• Publicat:
  • Actualizat:
Știri

Cum va arăta Terra, locul de la mare unde vom merge și când plouă. Ultima soluție pentru atragerea străinilor pe litoral: stațiunea pe care o fac ei

În următorii cinci ani, o nouă stațiune este proiectată să apară pe litoralul românesc al Mării Negre, între Costinești și Olimp, în dreptul comunei 23 August.

În următorii cinci ani, o nouă stațiune este proiectată să aparăpe litoralul românesc al Mării Negre, între Costinești și Olimp, îndreptul comunei 23 August. Cinci complexuri tip „resort” a câtedouă sau trei hoteluri fiecare, alături de câteva zeci de vile,urmează să fie construite de-a lungul coastei și în jurul laculuiTatlageac din localitate, din banii a șapte-opt investitori, „mariși cu potențial”, din Germania, Olanda, Turcia, Austria și Franța,potrivit informațiilor furnizate de primarul din 23 August, MugurMitrana.

Terra va fi o premieră pentru turismul românesc, deoarece se vabaza pe sistemul all-inclusive, foarte apreciat de turiștiistrăini, în special de cei din Nordul continentului. Faptul căturistul va avea în același complex, pe lângă cazare și masă, șiposibilități de petrecere a timpului liber și de distracție vaputea prelungi sezonul turistic pe litoralul românesc: chiar șidacă vremea va fi defavorabilă și marea agitată, vor exista piscineacoperite și spații suficiente de entertainment. Statul român vatrebui să investească în infrastructura rutieră și în utilități iarministrul Turismului Elena Udrea ar vrea să taie și ea o panglică,fie ea și de inaugurare. „Mugur, din toată sărăcia, vă dăm”, i-aspus ea primarului din 23 August, Mugur Mitrana.

7 milioane de euro, partea statului

Se știe deja că unul din campusurile din viitoarea stațiuneTerra este al austriecilor. Ei se vor apuca primii de treabă,pentru a construi două hoteluri a câte 13 etaje, 40 de vile devacanță, heliport și un teren de minigolf, printr-o investiție decirca 600 milioane de euro. Asta fără a adăuga banii pentrucelelalte „resorturi”, plus partea statului, în jur de 7 milioanede euro, pentru că infrastructura, adică drumul și rețeaua dealimentare cu apă și energie electrică, va trebui asigurată deautoritățile locale. O sumă mare pe timp de criză, mai ales pentruo localitate așa mică, cum e 23 August, însă primarul Mitrana aresperanțe că va primi fondurile pentru a demara lucrările.

„La fiecare venire pe litoral, doamna ministru Udrea ne-a chematpe toți primarii din județ. A văzut planurile, a fost încântată dePUZ-uri (planuri urbanistice zonale, n.r.), s-a bucurat și a spuscă va fi ceva frumos. Am întrebat-o dacă ne ajută și a spus că vorfi ori bani de la buget, ori din fonduri europene. Mi-a spus:«Mugur, din toată sărăcia, vă dăm». E bine intenționată”,povestește primarul din 23 August.

Dacă problema banilor va fi rezolvată iar lucrările deinfrastructură vor fi scoase la licitație anul viitor, în șapte-optluni primăria se poate achita de partea ei de investiție. Desigur,investitorii se pot apuca de treabă fără ca infrastructura să fiegata. Primarul Mitrana abia așteaptă să le dea certificatul deurbanism pentru a începe construcția, după ce proiectul a așteptataproape trei ani pentru a obține aprobarea Consiliului JudețeanConstanța. Acum, totul este clar, după ce Prefectura Constanța aaprobat planul urbanistic zonal pentru construirea stațiunii.

Teoria all-inclusive, pro și contra

Terra urmează să fie prima stațiune all-inclusive de pelitoralul românesc, potrivit planurilor investitorilor. Un regimcare în România nu prea a prins, în ciuda eforturilor hotelierilor,ne spune Corina Martin, președintele Asociației Naționale aAgențiilor de Turism (ANAT), care contrazice teoria conform căreiaromânii sunt mari amatori de all-inclusive. „Acum, doar douăhoteluri din Mamaia, de trei și patru stele, mai au asemeneaservicii, după ce în urmă cu doi ani, nouă hoteluri au aplicatregimul. Au renunțat pentru că nu au avut succes”, a declaratMartin pentru Gândul. Ea susținecă, în realitate, românii nu vor servicii cu totul inclus pelitoralul românesc, ci numai când pleacă în vacanță în străinătate,unde preferă să aibă totul la îndemână, mai ales dacă nu cunosclimba țării respective. „Turiștilor români nu le place să fielegați de restaurantul hotelului la care stau în România, suntcheltuitori și nu vor să stea într-un loc”, adaugă Martin.

