NASA vine cu noi dovezi despre viața pe Marte

Publicat: 23/04/2012, 19:32
Actualizat: 07/12/2012, 07:54

Un studiu făcut de NASA în decursul ultimilor cinci ani a adus dovezi care susțin teoria conform căreia apa de pe Marte a existat în sol aproape de suprafață. Aceasta înseamnă că singurele habitate unde s-ar fi putut dezvolta viață au fost în subteran. Conform studiului publicat în jurnalul științific Nature, apă lichidă nu ar fi existat la suprafața planetei roșii decât pentru perioade foarte scurte de timp, informează NASA.

Oamenii de știință au analizat date despre concentrația de minerale din sol de la 350 de situri examinate de sateliții ESA și NASA care orbitează în jurul planetei Marte. Rezultatele studiului sugerează că apă a existat la suprafața planetei pentru perioade scurte de timp care alternau cu perioade aride de sute de milioane de ani, când planeta arăta ca acum. Episoadele rare când a existat apă pe planetă aveau loc când apa din subteran interacționa cu rocile de la suprafață. Studiul are implicații majore în privința atmosferei marțiene, dar și asupra posibilelor habitate care ar fi putut susține viața.

În 2005 s-a descoperit pe Marte argilă bogată în minerale, ceea ce sugerează că au existat cândva pe planetă condiții de umezeală și căldură. „Peste tot pe Marte am descoperit în subteran pământ bogat în minerale, în schimb, la suprafața planetei am găsit foarte puține astfel de minerale, iar zonele unde se află sunt rare”, spune John Mustard, profesor la Brown University și co-autor al studiului publicat în Nature. Pentru ca aceste condiții să fi existat la suprafață pentru perioade lungi de timp, atmosfera planetei trebuia să fie mult mai densă decât este acum pentru ca apa să nu se evapore sau să înghețe. Cercetătorii caută dovezi pentru procesul care ar fi putut duce la pierderea atmosferei dense de-a lungul timpului.

„Chiar dacă habitatele de la suprafață au supraviețuit pentru scurt timp, aceasta nu înseamnă că nu a existat viață pe Marte, dar oferă niște indicii despre ce fel de habitat trebuie să ne interesăm. Se pare că cele mai stabile habitate marțiene care au existat pentru mai mult timp s-au aflat sub suprafața planetei. Pe Pământ, habitatele geotermale din subteran au ecosisteme active”, spune cercetătorul-șef Bethany Ehlmann, profesor la California Institute of Technology și cercetător la laboratoul NASA Jet Propulsion din Pasadena.

Descoperirea argilei bogate în minerale dovedește că într-adevăr a existat apă pe Marte fiindcă argila se poate forma numai atunci când apa interacționează cu rocă. Solul marțian este bogat în fier și magneziu. La suprafață, apa a luat cu ea elementele solubile din rocă și a format argilă bogată în aluminiu. Un alt indiciu care atestă existența apei este prezența mineralului „prehnite” care se poate forma numai la temperaturi de 200 grade Celsius. Aceste sunt caracteristice habitatelor subterane hidrotermale și nu a apei de la suprafață.

„Interpretarea pe care am dat-o noi este că habitatele calde și umede au existat, cu câteva excepții, mai mult în subteran și nu la suprafață, cum s-a crezut până acum”, spune Scott Murchie de la Laboratorul de de Fizică Aplicată al Universității John Hopkins.

BOMBĂ! Vedeta prinsă pe un site de adulţi. Ce tarif avea. A fost imediat concediată