• Publicat:
  • Actualizat:
Știri

„Cea mai mare operațiune urbană din ultimii 20 de ani”: Oprescu a început autostrada Nord-Sud a Capitalei. Cad 86 de case. Excavatoarele – pe urmele lui Eminescu

Te sufoci dacă treci pe strada Buzești: câteva sute de metri de stradă plutește în praf și moloz. Nu te mai vezi om cu om. De joi noapte, buldozerele zumzăie continuu.

Te sufoci dacă treci pe strada Buzești: câteva sute de metri destradă plutește în praf și moloz. Nu te mai vezi om cu om. De joinoapte, buldozerele zumzăie continuu. Acum, vineri seara, deși eîntuneric pe stradă, mașinăriile robotesc de duduie pământul: rup,scurmă, râcâie. Prin locurile astea a umblat Eminescu. Dovadă, pefațada unei prăvălii este așezată o placă de marmură cu inscripția”Pe acest loc s-a aflat casa în care a locuit Mihai Eminescuîmpreună cu Veronica Micle în primăvara anului 1882″. Și prăvăliaasta va dispărea în câteva zile; pe locul ei va fi o bucată debulevard cu trei benzi pe sens și două linii de tramvai.

„Câștigăm viteză: mașinile pot circula cu 25-30km/h”

„A început cea mai mare operațiune urbană din ultimii 20 deani”. Așa a caracteriza primarul general al Capitalei, SorinOprescu, marea demolare de pe strada Buzești care trebuie să facăloc viitoarei autostrăzi care va lega nordul de sudulBucureștiului. Botezată „Diametrala Nord-Sud”, șoseaua va porni dinPiața Victoriei și va ajunge până la Piața Progresu, trecând prinBuzești, Berzei, Vasile Pârvan, Uranus și Bulevardul TudorVladimirescu.

Traseul dimetralei Nord-Sud va fi o alternativă a celui de pebulevardele Magheru, Dimitrie Cantemir sau Calea Văcărești. „Se vaputea parcurge în maxim un sfert de oră. Se va putea trece pe subdealul Parlamentului și se va ieși la Piața Coșbuc”, a explicatprimarul Oprescu. Autostrada urmează să fie făcută în douăetape.

„Câștigăm și viteză în circulația mașinilor, care pot circula cu25-30 kilometri la oră”, a mai spus Sorin Oprescu. Prima fază alucrărilor, care cuprind tronsonul Piața Victoriei-Vasile Pârvan,se va încheia cel mai devreme în martie și cel mai târziu în iunie,2011.

Istoricul hotel Marna va pieri zileleacestea

„Era un coafor pe locul acela unde a intrat prima datăbuldozerul. Înțeleg că oamenii veniți să-și aranjeze părul au fostridicați de pe scaun pur și simplu să evacueze clădirea urgent cătrebuie demolată. Și noi va trebui să părăsim clădirea în curând șinu știm unde vom merge. Suntem chiriași aici, despăgubirea pentruteren a primit-o proprietarul, nu noi”, ne spune șefa unui magazinde produse naturale de pe Buzești. Peste câteva zile, buticul vadeveni și el o grămadă de moloz, căci se află la o aruncătură debăț de cele câteva clădiri deja demolate.

Dar până la el va cădea hotelul Marna, vechi de pe la 1930. Erape lista monumentelor istorice, dar a fost declasat. „Chiar dacă ehotel de o stea, era căutat, fiind bine plasat, lângă Gara de Nord.Are 45 de camere iar noi, cei 14 angajați, am fost băgați laconcediere colectivă. Cu siguranță nu este vorba despre a construiBulevardul Uranus, ci mai degrabă cineva este interesat săexploateze cumva bogăția de ape geotermale care se află sub acestteren”, ne spune o angajată de la Marna. Se uită lung la clădire,una dintre puținele renovate în marea de coșmelii de pe Buzești.Poate e ultima dată când o mai vede întreagă; peste câteva zile vaintra buldozerul și în Marna. Angajații au golit tot hotelul, auîmpachetat și acum păzesc obiectele să nu cumva să le fure ceicâțiva localnici care stăteau ilegal în vechiturile dejademolate.

Un tunel de 37 de metri, cu binecuvântareaPatriarhului

Proiectul prevede ca de la piața Vulcănescu lucrările săcontinue pe Berzei până în zona podului Hașdeu. „Începem cubulevardul Vasile Pârvan, până la podul Hașdeu, acesta intrând șiel în supralargire, după care se intră sub pământ. A fost aleasă șipremisa creării unui tunel la aproximativ 37 de m pe sub DealulParlamentului, în apropiere și totuși departat de construcțiaCatedralei Neamului, astfel încat să nu ne intersectăm cu acestelucrari. Avem si binecuvantarea Patriarhului ca să putem trece peacolo, m-am consultat cu el și a fost de acord”, a spus primarulgeneral.

Pentru construcția Diametralei Nord-Sud, Oprescu a cerutconducerii Camerei Deputatilor să-i cedeze o bucată de teren. „Sus,în apropiere de Marriott, Parlamentul va ceda o parte din terenpentru supralargirea bulevardului Izvor, care acum este îngust șipe care se creeaza numeroase ambuteiaje. Tunelul acesta va iesi înUranus, până în apropierea pieței Coșbuc și va ușura mult ieșireacătre sud, mergând pe calea Rahovei, Veteranilor”, a mai explicatSorin Oprescu. Faza a doua a lucrărilor se va încheia la inceputulanului 2012.

Cad provăliile Buzeștiului

Cinematograful Buzești nu mai există. Este un munte de molozplin cu pietroaie și fierătănii. Lângă el, cineva a sprijinittricolorul, nu se știe de ce. Te terenul care odată a fost curteacinematografului se odihnesc două buldozere. Mâine vor intra înfostele prăvălii cu antichități, micuțe și cu multe geamuri. Pebuticul inscripționat „Suveniruri, obiecte decorative și artă”scrie: „Ne mutăm în strada Duca”.

86 de case = 29 milioane euro

Pentru construcția viitoarei autostrăzi, Primăria Capitalei atrecut la demolarea imobilelor de pe strada Buzești. În total estevorba de de 86 de clădiri iar suma alocată pentru despăgubireaproprietarilor se ridică la 29 de milioane de euro.

„În legatură cu demolarile din aceste zile, aș vrea sa-ntelegetica acolo erau case vechi, prăbușite, sau doar schelete de caserămase în picioare”, spune Oprescu.

Excavatoarele – pe urmele lui Eminescu

„Cât despre afirmațiile unora că rămân câteva case, eu vărăspund că rămân deocamdată câteva case, care sunt monumenteistorice, declasate din categoria aceasta prin ordinul ministrului,dar există o perioadă de cateva zile, conform legii, până cândordinul va fi reconfirmat de apariția în Monitorul Oficial”, aadăugat primarul general. Este vorba de fostul hotel Marna, de casaîn care a locuit Mihai Eminescu cu Veronica Micle și cinematografulFeroviar. Oprescu a promis că va reconstrui cinematograful pe unteren de 300 de metri pătrați donat de o firmă care comercializezăproduse petroliere.

Inchide