• Publicat:
  • Actualizat:
Magazin

„Scriitorul-fantomă”, omul care aduce milioane în conturile vedetelor fără condei

„Scriitorul-fantomă”, omul care aduce milioane în conturile vedetelor fără condei
Poate ni se pare mult ca un scriitor să încaseze 250.000 de euro pentru o singură carte. Dar dacă el ia banii numai cu condiția să rămână anonim, cel al cărui nume apare scris pe copertă va încasa de 40 de ori mai mult.

Poate ni se pare mult ca un scriitor să încaseze 250.000 de europentru o singură carte. Dar dacă el ia banii numai cu condiția sărămână anonim, cel al cărui nume apare scris pe copertă va încasade 40 de ori mai mult. Pentru a nu strica suspansul vizionăriifilmului „Ghostwriter” (tradus drept „Marioneta”) al lui RomanPolanski, mai bine să nu dezvăluim mai mult, dar ipoteza de la carepleacă pelicula nu este deloc imaginară.

O industrie întreagă de „ghostwriters” (scriitori-fantomă)există în lume și, foarte probabil, nu vom ști niciodată care suntadevărații autori care au făcut din unele celebrități „scriitori”.Desigur, ar fi greu să fim păcăliți de fosta membră a trupei SpiceGirls, Victoria Beckham – care pretindea că nu a citit mai mult deo carte în viața ei – dacă și-ar anunța o apariție editorială.

Pot presupusele „înclinații literare” ale cuiva – poate că și-ascris versurile unor melodii – să îi dea dreptul să se considere unscriitor de valoare? Pot fi autenticele dezvăluiri incendiare aleMadonnei din cartea sa „Sex” (1992) o suficientă „exersare” atalentului literar, astfel încât să fim convinși că ulterioareleșase volume de povești pentru copii au fost scrise de eaînsăși?

Dincolo de prezumția de nevinovăție cuvenită oricui, tot maimulte persoane publice țin morțiș să-și sporească celebritatea șimai ales să-și îngroașe conturile bancare prin publicarea uneicărți. Puțini le scriu cu mâna lor, cum a fost cazul fostuluipremier Winston Churchill, care a obținut Premiul Nobel pentruLiteratură (1953). În majoritatea celorlalte cazuri, nu este vorbadecât de „făcături”, care insultă inteligența cititorilor.

Despre care nici nu se știe dacă achiziționează respectivelevolume pentru a le citi cu adevărat ori numai pentru că așa este lamodă. Poate nici nu sunt, de fapt, cititori, ci mai degrabă”consumatori” într-o cultură a celebrităților. Cu greu s-ar puteacrede că cineva a citit „pe nerăsuflate” volumele pentru copii aletopless modelului siliconat Katie Price din Regatul Unit(UK).

Unii își recunosc „coautorii”

În recent apărutul volum „Harmony”, în care cere o „revoluțieecologică”, prințul Charles îi recunoaște drept coautori pe TonyJuniper, fost director al ONG-ului Prietenii Pământului, și pe IanSlkelly, jurnalist la BBC 3. Și fosta soție a regelui Rock’nRoll-ului, Priscilla Presley, a publicat biografia „Eu și Elvis”numind-o și pe coautoarea Sandra Harmon.

În alte cazuri, vedetele-personaje ale unor volume biograficei-au ajutat pe cei care au scris despre viața lor. Astfel, se credecă unele pasaje din cartea lui Andrew Morton, „Diana: Povestea eiadevărată”, au fost scrise sub supravegherea directă a prințeseimoarte într-un accident rutier în 1997. Despre Madonna se bănuieștecă a scris fragmente întregi despre ea însăși din cartea frateluiei, Christopher Ciccone.

„Negustori cinstiți” bănuiți că ar fi hoți

Alte suspiciuni de cărți redactate de „scriitori-fantomă” suntvolumul autobiografic „Profiles in Courage”, pentru care fostulpreședinte al SUA John F. Kennedy a obținut Premiul Pulizer în1955. Și o carte a fostei Prime Doamne a SUA, Hillary Clinton, afost scrisă de altcineva (Barbara Feinman).

În aceeași situație s-ar găsi cartea Războiului Stelelor,atribuită creatorului seriei, George Lucas, dar nu și recentulvolum al fostului premier britanic Tony Blair, care a refuzat înmod expres să apeleze la serviciile unui „ghostwriter”. În schimb,Blair s-a ales cu acuzații de plagiat, pentru volumul „A Journey”,din care s-au vândut 92.000 de exemplare într-o săptămână.

Inchide