De ce se scumpește mâncarea. Cum scot profituri grase „băieții flămânzi”

Redactor:
Victor Rotariu
De ce se scumpește mâncarea. Cum scot profituri grase „băieții flămânzi”
În primele nouă luni din 2010 mâncarea s-a scumpit, în medie, cu 6,25%, în ciuda faptului că un consum mai mic, datorat scăderilor salariale și șomajului, ar fi trebuit să ducă la scăderea prețurilor la raft.

În primele nouă luni din 2010 mâncarea s-a scumpit, în medie, cu6,25%, în ciuda faptului că un consum mai mic, datorat scăderilorsalariale și șomajului, ar fi trebuit să ducă la scădereaprețurilor la raft. Întrebați de gândul cine a scumpit mâncarea șide ce, reprezentanții industriei alimentare, fie că este vorbadespre producători, procesatori sau marile rețele comerciale,susțin că nu ei, sau, dacă au efectuat totuși majorări, se „apără”spunând că și ei trebuie să dea mai mult, pe materia primă, peenergie electrică, gaze sau pe transport.

În septembrie cartofii s-au scumpit cu 7,42% față de august, întimp ce prețul uleiului a crescut și el cu 4,66%, iar legumele s-auvând la prețuri cu 3,6% mai mari față de luna precedentă. Sectorulalimentar susține că principalii vinovați sunt „băieții flămânzi”din industria mâncării, care cumpără ieftin de la producători sauprocesatori și vând mai scump procesatorilor, respectiv marilorlanțuri comerciale.

„Părerea mea este că toți sunt de vină (pentru scumpiri, n.r.),într-un fel sau altul. Și producătorii, și procesatorii și rețelelede magazine și cei care vând în piață. Să nu uităm însă deintermediari, de cei care cumpără de la producători, eventual fărăchitanță, adaugă o marjă de profit și vând procesatorilor. O mareparte din vină o poartă acești «băieți flămânzi», care se ocupădoar cu intermedierea și evaziunea”, a declarat pentru gândul DragoșFrumosu, președintele Federației Sindicale din IndustriaAlimentară.

Tabără modifică revenirea: n-ar trebui să mai fiescumpiri

Ministrul agriculturii, Valeriu Tabără, spune însă că „vinovații”sunt cei care conduc marile rețele comerciale, care cresc prețul laraft. „S-a spus că din cauza producătorilor agricoli se scumpescprodusele. Vreau să lămuresc că nu din cauza lor cresc prețurile laalimente. Problemele sunt în marile lanțuri de magazine, undeexistă adaosurile comerciale, care se reflectă în prețuri”, adeclarat ministrul într-o emisiune TV. În ceea ce priveșteestimarea lui privind scumpirea mâncării în perioada următoare,aceasta a scăzut de la „8-10%”, după cum a declarat săptămânatrecută, la 7%, cu scuze „pentru exagerări”, conform declarației desâmbătă, pentru ca luni să nu se mai pună problema majorărilor.

„Cred că acum nu se justifică creșterea prețurilor la produseleagroalimentare. O spun cu toată tăria. Mai mult, la prețurile depână acum ar trebui să se facă o reajustare, pentru că sunt multeadaosuri comerciale”, a declarat Tabără luni.

Marile rețele comerciale: mâncarea e scumpă pentru căagricultura merge prost

Contactați de gândul,reprezentanții marilor rețele comerciale din România respingacuzațiile ministrului Agriculturii și dau vina, la rândul lor,indirect, pe ministerul de resort, care de 20 de ani nu reușește săremedieze problemele din sectorul agricol care e scump pentru cămerge prost.

„Adevărul este că producția internă e sublimă dar lipsește cudesăvârșire, sau nu are calitatea cerută de cumpărător, sau nu suntdisponibile cantitățile de care avem nevoie, la data de livrareconvenită, sau ca nu există platforme de colectare, sortare șipăstrare a produselor sezoniere”, a declarat pentru gândul Delia Nica,vicepreședinte al Asociației Marilor Rețele Comerciale din România(AMRCR).
Producătorii recunosc că au operat unele majorări, datorate piețeisau condițiilor meteo.

„La floarea-soarelui, de exemplu, se resimt efectelecalamităților care au avut loc, vijeliile de exemplu. La grâu de la40 de bani pe kilogram s-a ajuns acum la 80 de bani. De acesteprețuri nu beneficiează însă producătorii, ci aceia care aucumpărat grâul la recoltă și îl vând acum când e vârf. Producătoriin-au scumpit nimic. Cel mult s-au aliniat la tendința mondială depe piața agricolă”, a declarat pentru gândul MarcelCucu, membru în Consiliul Director al Ligii AsociațiilorProducătorilor Agricoli din România (LAPAR). În septembrie uleiuls-a scumpit cu 4,66%, majorarea totală de preț din primele nouăluni fiind de 11%, conform INS.

Cele mai mari creșteri de preț în perioada ianuarie-septembrie2009 s-au înregistrat la citrice și alte produse meridionale(15,5%), legume și conserve de legume (13,64%), ulei comestibil(11%), cartofi (10,8%) și fructe proaspete (8,2%). Dintre cele 31de produse alimentare luate în calcul de Institutul Naționale deStatistică pentru inflație, doar două s-au ieftinit în primele nouăluni ale acestui an, respectiv fasolea boabe, cu sub 1% și ouăle,cu circa 20%. Ouăle s-au scumpit însă în septembrie cu 5,9%.

Inchide