Cum se fac autostrăzi în România: banii s-au terminat tocmai acolo unde erau lucrările mai avansate. Vezi aici harta COMPLETĂ a lucrărilor și stadiul lor de execuție

Redactor:
Adrian Bărbulescu
Din cauza lipsei de finanțare sau ca urmare a întârzierilor constructorilor, Româ­nia nu are prea multe șanse de a-și spori lungimea rețelei de autostrăzi, care acum măsoară numai 321 km

Din cauza lipsei de finanțare sau ca urmare a întârzierilorconstructorilor, Româ­nia nu are prea multe șanse de a-și sporilungimea rețelei de autostrăzi, care acum măsoară numai 321km.
În momentul de față, în construcție se află tronsoane a cărorlungime însumează 313 km, după cum relevă o analiză realizată deBusiness Construct. Nici în cazul acestora lucrările nu sunt foarteavansate, iar acolo unde stadiul de realizare este mai ridicat afost tăiată finanțarea.

Este cazul tronsonului Moara Vlăsiei – Ploiești (42,5 km),construit de asocierea „regilor asfaltului” Dan Besciu și SorinVulpescu (Euroconstruct Trading 98), Dorinel Umbrărescu (UMBSpedition) și Costel Cășuneanu (PA&CO). Aici, potrivitstatisticilor oficiale ale Companiei Naționale de Autostrăzi șiDrumuri Naționale din România (CNADNR), lucrările sunt executate înproporție de 52%.
Cum însă Autostrada București – Ploiești, din care face partesegmentul respectiv, este situată pe Coridorul paneuropean detransport IX, și nu pe coridorul IV, și nu beneficiază de finanțareeuropeană, anul acesta Ministerul Transporturilor a hotărât să numai aloce bani.

Sumele alocate inițial pentru acest obiectiv de investiții aufost redirecționate pentru lărgirea la patru benzi a centurii denord a Bucureștiului, pentru ca aceasta să poată fi circulabilăpână la finele anului în curs. Oficialii MinisteruluiTransporturilor susțin că explicația faptului că au rămas fărăfonduri lucrările aflate într-un stadiu avansat de execuție esteuna foarte simplă.

„Strategia ministerului în acest moment este de a direcționa ceamai mare parte a fondurilor disponibile spre proiectele care pot fifinanțate prin fonduri europene. Pe locul doi în ordineaimportanței se află proiectele care sunt finanțate cu credite de laBEI sau BERD, ceea ce înseamnă că pe ultimul loc se află celefinanțate de la buget. Prioritatea noastră este absorbția defonduri europene iar motivul este unul foarte simplu: putemconstrui cu bani pe care nu trebuie să îi mai dăm înapoi”, adeclarat pentru Gândul Adrian Ionescu, directorul Direcției deinfrastructură rutieră și concesiuni din MinisterulTransporturilor.

Citește și: Radu Berceanu: „Indiferentcine e ministru, tot 40 km de autostradă se fac anulacesta”

Și tronsonul București – Moara Vlăsiei (19,5 km) se află înaceeași situație, chiar dacă lucrările sunt fina­lizate înproporție de 40% de către asocierea italiană formată din ImpresaPizzaroti și Tirena Scavi. Oricum, de la bun început, autostrada arfi urmat să se oprească la centura Bucureștiului, pentru că, dacăar fi fost dați bani pentru exproprieri de terenuri în interiorulCapitalei, nu ar mai fi fost fonduri pentru lucrările deconstrucție propriu-zise. Tot cu 40% procent de realizare sunt șilucrările pe tronsonul Turda – Câmpia Turzii al AutostrăziiTransilvania construită de americanii de la Bechtel.
Nici Autostrada Transilvania nu este însă un proiect prioritarpentru Ministerul Transporturilor, din același simplu motiv: nupoate atrage finanțare euro­peană, iar banii trebuie asigurațiexclusiv de la bugetul statului, unde nu există.

