Teoria lui Einstein rămâne în picioare. Experimentul „Neutrino” a fost eronat

Experimentul în urma căruia particulele denumite neutrino au reușit să se deplaseze cu o viteză mai mare decât a luminii a avut rezultatele viciate de erori tehnice, au anunțat autorii experimentului, conform revistei Nature.

Experimentul organizat de OPERA a generat date care arătau că particulele neutrino create la CERN, lângă Geneva, au ajuns la 730 de kilometri distanță, în Italia, cu 60 de nanosecunde mai rapid decât ar fi ajuns o rază de lumină. Rezultatul dădea peste cap Teoria Relativității a lui Albert Einstein, pe care se bazează fizica modernă.

O declarație a OPERA care a fost publicată miercuri arată însă că au existat două posibile probleme cu organizarea experimentului. Acestea au legătură cu sistemul GPS care sincroniza ceasurile atomice care măsurau timpii de plecare și de sosire ai particulelor neutrino.

Prima problemă a fost aceea că timpul necesar sincronizării ceasurilor trebuia luat în calcul în măsurarea experimentului, lucru care se pare că nu a fost făcut corect. A doua problemă a fost o posibilă conexiune proastă între semnalul GPS și ceasul principal de la OPERA.

O sursă a confirmat pentru Science Insider că problemele de sincronizare cu GPS-ul sunt sursa celor 60 de nanosecunde obținute în plus la viteza particulelor neutrino.

„OPERA, continuând campania de verificări asupra măsurătorilor vitezei neutrino, a identificat două probleme care ar putea afecta semnificativ rezultatul raportat. Prima este legată de oscilatorul folosit să producă timpii evenimentelor, între sincronizările GPS. A doua are legătură cu conexiunea fibrei optice care aducea semnalul extern de GPS la ceasul principal al OPERA”, arată comunicatul OPERA.

OPERA a anunțat că va repeta experimentul cât mai repede posibil, în acest an.

Inchide