Afacerea banilor de zăpadă. Cine ia 100 de milioane de euro

Afacerea banilor de zăpadă. Cine ia 100  de milioane de euro
Publicat: 23/04/2012, 19:26
Actualizat: 23/04/2012, 20:35

La nivel național, 100 de milioane de euro sunt alocați deMinisterul Transporturilor (MT) pentru deszăpezire și alte lucrăride întreținere a drumurilor, ce vor fi executate în iarna2010-2011. Suma este comparabilă cu cea cheltuită anul trecut și cucea din sezonul rece 2008-2009, și se prevede că va fisuplimentată, la 150 de milioane de euro, în cazul în careabundența ninsorilor va depăși prognozele.

Au fost stabilite și standardele de costuri (valorile dereferință) pentru întreținerea drumurilor pe timpul iernii. Astfel,pentru drumurile incluse în nivelul I de viabilitate (autostrăzi,drumuri cu 4 benzi de circulație, drumuri cu 2 benzi care leagăCapitala de orașele reședințe de județ) standardul de cost estefixat la 4.509 euro/km pentru perioada 1 noiembrie- 31 martie. Pentru nivelul II de viabilitate (drumuri naționaledin clasele tehnice III și IV, cu trafic între 3.501-8.000 vehiculeîn 24 de ore), standardul de cost este de 3.688 euro/km,iar pentru nivelul III (restul drumurilor naționale caretrebuie menținute în stare de viabilitate) ar trebui achitați pânăla 2.520 euro/km.

Lungimea rețelei de drumuri din România este de aproape 200.000de kilometri. Compania Națională de și Autostrăzi și DrumuriNaționale (CNADNR) are în administrare 263 km de autostradă șiaproape 16.000 km de drumuri naționale.

Lucrările de mântuială – decontate prinlege

Pe de altă parte, este prevăzută și penalizarea firmelor care nuîși respectă angajamentele contractuale, având întârzieri înintervenții. Cu toate acestea, societățile de profil au inventat,deja, un model de ocolire a sancțiunilor. Adică, un model deîncasare a banilor pentru activitățile pe care nu le-auprestat.

Astfel, se organizează licitația pentru desemnarea prestatoruluide servicii cu foarte puțin timp înainte de începerea sezonuluirece. Se desemnează câștigătorul, iar firmele perdante contestălicitația. Până se pronunță judecătorii, încep ninsorile șidrumurile trebuie deszăpezite. Este solicitată firma care acâștigat licitația, dar fără a se încheia un contract, pentru că nuexistă, încă, baza legală (sentința judecătorească care să validezerezultatul licitației). Firma se angajează, verbal, să executelucrările. Dar nu le execută în termenii contractuali – mai exact,face treaba de mântuială. Firesc, autoritatea refuză să plătească.Firma dă în judecată autoritatea și câștigă, invocând lipsacontractului în baza căruia trebuia să presteze serviciile.

Acest sistem a fost aplicat, de pildă, la Maramureș. Aici, firmaSelina fost declarată câștigătoarea licitației organizate de CJ,pentru deszăpezirea drumurilor județene pe 11 noiembrie, darcontractul nu a fost semnat decât marți, 28 decembrie, ca urmare acontestațiilor depuse de celelalte firme participante. Pe 26noiembrie, Selina a fost amendată pentru necurățarea drumului sprestațiunea Izvoare. Firma a reușit să obțină anularea amenzii îninstanță, magistrații motivându-și decizia cu inexistența unuicontract încheiat între Consiliul Județean și Selina.

„Regele” Umbrărescu – în standardele decost

Cu cei 4.300 de euro încasați pe kilometru de drum deszăpezit șiîntreținut, firmele controlate de afaceristul băcăuan DorinelUmbrărescu se situează sub standardul maximal de cost stabilit deMinisterul Transporturilor. Grupul Spedition UMB SRL a încheiat cuCNADNR, în 2008 și 2009, contracte-cadrul cu valori de 19,6milioane de lei, respectiv 27,4 milioane delei plus TVA, pentru întreținerea pe timp de iarnă a 3.143de kilometri de drumuri naționale în Moldova (din totalul de 3.307kilometri administrați de regionala CNADNR Iași). Contracteleexpiră în 2012, respectiv 2013.

În această iarnă, pentru un kilometru de drum naționalîntreținut de Spedition UMB SRL se vor plăti, în medie,18.500 lei (4.300 euro). 58,2 milioane lei ar fisuma maximă de achitat societăților lui Umbrărescu, în cazul uneiierni grele, ce ar presupune intervenții pe toate sectoarele dedrumuri.

Misterele Bucureștilor: 1 milion pe lună sau 400.000 petoată iarna?

În Capitală de deszăpezire se ocupă firmele care asigură șisalubrizarea. Astfel, sectorul 1 este deszăpezit de firma Romprest,sectorul 2 – de firma Supercom, sectorul 3 – de Rosal, în sectorul4 zăpada o dă firma REBU, iar în sectorul 6 – societatea Urban. Înaceastă iarnă, de deszăpezirea sectorului 5 s-a ocupat firmaRomprest.

