EXCLUSIV: De ce ar vrea ministrul Apărării un nou Air Force Unu pentru președintele României

EXCLUSIV: De ce ar vrea ministrul Apărării un nou Air Force Unu pentru președintele României
Publicat: 23/04/2012, 19:19
Actualizat: 24/04/2012, 12:51

Tragedia aviatică în urma căreia Polonia a fost înlăcrimată și”decapitată” politic a readus în discuție, la București,securitatea propriilor oficiali de rang înalt. Bătrânul „Carpați”,așa cum este denumită aeronava prezidențială tip Boeing 707 cedatează din 1974, ar putea fi cât de curând lăsat la vatră. Celpuțin așa spune ministrul Apărării, Gabriel Oprea, într-odeclarație pentru „Gândul„. „Dinpunctul de vedere al securității cea mai mare problemă este faptulcă în anii ’70 astfel de aeronave (Boeing 707-n.r.) nu erauprevăzute cu dispozitive antitero, precum cele de evitare arachetelor. Din această perspectivă, se impune ca România – ca statde drept, dar și ca stat membru NATO – să aibă o aeronavăprezidențială modernă și capabilă să asigure un nivel corespunzătorde securitate”, a explicat șeful de la Apărare, pentru”Gândul„. Mai mult, Oprease arată oricând dispus să pună pe tapet cumpărarea unor avioanemoderne. „Sunt adeptul repunerii în discuție în cadrul CSAT aachiziționării unei astfel de aeronave prezidențiale, în contextulîn care este vorba de siguranța națională a României”, ne-a maideclarat ministrul Apărării.

Gâlceava pe avioane

Disponibilitatea pe care Gabriel Oprea o afișează în vedereapromovării unei asemenea achiziții readuce în prim-plan dezbateriletensionate de acum mai bine de trei ani pe același subiect,respectiv dacă se impune sau nu modernizarea aeronaveiprezidențiale, în condițiile în care bugetul mai multor ministeresunt subdimensionate. În iunie 2007, Guvernul condus de liberalulCălin Popescu Tăriceanu și actualul șef al statului își aruncauacuzații peste gardurile de la palate privind demararea unuiprogram de redotare cu aeronave speciale, menite să servească atâtPreședinției, cât și Executivului sau altor instituții publicecentrale.

În iulie 2007, Administrația Prezidențială punea la dispozițiaopiniei publice documente ce demonstrau că achiziționareaaeronavelor speciale este o propunere a Ministerului ApărăriiNaționale (MapN), avizată de premierul Tăriceanu în luna mai aaceluiași an, când șeful statului era suspendat.

Conform Administrației Prezi­dențiale, documentul, o strategiede achiziții pentru mai multe aeronave destinate transportuluidemnitarilor români, nu numai două, a fost inclus pe ordinea de zia ședinței CSAT, din data de 28 iunie 2007, la propunerea MApN, afost prezentat și susținut de către ministrul Teodor Meleșcanu șiCălin Popescu-Tăriceanu. Ulterior mai mulți lideri liberali, cărorali s-au adăugat și parlamentarii social-democrați, au criticatintenția președintelui Băsescu de a da undă verde achiziției deaeronave, în condițiile în care tot el a cerut mai mulți banipentru derularea programelor de înzestrare a Armatei. Ei aususținut că suma de circa 300 de milioane de euro necesarăcumpărării, treptat, a două aeronave prezidențiale superdotate, arfi putut fi folosită pentru creșterea nivelului de trai alpensionarilor, motiv pentru care proiectul de redotare a fost”îngropat”.

Diplomat polonez: Nu suntem atât de bogați pentru AirForce 1

Problema costurilor și importanța unei imagini bune în fațaelectoratului afectat de criză au fost, de asemenea, motivelepentru care și autoritățile de la Varșovia au evitat să promovezeintens achiziționarea unor noi aerovane pentru zboruri speciale.”Noi nu suntem atât de bogați pentru a avea avioane Air Force 1 șipentru a transporta pe fiecare individual. Aceasta este realitateanoastră. Au fost multe discuții despre cumpărarea unor avioane, darsocietatea este foarte sensibilă la astfel de achiziții; astfel dedecizii sunt privite negativ de populație, cred că situația dinBulgaria este similară”, explica, ieri, ambasadorul polonez laSofia, Andrzej Papierz, pentru „Novinite.com”.

