Cercetătorii români, după descoperirea NASA: „Nimic senzațional!” Tânăra gaură neagră „este în vecinătatea cosmică la fel cum Baia Mare se află în vecinătatea Bucureștiului”

Cercetătorii români, după descoperirea NASA: Nimic senzațional! Tânăra gaură neagră este în vecinătatea cosmică la fel cum Baia Mare se află în vecinătatea Bucureștiului
Publicat: 23/04/2012, 19:25
Actualizat: 23/04/2012, 23:22

„Iată ce înseamnă descoperirea NASA: nu este cevasenzațional. Galaxia în care s-a descoperit acest obiect se află la50 de milioane de ani lumină de noi. Este în vecinătatea cosmică lafel cum Baia Mare se află în vecinătatea Bucureștiului”.Aceasta este poziția specialiștilor de la Observatorului Astronomicdin București în ceea ce privește anunțul făcut ieri de NASA, cumcă a descoperit cea mai tânără gaură neagră dintre cele cunoscutepână acum.

Pe siteul Observatorului, cercetătorul Adrian Șonka faceurmătoarele precizări:

•Nu se știe cu exactitate dacăobiectul descoperit este o gaură neagră. Poate fi și o steaneutronică.
• Obiectul descoperit nuinfluențează planeta noastră.
• Există găuri negremult mai aproape de noi, cum ar fi V4641 din Sagittarius la 1600ani lumină și Cygnus X-1 la 8000 de ani lumină.
• Obiectul în sine nupoate fi observat direct. NASA a detectat raze-X care vin din acelloc, iar acest lucru înseamnă că obiectul atrage materie care seîncălzește înainte să fie «îngurgitată».
• Săptămânal apardescoperiri mult mai interesante decât aceasta.
• Găurile negre suntsimple stele stinse, atât de masive încât nici cu viteza luminii nupoți scăpa de gravitația lor. Nu sunt găuri, ci obiecte de care tepoți lovi”.

Este adevărat că periodic NASA face descoperiri mult maiinteresante decât cea anunțată ieri. Dar de ce anume a ales ca peaceasta să o prezinte cu tam – tam, într-o conferință de presăanunțată înainte, ca pe o descoperire excepțională? Foarte simplu,ne răspund astronomii de la Observator: „Probabil că NASA și-aschimbat strategia de comunicare”.

Adevăratele descoperiri importante ale NASA

Să vedem câteva dintre ultimele descoperiri NASA mai importante,dar care au fost anunțate prin comunicate de presă, și nu princonferințe anunțate.
• Ultima a fost făcutăchiar în această lună: două bule spațiale misterioase auapărut pe Calea Lactee, fiind printre cele mai mari corpuri degenul acesta descoperite vreodată. Ele se întind până la50.000 de ani lumină împreună, începând din constelația Fecioareiși până la constelația Grus. Conțin energia echivalentă a 100.000de explozii de supernove, iar cercetătorii cred că ar putea avealegătură chiar cu gaura neagră din centrul galaxiei noastre.
• În luna august, totNASA anunța că a descoperit un uriaș sistem solar aflat la”doar” 127 de ani lumină de Pământ. El este format dinșapte planete ce se rotesc în jurul unui fel de Soare.
• În iunie 2010 s-adescoperit că există viață pe planeta Titan (luna luiSaturn), fiind identificate în atmosferă unele substanțeorganice. Se consideră, așadar, că „extratereștrii” de pe Titan arputea respira în acea atmosferă și s-ar putea hrăni cu metanulaflat la suprafață. De altfel, se pare că dintre planeteleîntregului sistem solar, Titan ar semăna cel mai mult cu Terra,fiind acoperită cu forme de relief ca lacuri, râuri și munți.
• În martie 2010 NASA adat publicității cele mai detaliate fotografii alePământului, punând cap la cap observații de luni întregifăcute prin satelit. Fotografiile au iscat multă vâlvă la vremearespectivă, fiind de o foarte mare claritate.
• În aceeași lună s-adescoperit că majoritatea craterelor de la polul nord alLunii sunt pline cu gheață groasă de câțiva metri. Asta,după ce anul trecut se descoperise că pe Lună există apă. „Și nupuțină, ci cantități semnificative. În craterul de 20 – 30 de metripe care l-a format LCROSS, am găsit în jur de 12 găleți de optlitri”, anunța Anthony Colaprete, cercetator al NASA. Descoperireai-a făcut pe unii specialiști să se întrebe dacă, cumva, ar existasuficient de multă apă pentru a alimenta o bază umană.
• În primăvara lui 2009se anunța ceva cu adevărat spectaculos: așa numita „mână alui Dumnezeu”, cu fotografii. A reperat-o tot observatorulChandra, cel care a „citit” și gaura neagră anunțată luni. „Mânalui Dumnezeu” era, de fapt, o stea neutronică rotitoare careelibera energie în timpul rotației sale. Imaginea în raze X aobservatorului a reperat-o ca pe o uriașă mână cosmică întinsă sprestele. Înainte cu foarte puțin timp, astronomii mai identificaserăo imagine cosmică foarte frumoasă, numită „ochiul luiDumnezeu”. Era, în realitate, o nebuloasă, fotografiaexpansiunii unei stele asemănătoare cu Soarele, înainte să moară.Pupila din fotografie, corneea și restul elementelor unui ochi umanerau create din gaz și praf iluminate de stea. Unui singur fascicolde lumină i-au trebuit mai bine de doi ani ca să reușească sătraverseze respectiva nebuloasă, fiind foarte densă.