ce are nevoie o astfel deipoteza pentru a deveni realitate? De candidați, de public, de uncanal tv care să accepte să îl difuzeze, de telespectatori caresă-și dorească să vadă asta”.

Inchide