CLICK PENTRU A MĂRI


Și pe tronsonul Suplacu de Barcău – Borș al aceleiași AutostrăziTransilvania lucrările sunt executate în proporție de 39%. Dacă peprimul tronson se lucrează, americanii acceptând să toarne beton înschimbul promisiunii că își vor primi cândva banii, nu acelașilucru se poate spune despre cel de-al doilea.

Situația este mult mai gravă pe segmentele de autostradă undeexistă finanțare europeană. În afară de o porțiune de nici 15 kmdin centura Sibiului, care este gata în proporție de 48%, în restprocentele sunt mult mai mici.

Dezinteresul constructorilor

De exemplu, pe centura Ara­dului, în lungime de 12,3 km,aso­cierea spaniolo-austriacă FCC Construccion – Porr Technobau nua realizat decât 7% din lucrări. Aici au fost probleme și cu ocerință bizară a conducerii Aeroportului Arad, care ar fi dorit caautostrada să fie îngropată pe o anumită porțiune.

Recent, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a amenințat curezilierea contractului, amintindu-le celor de la Porr căînregistrează întârzieri și pe calea ferată, la proiectul demodernizare a tronsonului Câmpina – Predeal (48 km), care ar fitrebuit să fie gata în acest an, dar termenul de predare a fost”împins” în 2011. Pe tronsonul de autostradă Arad – Timișoara suntprobleme similare, aici lucrările, gata în proporție de 29%, fiindexecutate de asocierea FCC Construction – Astaldi.

Nici francezii de la Colas nu au fost mai harnici, segmentulCernavodă – Medgidia din Autostrada Soarelui nefiind finalizatdecât în proporție de 8%.

De la Medgidia până la Constanța, unde lucrează asociereaitaliano-germană Astaldi – Max Boegl, stadiul construcției este maiavansat, de 25%. Același procent se consemnează în statisticileCNADNR și în ceea ce privește centura municipiului Constanța.

În aceste condiții, promisiunea premierului Emil Boc că la anulromânii vor putea circula în regim de autostradă de la Pitești laConstanța nu pare a fi realizabilă, ci doar, eventual, cu limitareala o singură bandă pe sens pe anumite porțiuni.

Revoluţie la FCSB. Becali şi-a ieşit din minţi şi a anunţat numele antrenorului care renaşte...
Cazul care a șocat toată țara! Ea a născut un bebeluș macrosom. Nu s-a mai...
FOTO. Andreea Raicu a pozat goală, la 43 de ani. Imaginea care a pus pe...
Pepe e ISTORIE! Raluca Pastramă a făcut totul public! El este acum cel mai important...
Motivul pentru care Sorana Cîrstea nu își expune public relația cu Ion Țiriac Jr. A...
Tragedie URIAŞĂ în familia lui Helmuth Duckadam! A fost găsit SPÂNZURAT în propria casă
Autorităţile din Ucraina au confiscat 1.500 de sticle de băuturi spirtoase fabricate din mere de...
BANCUL ZILEI – Arabul, găurile și cele 17 neveste
Motivul pentru care persoanele vaccinate se pot îmbolnăvi de Covid-19, explicat de experți
Cazul care a șocat toată țara! Ea a născut un bebeluș macrosom. Nu s-a mai...
Considerată INOCENTĂ ca o fecioară, dar amanta celui mai PUTERNIC om, a făcut ceva TERIBIL...
Gestul făcut de călătorii unui tren după ce acesta a rămas în câmp, în Prahova....
Planul Dacia în România, dezvăluit acum: e incredibil ce are de gând cu noul model...
Top 10 gafe, care ţi-au scăpat, din filme celebre. Eroarea din „Braveheart” care nu mai...
Vestea ȘOC a dimineții în România: A MURIT... Un talent uriaș! Rămas bun!
Cum îți dai seama că ai viermi intestinali. 20 de semne ale paraziților în organism
ULTIMA ORĂ. Cine au fost cei mai bine plătiţi români luna trecută. Vezi unde poţi...
Ce s-a întâmplat cu imperiul de miliarde de euro al lui Dinu Patriciu după ce...
Inchide