De ce nu poate statul să vă ceară acum taxă de autostradă – EXCLUSIV

Redactor:
Victor Rotariu
De ce nu poate statul să vă ceară acum taxă de autostradă – EXCLUSIV
Taxa pentru mersul pe una dintre cele două autostrăzi ale României, de 3-4 euro pe 100 de kilometri, pe care Ministerul Transporturilor ar vrea să o introducă în paralel cu rovinieta, nu poate fi cerută șoferilor decât peste doi ani.

Taxa pentru mersul pe una dintre cele două autostrăzi aleRomâniei, de 3-4 euro pe 100 de kilometri, pe care MinisterulTransporturilor ar vrea să o introducă în paralel cu rovinieta, nupoate fi cerută șoferilor decât peste doi ani.

Documentul în care se precizează instaurarea noii taxe, careeste deja pe masa Guvernului, cu avizul Transporturilor și alFinanțelor, nu se poate aplica pentru autostrăzile A1, București -Pitești, și A2, București-Cernavodă decât începând din 2012.

Motivul este știut inclusiv de oficialii de la Transporturi:Comisia Europeană interzice dubla taxare pe accesul lainfrastructură, astfel că statul poate impune o astfel de taxă doardacă, prin licitație, dă în concesiune administrarea șiîntreținerea celor două autostrăzi unor parteneri privați. Pentrucă sunt deja semnate două astfel de contracte, de întrețineremultianuală, și acestea expiră în 2012, noua taxă ar putea ficerută cel mai devreme peste doi ani.

„Statul nu poate cere acum această taxă. Legislația UE nupermite acest lucru. Conform legislației europene taxa ar putea fipusă doar dacă ministerul concesionează întreținerea autostrăzii.Cum contractele sunt deja semnate până în 2012 în acest moment taxape autostradă nu poate fi introdusă”, au declarat pentrugândulsurse din cadrul ministerului, care au recunoscut că memorandumulprivind noua taxă a fost propus un pic prea devreme, atât timp câtsingurele autostrăzi de pe care „s-ar putea scoate bani” sunt A1 șiA2, care sunt deja sub contracte de întreținere.

„Rovinieta nu este o taxă de acces pe drumurile naționale. Eaeste percepută drept o taxă de acces la infrastructura rutieră.Dacă statul ar introduce noua taxă alături de rovinietă, fără camentenanța autostrăzii să fie concesionată, atunci CE ne-ar bate adoua zi la ușă”, a adăugat sursele, cu mențiunea că UE acceptăanumite excepții, respectiv impunerea de anumite taxe, dar numai pe”obiectivele de interes major”, cum ar fi podurile sau tunelurilefoarte lungi, dovadă că nu a avut nimic de obiectat asupra taxei depod de la Fetești.

Boagiu susține că taxa e impusă de CE

Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, susține că această taxă afost cerută de Comisia Europeană, care vrea să fie sigură căRomânia ar suficienți bani pentru a întreține autostrăzile care arurma să fie construite cu bani europeni.

„Noi în momentul acesta avem în exploatare aproximativ 320 dekilometri de autostradă și dacă luăm în calcul că prin programuloperațional de transport vor fi realizați încă 373 de kilometri,toate aceste zone trebuie taxate”, a explicat Boagiu, pentru EuropaFM. „Nu pentru că cineva are plăcerea introducerii taxelor. Este omăsură europeană pe care toate statele membre au luat-o. Pentrunoi, ca țară membră, este și o condiție pe care CE ne-a impus-o șianume aceea de a demonstra că după momentul finalizăriiconstrucției de autostrăzi, avem fonduri pentru mentenanțaacestora”, a adăugat ea. Ministrul nu a precizat însă, concret,dacă această taxă va fi aplicată acum sau la un moment dat înviitor.

Contractele de 51 de milioane de euro expiră în2012

Surse guvernamentale însă, citate de Mediafax, susțin că îndocumentul de pe masa Guvernului se precizează foarte clar că”Ministerul Transporturilor consideră necesar introducerea unuisistem de taxare a accesului la autostrăzile din România în paralelcu sistemul existent al rovinietei”, fapt care nu este posibil înacest moment pe A1 și A2.

Ministrul Transporturilor a precizat că valoarea exactă a taxeiva fi stabilită abia la finalul acestui an, după ce se vadefinitiva un studiu în acest sens, studiu plătit din banieuropeni.

„Soluția este fie să se aștepte derularea celor două contracte,de pe cele două autostrăzi, fie să se încerce negocierea cu firmelecare au câștigat licitația în 2009 astfel încât acestea să renunțela contracte”, au precizat sursele din Ministerul Transporturilor.”Până acum s-au făcut doar calcule de impact, respectiv desuportabilitate. Concluzia a fost că în România nu poate fi impusăo taxă mai mare de 4 euro pe suta de kilometri, deci la jumătatedin media practicată la nivel european”, au adăugat oficialiiMTI.

În momentul de față cele două autostrăzi sunt întreținute princontracte semnate în 2009, care expiră în 2012. Astfel, A1,București – Pitești, a revenit, în urma licitației, consorțiuluiStraco Group – Delta ACM’93 – Romstrade, în valoare de 23,56milioane de euro fără TVA, în timp ce licitația pentru întreținereamultianuală a A2, București – Cernavodă, a fost câștigată, prinlicitație, de consorțiul de firme Romstrade – Straco Group, cu oofertă de 28,3 milioane de euro fără TVA, conform unui comunicatoficial al MTI.

ANUNȚ

Timișoara-Arad, prima autostradă pe banieuropeni

Comisia Europeană (CE) a aprobat o finanțare nerambursabilă de124,4 milioane de euro, din Fondul de Coeziune, pentru construcțiaautostrăzii Timișoara-Arad și a centurii ocolitoare Arad. Proiectulvizează construcția a 33,25 kilometri de autostradă între Timișoarași Arad și 12,25 kilometri de șosea de centură la nivel deautostradă. Lucrarea totală este evalută la 270 milioane de euro șieste executată de consorțiul FCC-Porr-Astaldi. Lucrările laautostradă au început în 2009 și trebuiau să fie finalizate în2011, termen care a fost amânat cu un an.

Inchide