Se știe însă că germanii sunt cei mai mari amatori de asemeneaservicii, ducând principiul până la extrem. Foarte organizați, îșiachită vacanțele în rate lunare și au pretenția că pachetulturistic le asigură și bacșișul. ” Așa sunt germanii, nici bacșișnu lasă”, explică Martin.

România concurează cu Bulgaria și Greciacontinentală

Deocamdată, nu se știe câte stele vor avea hotelurile din Terrași nici ce lanțuri hoteliere vor veni să facă afaceri în România.În Antalya, de exemplu, zonă în care s-au investit aproximativ 10miliarde de euro, sunt prezente 15 mari lanțuri internaționale, nespune fostul ministru al Turismului Dan Matei Agathon.

El amintește de proiectul pus în discuție încă din 2001, pevremea când era ministru, care prespunea construirea stațiunii delux Europa în zona localității Corbu, din nordul litoralului,printr-o investiție de circa 3 miliarde de euro.

Chiar și cu all-inclusive, consultanții de turism spun călitoralul românesc nu poate concura cu alte destinații externe delux, gen Turcia sau Grecia insulară. „În acest moment, noi concurămcu zone ca Bulgaria, Grecia continentală și Muntenegru, lacategoria două stele plus până la patru stele plus. Nu ne ajutănici faptul că avem cel mai scurt sezon estival”, ne-a declaratCiprian Enea, consultant besttourism.ro. Succesul investiției vadepinde însă și de punerea ei în practică cât mai repede. „Dacă ogândim la nivelul anului 2010 și o terminăm peste 20 de ani,degeaba o mai facem”, conchide Enea.

INFO Cumse va ajunge la Terra

Pe lângă banii pentru infrastructura locală, autoritățile vatrebui să cheltuie bani și pentru a asigura accesul în zonă, pecalea ferată și rutieră. Pentru accesul feroviar, se poate amenajao gară între Costinești Tabără și Halta Neptun, iar pentru celrutier, va trebui făcută o ramificație din DN 39(Constanța-Mangalia). Turiștii trebuie să ajungă însă mai întâi laConstanța venind de la București. Cu trenul, călătoria până laConstanța durează peste patru ore, dacă nu este caniculă și nu sedilată șinele, iar cu mașina nu poți să-ți faci nicio estimare,nici măcar orientativă. Lucrările de construcție a AutostrăziiBucurești-Constanța au început acum 23 de ani, iar cele demodernizare a căii ferate București – Constanța în 2006 și până înprezent niciuna nu s-a încheiat. Dacă lucrurile vor merge așa cumsperă autoritățile, Autostrada Soarelui ar putea fi gata integralla anul, dar pe anumite porțiuni se va circula pe o singură bandăpe sens.

INFOCuvintele de ordine pe litoral în 2010 :”ieftin, discountși gratuit”

Deși sezonul estival nu s-a încheiat încă, oficialii AsociațieiNaționale a Agențiilor de Turism se așteaptă ca per total,rezultatele din acest an să fie mai slabe decât în 2009. „În primaparte a sezonului, am avut scăderi chiar cu 20-30% față de anultrecut, pe fondul tăierii salariilor bugetarilor și a creșteriiTVA. E posibil ca aceste scăderi să nu fi fost compensate princreșterile din a doua parte a sezonului, când am avut un numărrecord de turiști pe litoral”, ne-a declarat Corina Martin,președintele ANAT. Ea spune că în această vară, cele mai căutate aufost ofertele cu prețuri mici, cuvintele de ordine fiind „ieftin,discount și gratuit”. Capacitatea de cazare din stațiunile de lamalul Mării Negre, fără Constanța, este de 946 unități, respectivpeste 118.000 de locuri, arată datele statistice oficiale de lasfârșitul anului trecut. Cât despre românii care și-au petrecutvacanțele în străinătate în această vară, cifra ar putea fie de300.000-500.000 de turiști, estimează Ciprian Enea, consultantbesttourism.ro.

Inchide