• Publicat:
  • Actualizat:
Știri

AFACEREA CAUCIUCURILOR DE IARNĂ OBLIGATORII – Cifrele unui superbusiness. PLUS: Unde s-a „ENERVAT” ministrul și i-a venit ideea – EXCLUSIV

AFACEREA CAUCIUCURILOR DE IARNĂ OBLIGATORII – Cifrele unui superbusiness. PLUS: Unde s-a „ENERVAT” ministrul și i-a venit ideea – EXCLUSIV
Ministerul Transporturilor a decis acum o săptămână ca echiparea tuturor autoturismelor cu cauciucuri de iarnă să fie obligatorie începând de anul acesta pentru ca, după doar câteva zile, să anunțe că, de fapt, obligația intră în vigoare abia de la 1 noiembrie 2011

Ministerul Transporturilor a decis acum o săptămână ca echipareatuturor autoturismelor cu cauciucuri de iarnă să fie obligatorieîncepând de anul acesta pentru ca, după doar câteva zile, să anunțecă, de fapt, obligația intră în vigoare abia de la 1 noiembrie2011.

gândul vă prezintă”povestea” cauciucurilor de iarnă, începând cu momentul în careAncăi Boagiu, ministrul Transporturilor, i-a venit ideea,continuând cu ce s-a întâmplat săptămâna trecută cu vânzările decauciucuri și încheind cu motivele pentru care această obligație nuavea cum să fie aplicată începând de acum. „Acum o lună, în timp ceveneam din Poiana Brașov înspre București, au început să cadăcâțiva fulgi de zăpadă. Brusc, au început ciocnirile între mașini.M-am enervat, i-am sunat pe cei de la Compania de Drumuri și i-amluat la întrebări. Le-am zis că îi dau afară dacă nu iau măsuriurgente. Ei mi-au spus că nu e vina lor, pentru că toată lumea arecauciucuri de vară. Așa mi-a venit ideea”, a declarat pentrugândulAnca Boagiu, cu puțin timp înainte să anunțe că s-a răzgândit și căobligativitatea nu se aplică decât de anul viitor. „Apoi amîntrebat cum e situația în alte state europene și am aflat căGermania tocmai introducea această măsură”, a adăugat ea. Însăptămâna dintre anunțarea măsurii ca obligatorie începând de anulacesta și joia trecută, când ministrul a anunțat că e în vigoareabia de anul viitor, atât magazinele de specialitate, cât șiservice-urile au fost luate cu asalt. „La nivelul service-urilor,activitatea de montare a cauciucurilor de iarnă a crescut cu 20-25%în medie. Mi-am cumpărat și eu, ocazie cu care am descoperit că,din cauza anunțului, anvelopele s-au scumpit cu 15-20%. Când le-amcomandat, înainte de anunț, erau 500 de lei fiecare. Când le-amprimit, erau deja 595 de lei”, a declarat pentru gândul CristianMuntean, director în cadrul ASSAI, asociație care reprezintăinteresele a peste 400 de service-uri auto independente. Ministrulnu se aștepta la o asemenea reacție din partea șoferilor sau aposesorilor de autoturisme mici și nu înțelegea, în acel moment, dece aceștia nu erau de acord cu noua lege. „Nu cred că e o surprizăcă în România ninge. Și mașinile mici circulă pe drumurilepatriei”, ne-a declarat ea.

Cât a costat săptămâna de indecizie. Cine acâștigat

Ministerul a decis ca prevederea privind obligativitateaechipării cu cauciucuri de iarnă să se aplice și mașinilor mici, nudoar celor de mare tonaj, nu numai din motive de siguranță, ci șidin motive economice. „Avem în vedere două chestiuni. În primulrând, siguranța traficului, iar în această privință nu trebuie sămai argumentez de ce sunt mai eficiente anvelopele de iarnă. Apoi,este vorba despre costurile pe care le avem pentru decongestionare.Acestea sunt cuprinse între 1.050 și 1.500 de lei pe oră. Anultrecut am avut cumulat blocaje în trafic de 67 de zile”, ne-aexplicat Boagiu. Conform calculelor gândul, pierderilear totaliza în acest caz peste două milioane de lei, respectiv celpuțin 470.000 de euro.

• Valoareaacestor pierderi pălește însă dacă este alăturată piețeicauciucurilor de iarnă din România, dacă toți șoferii ar fi nevoițisă le cumpere: 1,4 miliarde de euro pentru a echipa cu câte patruanvelope de iarnă toate cele 3,5 milioane de mașini din România,conform calculelor Ziarului Financiar.

• Astfel, dândla o parte posesorii de mașini care au cauciucuri „all season”,dacă doar 1% dintre șoferi și-au luat cauciucuri de iarnă dupăauzul anunțului, atunci cheltuiala a fost de cel puțin 14 milioanede euro. Ministrul Anca Boagiu a ținut să precizeze pentrugândulcă aplicarea legii anul acesta, la scurt timp după anunțarea ei, nueste o tentativă de a favoriza pe nimeni. „Am auzit astfel de vorbecum că sunt favorizate anumite firme. Pe cine să favorizez? Eu amavut în vedere siguranța traficului și reducerea costurilor. Nuștiu care sunt firmele care vor avea beneficii de pe urma acestormăsuri. Cei care au observații de genul acesta să demonstreze ceeace spun”, ne-a spus ea.

Motivul răzgândirii: legea nu putea fi pusă înpractică

Anunțul că anvelopele de iarnă nu sunt obligatorii pentru toatemașinile decât de anul viitor a fost făcut joi seară, de cătreministrul Transporturilor, Anca Boagiu, la finalul unei runde dediscuții cu reprezentanții transportatorilor. Contactați degândul, aceștia auexplicat motivul răzgândirii ministrului. „Nu putem să venim după 1noiembrie cu o ordonanță care se aplică de la 1 noiembrie. Nu poatefi aplicată retroactiv”, ne-a precizat Ion Lixandru, vicepreședinteal Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România(UNTRR), primul motiv. „Nici nu ai cum, într-un interval atât descurt, să cumperi și să montezi milioane de anvelope de iarnă. Nusunt anvelope destule în România”, a adăugat el.

• Întrebat dacăi se pare normal faptul că șeful Transporturilor a anunțat că legeaintră în vigoare de anul acesta, pentru a reveni ulterior și aanunța că, de fapt, e de la anul, ceea ce a pus pe drumuri și adeterminat cheltuieli suplimentare din partea posesorilor demașini, Lixandru a declarat, ușor amuzat: „Dacă și le-au luat, efoarte bine că le-au luat. E nevoie de ele. Pot salva vieți. Dar,întreb eu, de ce le-au luat neapărat acum? Ei nu știu să facădiferența între o declarație politică și ceea ce poate fi o legeaplicabilă?”.

Inchide