Un cercetător din Cluj a inventat ambalajul antimicrobian pentru fructe și legume

Publicat: 04/02/2014, 17:13
Actualizat: 29/07/2014, 19:13

Un cercetător din Cluj, asistent la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară (USAMV), a inventat ambalajul antimicrobian și eticheta antimicrobiană pentru fructe și legume. Acestea nu conțin compuși chimici, ucid bacteriile și microbii de pe suprafașa slimentelor și se dezintegrează în natură de câteva ori mai repede decât alte produse similare obișnuite, scrie Ziar de Cluj.

Dan Vodnar este licențiat în Controlul și expertiza produselor alimentare, iar de curând și-a finalizat și doctoratul în biotehnologie. În perioada studenției a obținut o bursă Erasmus la Universitatea Hohenheim din Stuttgart, apoi, în timpul studiilor postuniversitare a mai beneficiat de o mobilitate acordată de Ministerul de Mediu al Germaniei prin intermediul unei fundații.

„Acolo am făcut, practic, primul izomer L al acidului lactic, care se utilizează în obținerea de acid polilactat”, a povestit acesta. „Acesta poate fi utilizat în industria bioplasticului. Se poate obține, de pildă, folie biodegradabilă”, a adăugat el.

Foto: Ziar de Cluj

Tot în perioada doctoratului i-a venit și ideea „ambalajului bioactiv”.

„Am lucrat într-un program de Smart and Intelligence Packaging pe un proiect european. Am citit foarte multă literatură de specialitate. Am depus un proiesc de cercetare la nivel național în 2012, a fost câștigat și ulterior implementat. Proiectul în sine a durat șase luni, dar rezultatele întregului ambalaj, într-un an și jumătate”, a explicat Dan Vodnar.

Practic, ambalajul pe care l-a realizat tânărul cercetător inhibă dezvoltarea oricărui tip de microbi la suprafața alimentului: „Acest ambalaj încorporează în interior biomolecule active din ceai verde, ceai negru, busuioc, un mixt de biomolecule. Cantitatea este optimizată, astfel încât să nu schimbe percepția gustativă a alimentului”.

În plus, nici costurile de producție nu ar fi o problemă, clujeanul estimând că prețul produselor nu ar crește decât cu 50 de bani sau un leu.

Dan Vodnar a inventat și eticheta degradabilă, care acționează asupra microorganismelor de pe suprafața fructelor și legumelor care de obicei se consumă cu coajă: „În momentul în care spălăm fructul nu o înlăturăm cu totul. Cu ajutorul acestei etichete (…) atunci când speli fructul sub apă, eticheta se topește și eliberează compușii și depopulează foarte mult cantitatea de microorganism de pe coajă”, a explicat cercetătorul.

Cererea pentru brevetarea ambalajului l-a depus în urmă cu doi ani, însă până la obținerea patentului trebuie să mai treacă încă doi.

„Patru ani durează munca de brevetare. Nu înțeleg de ce”, a spus Dan Vodnar. „Exact așa cum am căutat eu în baza de date și în literatura științifică să nu mai existe acest ambalaj sub forma pe care eu o propun, nu înțeleg de ce un ofițer de la Oficiul de Stat pentru Investiții și Mărci (OSIM) nu poate să facă lucrul acesta”, s-a plâns cercetătorul.

Inventatorul vaccinului anti-COVID a murit în condiţii misterioase! Descoperire frapantă despre vaccin