Românii au uitat de criză la cinematografele din mall

Redactor:
Raluca Ion
Românii au uitat de criză la cinematografele din mall
Cinematografele românești au învins criza și au vândut cu 43% mai multe bilete în 2009 decât în 2008. Creșterea încasărilor este și mai spectaculoasă de atât, acestea fiind cu 70% mai mari anul trecut față de anul anterior.

Cinematografele românești au învins criza și au vândut cu 43%mai multe bilete în 2009 decât în 2008. Creșterea încasărilor esteși mai spectaculoasă de atât, acestea fiind cu 70% mai mari anultrecut față de anul anterior. Astfel, România a reușit să bată lanumăr de bilete vândute Bulgaria, ce-i drept, la mustață, dar afost înfrântă de Burkina Faso, care a avut în 2009 cu un milion despectatori mai mulți decât România.

Cinci – șase județe, fără nici uncinematograf

Nimeni nu se aștepta ca tocmai anul 2009 să fie cel în care seva înregistra recordul de audiență din cinematografele românești. Acrescut numărul de premiere, de la 170, în 2008, la 180, și aexplodat cel al biletelor vândute: de la 3,2 milioane, în 2008, la4,6 milioane în 2009, arată datele de pe videofil.ro. Maispectaculoasă însă a fost creșterea încasărilor: de la 46 demilioane de lei la 78,2 milioane de lei. „Creșterea se explică, înprimul rând, prin creșterea numărului de malluri, anul trecut s-audeschis vreo trei malluri noi. S-a dezvoltat tehnologia 3D, aapărut IMAX și, bineînțeles, biletele sunt mai scumpe acolo”, spuneConstantin Fugașin, directorul general al Agenției Champions. 95%din încasările anului 2009 au fost obținute de cele 15 multiplexuridin România, pe când cele 38 de săli în funcțiune ale Româniafilmau reușit să ia doar 5% din piața de film. „Românii suntconsumatori de film, dar după calculele mele sunt vreo 5-6 județeîn care nu există nici un cinematograf. Ialomița nu are cinema,nici Vasluiul nu avea până de curând”, continuă Constantin Fugașin.În clasamentul internațional, România ocupă locul 47, după numărulde spectatori, din 80 de țări. În Marea Britanie se vând într-osăptămână câte bilete se vând în România într-un an, India a avutîn 2009 2,9 miliarde de spectatori, iar SUA 1,5 miliarde. Irlanda,care are de cinci ori mai puțini locuitori decât România, a avutanul trecut de trei ori mai mulți spectatori, iar Polonia a avut 30de milioane de spectatori. „Islandezii se duc cel mai des lacinematograf, au o frecvență de zece ori mai mare în comparație curomânii”, contabilizează Fugașin.

Românii merg la film în martie și înnoiembrie

Cei care merg la film în România sunt ceva mai înaintați învârstă decât cei care umplu cinematografele în State. Spectatoriiromâni au în medie între 18 și 25 de ani, în timp ce majoritateaspectatorilor din State au sub 20 de ani. „De sărbători sau înweekend, americanul își ia copiii, doi-trei la număr, și merge cuei la film. Cei mai mulți americani se duc la film în vacanțe și desărbători. La noi este invers, decembrie este cea mai slabă lunădin an, iar a doua parte a ei este dezastruoasă. Să lansezi un filmîn luna decembrie este, în România, sinucidere curată”, credeFulgașin, adăugând că, în România, numărul maxim de spectatori seînregistrează în lunile martie și noiembrie. Vrea ca românii să numai vadă filme acasă. „Sunt consumatori de filme, dar pe laptop saula televizor. Una este să râzi singuri la o comedie și alta este sărâzi alături de două sute de oameni, Se întâmplă un lucru foartegrav, tinerii nu se duc suficient la cinema, nu sunt învățați. DupăRevoluție, educatorii și profesorii au considerat că a lua copiiiși a-i duce la cinema este un lucru comunist”, zice ConstantinFugașin. În 2009, cele mai mari audiențe le-au făcut în Româniafilmele „Ice Age”, „Avatar” și „2012”.

Inchide