Lista alimentelor cu un indice glicemic ridicat. Ce boli pot provoca

Redactor:
Mădălina Chițu
Lista alimentelor cu un indice glicemic ridicat.  Ce boli pot provoca
Indicele glicemic al alimentelor joacă un rol esențial mai ales atunci când dorim să scăpăm de kilogramele în plus. Medicii nutriționiști spun că persoanele care vor să slăbească trebuie să țină cont de încărcătura glicemică a produselor.

Indicele glicemic al alimentelor joacă un rol esențial mai alesatunci când dorim să scăpăm de kilogramele în plus. Mediciinutriționiști spun că persoanele care vor să slăbească trebuie sățină cont de încărcătura glicemică a produselor.

În plus, specialiștii precizează că alimentele cu un indiceglicemic crescut ne pun și sănătatea în pericol.

Diabetul zaharat de tip 1, diabetul zaharat de tip 2,hipoglicemia, intoleranța la glucoză, epuizarea insulinei dinorganism și sindromul metabolic sunt câteva dintre afecțiuneleprovocate de alimentele cu un indice glicemic ridicat. „Indiceleglicemic reprezintă baza fiziologică a ierarhizării alimentelor înfuncție de efectul lor asupra glicemiei. Indexul glicemic indicăacțiunea alimentului asupra pancreasului. Astfel, cu cât un indiceglicemic este mai mare, cu atât acel aliment va forța pancreasul săproducă o cantitate mai mare de insulină, iar sănătatea estepericlitată”, precizează prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi,directorul Institutului de Cercetări Alimentare.

Potrivit nutriționiștilor, alimentele cu index glicemic ridicatdetermină creșterea bruscă a glicemiei care, la rândul ei, producetulburări ale nivelului de insulină, a poftei de mâncare și acapacității organismului de a depozita grăsimile.

Un gram de glucideconține 4 kilocalorii

Caisele uscate și smochinele uscate trebuie mâncate cumoderație, deoarece aceste fructe au o încărcătură glicemicăridicată. Păstârnacul fiert, cartofii fierți, orezul, pâinea albă,produsele de patiserie, dulciurile din glucoză, biscuiții,stafidele, chips-urile din porumb, băuturile carbogazoase, berea șipastele sunt alimente care trebuie mâncate cu moderație, deoarecedincolo de conținutul glicemic ridicat au și un conținut caloricmare, indică specialiștii în nutriție.

„Necesarul de glucide pentru un adult este de minimum 100 degrame pe zi, din care 20-30 de grame trebuie să fie fibre. Esterecomandat să eliminăm glucidele rapide, precum zahărul, înfavoarea carbohidraților complecși, precum cei din legumele boabe,care se absorb lent, nu duc la creșteri bruște de glicemie și nudetermină eliberarea de insulină”, precizează dr. Mihaela Bilic,medic nutriționist. Specialistul menționează că un gram de glucideconține 4 kilocalorii.

Între 0 și 35

Alimente cu indice glicemic scăzut:

â–ºIG 35: caise uscate, portocale, prune, mere,piersici, țelină, iaurt;

â–º IG 30: brânză proaspătă, morcovi, mandarine,clementine, lapte degresat, lapte de soia, pere, grepfruit, roșii,napi, marmeladă fără zahăr;

â–ºIG 25: făină de soia, humus, cireșe, căpșuni,zmeură, semințe de dovleac;

â–ºIG 20: iaurt din soia, suc de lămâie fărăzahăr, pudră de cacao;

â–º IG 15: spanac, tofu, dovlecei, ardei,măsline, salată verde, soia, varză, varză de Bruxelles, broccoli,conopidă, castravete, ceapă, ciuperci, ghimbir, nuci, migdale,arahide, germeni de grâu;

â–ºIG 10: avocado;

â–º IG 5: crustacei (homar, langustă, crab),oțet, condimente (piper, pătrunjel, oregano, busuioc, scorțișoară,vanilie);

â–ºIG 0: carne (de vită, de pui), ceai, cafea(fără zahăr), fructe de mare.

Între 40 și 50

Alimente cu indice glicemic mediu:

â–ºIG 50: kiwi, ananas, mango,orez integral, paste integrale, suc de mere (fără zahăr);

â–º IG 45: cereale integrale,nucă de cocos, pâine prăjită, banane verzi, struguri, mărar;

â–º IG 40:fulgi de ovăz, unt de arahide fără zahăr, prune uscate, suc demorcov.

Între 55 și 110

Alimente cu indice glicemic ridicat:

â–º IG 110: bere;

â–º IG 100: glucoză;

â–º IG 95: cartofi prăjiți, făină de orez;

â–º IG 90: făină albă;

â–º IG 85: popcorn;

â–º IG 70: zahăr, orez, băuturicarbogazoase, chipsuri, mămăligă;

â–º IG 65: făină semiintegrală, pâine de secară,pâine neagră, porumb, ananas în sirop;

â–º IG 60: banane, castane,făină integrală, pizza;

â–º IG 55: ketchup, piersici însirop, sushi, papaya.

Inchide