• Publicat:
  • Actualizat:
Magazin

STUDIU. Americanii, tot mai preocupați de confidențialitatea datelor postate pe Facebook

STUDIU. Americanii, tot mai preocupați de confidențialitatea datelor postate pe Facebook
Utilizatorii își restricționează profilele din ce în ce mai des.

Fie că își fac curățenie în lista de prieteni, șterg comentariile nedorite sau restricționează accesul la profilele lor, utilizatorii americani ai rețelelor sociale sunt tot mai precauți în ceea ce privește datele pe care le pun la dispoziția celorlalți, reiese dintr-un studiu realizat de Pew Internet și American Life Project, citat de Daily Mail. Potrivit acestuia, oamenii își modifică mai des setările de confidențialitate de pe Facebook față de acum doi ani.

De exemplu, 44% dintre respondenți spun că în anul 2011 au șters mai multe comentarii postate pe proflul lor, față de anii anteriori. Doar 36% dintre cei chestionați au făcut același lucru și în 2009.

Rezultatele cercetării vin la doar o zi după ce administrația Obama a solicitat măsuri mai riguroase de protecție a datelor pentru persoanele care folosesc internetul și dispozitive moderne de comunicare. Cifrele arată că utilizatorii nu doar că se tem pentru siguranța lor în mediul online, ci încearcă și să ia măsuri în această privință.

Dintre aceste măsuri, cea mai populară și aflată în continuă creștere este cea a „curățării” listei de prieteni. Aproape două treimi, adică 63% dintre utilizatorii rețelelor sociale spun că anul trecut și-au șters o parte dintre prieteni, spre deosebire de 56% care au făcut lucrul acesta în anul 2009.

Un număr mai mare de americani față de acum doi ani înlătură etichetele cu numele lor de pe fotografii. Etichetarea este o practică obișnuită pe Facebook, unde utilizatorii pot adăuga numele prietenilor cu care apar într-o poză.

În total s-a înregistrat o creștere cu 7% a numărului de comentarii, prieteni și poze neetichetate care au fost șterse în perioada 2009-2011.

Cu toate că oamenii sunt mai precauți cu informația postată pe internet, activitatea pe rețele precum Facebook este în creștere. 63% dintre adulți au cont pe un astfel de site. Asta înseamnă o creștere drastică față de doar 20%, cât reprezenta procentul adulților cu profil de Facebook în anul 2006, când astfel de rețele erau la început.

52% dintre cei chestionați spun că-și verifică profilul cel puțin o dată, iar 31% fac asta de mai multe ori ori pe parcursul unei zile.

Totuși, indiferent de motivele care se ascund în spatele restricționării profilelor de Facebook, actunci când au fost întrebați dacă au regretat vreodată că au distribuit poze, comentarii sau videoclipuri, cei mai mulți dintre respondenți au răspuns negativ, în mod surprinzător. 89% dintre ei au declarat că nu au regretat niciodată activitatea întreprinsă pe site, în timp ce aproape 11% au răspuns afirmativ. Puțin sub 5% dintre ei au refuzat să răspundă la această întrebare.

Femeile sunt cele care își restricționează cel mai des profilul de Facebook. 67% dintre acestea și-au făcut profil privat, vizibil doar pentru prieteni. Doar 48% dintre bărbați și-au luat aceiași măsură de precauție.

În mod paradoxal persoanele cu cele mai multe studii au dificultăți în a folosi setările de confidențialitate. Persoanele foarte educate reprezintă acei 2% dintre utilizatori care au declarat că setările de restricționare sunt dificil de administrat.

Rezultatele nu au scos la iveală nicio legătură semnificativă între vârsta utilizatorilor și nivelul de vizibilitate al profilelor lor de Facebook. Atât tinerii cât și cei mai în vârstă își ascund informațiile de ochii necunoscuților. 62% dintre tineri și 58% dintre adulți și-au făcut profilele vizibile doar pentru prieteni.

În schimb, tinerii sunt cei care șterg cel mai adesea comentariile nedorite. 56% dintre tinerii cu vârste între 18 și 29 de ani au șters comentarii postate de alții pe profilele lor, comparativ cu 40% în cazul celor cu vârste între 30 și 49 de ani și doar 34% la cei care au între 59 și 64 de ani.

Bărbații regretă mai mult decât femeile atunci când postează ceva. 15% dintre ei spun că au distribuit pe Facebook ceva ce au regretat mai târziu, spre deosebire de doar 8% în cazul femeilor.

Și pentru că înțelepciunea vine odată cu înaintarea în vârstă, tinerii regretă mai adesea decât bătrânii că au postat ceva anume pe Facebook. 15% dintre cei cu vârste cuprinse între 18 și 29 de ani spun că au regretat ceva ce au distribuit pe rețeaua de socializare, în timp ce doar 5% dintre utilizatorii maturi s-au confruntat cu această problemă.

Sondajul a fost realizat telefonic pe 2.277 de adulți, în aprilie-mai 2011. Tinerii au fost chestionați împreună cu părinții lor în cadrul altui sondaj telefonic.

Inchide