• Publicat:
  • Actualizat:
Magazin

Un milion de români nu dorm bine noaptea. Află de ce

Un milion de români nu dorm bine noaptea. Află de ce
45% din adulții lumii suferă de insomnie, iar consecințele acestui fapt se măsoară în depresii, psihoze, leziuni și accidente - acasă, la job sau pe șosele. Potrivit unui studiu american, anual 1.550 de persoane mor la volan pentru că le-a luat somnul, iar 46% au tulburări de somn care-i fac să întârzie la serviciu ori să dea rateuri în profesie.

O treime din viață ne-o petrecem dormind, dar puțini dintre noiavem parte de-un somn liniștit. Doar 15%, susțin statisticile,pentru că restul suferim de tulburări de somn. Peste 80 la număr,potrivit medicilor, SAS (sindromul de apnee în somn) fiind unadintre cele mai grave . Boală a aparatului respirator,caracterizată prin oprirea repetată a respirației mai mult de 10secunde în timpul somnului, apneea afectează peste un milion deromâni, potrivit specialiștilor Societății Române de Pneumologie.Anual, sunt depistați o mie de noi pacienți cu apnee, oameni careacuză aceleași simptome – dorm prost, sforăie zgomotos, se sufocăîn somn, merg des la baie, sunt irascibili, nu se pot concentra șiadorm în timpul unor activități de rutină – la masă, la volan sauîn timpul unei discuții.

Sforăitul puternic duce la impotență

Afecțiunea are consecințe pe termen lung – de la disfuncțiisexuale, la accident vascular , hipertensiune, diabet de tip 2 sauchiar deces în timpul somnului, spun medicii. „Din moment ce copiiimici dorm 50% dintr-o zi, iar adultul petrece o treime din viațădormind, calitatea somnului este cea care dictează și menține oviață sănătoasă. Există o diversitate greu de imaginat atulburărilor de somn și încercăm să atragem atenția asupraconsecințelor neidentificării la timp a acestor suferințe”, spuneprof. dr. Florin Mihălțan, președintele Societății Române dePneumologie. El apreciază că cel puțin un milion de români prezintăastfel de afecțiuni, respectiv li se blochează căile respiratoriiregulat și rămân fără oxigen. Somnul este fragmentat iar urmarea eoboseala diurnă, de care suferă 8% dintre femei și 6% dintrebărbați. Consecințele acestei afecțiuni sunt riscante pentrușoferii profesioniști, controlorii de trafic ori conductorii delocomotive, care prezintă un risc de 7 ori mai mare de a avea unaccident rutier nedorit, spun medicii.
Dacă în România, SAS este recunoscută doar parțial ca afecțiunerespiratorie, iar diagnosticul și tratamentul nu sunt compensate deasigurările de sănătate, în străinătate se fac teste periodicanumitor categorii socio-profesionale. Astfel, în Franța (n.r. SASeste trecută pe lista incapacităților fizice), Finlanda sauGermania, șoferii profesioniști, conductorii de locomotive șicontrolorii de trafic fac periodic screening pentru a se vedea dacăsuferă sau nu de apnee de somn. Ei merg într-o cameră obscură șisunt testați cu un poligraf ori polisomnograf. Aparatele există șiîn România în cadrul celor 49 de laboratoare de somnologie

Inchide