Reprezentanții firmelor își ascund tarifele în spatele unorafirmații ca „nu se poate estima” și chiar argumentează: „Un prețeste dacă strângi zăpada și altul este dacă o și transporți. Diferămult și substanța cu care se dă pentru polei. Cea mai scumpăsubstanță este Ecotau. Nu mai știm cât costă din cauză că o avem pestoc. Calculele se fac în contabilitate”. Nici măcar primarulgeneral al Capitalei, Sorin Oprescu, nu pare să știe cât îi costădatul zăpezii pe bucureșteni. „Nu știu cât costă, dar nu este osumă foarte mare”, declara Oprescu anul trecut.

Primăria sectorului1 susține că începând cu luna decembrie 2009și până pe data de 10 februarie 2010 , pentru deszăpezireasectorului s-au cheltuit aproximativ 400.000 deeuro. Costurile reprezintă acțiunile de deszăpezire aarterelor principale și a infrastructurii secundare și includ șimaterialele împrăștiate împotriva înghețului.

Primăria sectorului2 ne-a transmis că într-o singură lună diniarna 2009-2010, pentru înlăturarea zăpezii s-au cheltuit 3.200.552de lei, echivalentul a aproximariv a aproximativ 800.000 deeuro. Anul trecut, un reprezentant al firmei Urban aafirmat că o lună de deszăpezire costă sectorul 6 un milionde euro.

La mijlocul lunii iulie 2010, primarul general al Capitalei,Sorin Oprescu, a promis că în această iarnă va da zăpada doar cu osingură firmă. El a explicat atunci că dorește să împartăBucureștiul în patru zone, de la nord la sud și de la est la vest,să le salubrizeze cu patru firme și să dea zăpada doar cu una.Consilierii municipali n-au fost de accord cu organizarea uneilicitații și lucrurile au rămas ca și în iarna trecută.

Anchetă penală la New York împotriva sabotorilordeszăpezirii

Procurorii locali și federali au declanșat o anchetă penalăpentru a stabili vinovații de blocarea cvasitotală a circulațieipublice în New York, în urma furtunii de zăpadă din a doua zi deCrăciun, informează businessweek.com.

Peste 600 de autobuze au rămas blocate în trafic, circulațiametroului oprită din pricina blocării tronsoanelor aeriene, iarcălătorii au rămas captivi în trei aeroporturi din New York, dupăuna din cele mai abundente ninsori din istoria metropolei americane- în doar câteva ore, stratul de zăpadă ajungând la o jumătate demetru. Autoritățile locale au fost informate că mai mulțisupervizori ai muncitorilor care ar fi trebuit să lucreze ladeszăpezire, le-au cerut acestora să… chiulească. Ca atare,muncitorii au fost văzuți stând chiar și câte 10 ore la taclale înfast-food-uri și cafenele.

Mulți alții nici nu s-au prezentat la muncă, anunțând că suntbolnavi. La sesizarea Primăriei New York, care a demarat propriainvestigație, prin departamentul de specialitate, procurorii auintrat pe fir și se pregătesc să acuze mai multe persoane deconspirație la înșelătorie. Ancheta se află, deocamdată, în fazaaudierilor de martori.

Calvar pentru o tânără. Ce a putut să păţească după 10 partide de sex într-un...
INCREDIBIL! Câți lei câștigă lunar un livrator de la Foodpanda
FOTO. Alina Pușcaș, în costum de baie! Cum arată trupul vedetei
Demența la bătrânețe poate fi prevenită, dacă urmezi 5 sfaturi simple
Anunț cutremurător! Medicul Valeriu Gheorghiță, adevărul despre efectele adverse ale dozei a treia de vaccin:
Kira Hagi, prezentatoare de știri! La ce post apare fiica lui Gică Hagi | VIDEO
Averea halucinantă a noului premier al României! 40.000 de euro pensie și venituri grotesc de...
Criza guvernamentală ucide oameni zilnic. Apelul medicilor: Depolitizaţi deciziile medicale şi haideţi să colaborăm
Cum să eviți impactul cu un animal care îți apare în fața mașinii. Sfaturile care...
BANCUL ZILEI – Două blonde fac nudism. La un moment dat apare un taur…
Raed Arafat a răspuns de ce nu este impusă starea de urgență, deși sunt înregistrate...
INCREDIBIL! Câți lei câștigă lunar un livrator de la Foodpanda
Un medic AVERTIZEAZĂ: acestea sunt cele mai PERICULOASE poziții AMOROASE. „Oamenii nu sunt făcuți să...
Când se întoarce frigul în România. Trebuie să ne pregătim deja hainele groase
VIDEO Dacia ca un MONSTRU bate orice BMW sau Mercedes la viteză. Cum arată bolidul...
Cristian Bîrcă și-a băgat încă o firmă în FALIMENT
Filmul din cariera lui pe care Brad Pitt ar vrea ca lumea să îl uite!
Celebrul om de afaceri român A MURIT. Anunțul trist a fost făcut de fiul său
Bomba dimineții despre PFIZER! Anunțul făcut ÎN MIEZ DE NOAPTE
Iohannis a fost informat oficial! După atâția ani, a intervenit divorțul. Adio, cuplu perfect
EXCLUSIV. E război total pe piaţa de energie. De ce avem de fapt facturi prea...
Pâinea noastră (scumpă) cea de toate zilele? România, producţie record de grâu în 2021