„Oamenii văd acest lucru ca pe un fel de privilegiu, iar caurmare, Guvernul nostru are două avioane Tu-154, dintre care unuls-a prăbușit”, a conchis diplomatul. Un ziarist polonez confirmă șiel paradoxul care a funcționat în sistemul polonez până în prezent.”Polonia a fost primul stat ex-comunist care a renunțat la flotasovietică, în 1984, după ce un avion rusesc al companiei polonezeLOT s-a prăbușit. LOT a fost prima companie a unei țări comunistecare și-a schimbat aeronavele sovietice cu Boeinguri, deoarececetățenii polonezi nu voiau să utilizeze avioane sovietice.Paradoxul este că cei aflați la conducerea țării au păstrat douăTupolevuri în flota oficială și nu le-au schimbat pentru că ar fifost acuzați că risipesc prea mulți bani pe timp de criză”,povestește ziaristul Jedrzej Bielecki, pentru „Euractiv.com”.

Bulgaria și-a scos la licitație Tupolevul

Și bulgarii se confruntă cu aceeași problemă: aeronavelespeciale sovietice sunt prea vechi. Numai că soluția pe care augăsit-o este cu totul alta. Guvernul de la Sofia încearcă să vândăla licitație publică fostul avion prezidențial de tip Tupolev-154,potrivit „Novinite.com”. Aeronava a fost implicată în câtevaaccidente de-a lungul anilor. La 30 ianurie 2008, avionul în carese afla președintele bulgar, Gheorghi Părvanov, a efectuat oaterizare de urgență în Insulele Azore, fapt ce a pus pe gânduriExecutivul. După ce avionul a fost scos la licitație, șefulstatului, premierul și președintele Parlamentului au început săfolosească două avioane Airbus A319 închiriate de la companiaBalkan Holidays Airlines, care costă statul bulgar 190 de milioanede euro. Norocul actualului Cabinet Borisov care a impus o serie demăsuri economice foarte dure pentru a domoli criza este că o partedin bani a fost plătită în avans de fostul Guvern condus de SergheiStanișev.

Marea campioană a ţării, la petrecerile cu alcool şi relaţii intime la Jocurile Olimpice! Moment...
De ce a rupt-o Pepe cu Antena 1, de fapt: 'Mi s-a propus să ❗️'
FOTO. Andreea Raicu, sumă exorbitantă pentru a poza în Playboy! Cum arată vedeta acum în...
Cum arată Raluca Bădulescu după ce a slăbit 70 de kilograme. Dieta care o ajută...
Anunț cutremurător! Medicul Valeriu Gheorghiță, adevărul despre efectele adverse ale dozei a treia de vaccin:
Cristina, fosta soție a lui Bănel Nicoliță, dezvăluiri despre fuga fostului fotbalist în SUA. Ce...
Ce trebuie să faci dacă scapi telefonul în apă. Urmează neapărat acești pași și îl...
Record la vaccinare: Peste 93.000 de români s-au vaccinat cu prima doză în ultimele 24...
Care a fost cea mai furată mașină în 2020? Este incredibil că nu e un...
BANCUL ZILEI – Două blonde fac nudism. La un moment dat apare un taur…
Judecătorii au lăsat în libertate un bărbat care a încercat să sărute forțat femeie. „Un...
ȘOCANT! Plin de datorii, Bănel Nicoliță a fugit din țară, de teama cămătarilor
Un medic AVERTIZEAZĂ: acestea sunt cele mai PERICULOASE poziții AMOROASE. „Oamenii nu sunt făcuți să...
Secretul ULUITOR al cartofilor prăjiți! Trebuie să faci UN SINGUR LUCRU înainte să-i pui în...
Tranzacție uriașă între România și SUA. S-au cumpărat gazele din Marea Neagră
Cristinel DRAGOMIR s-a SUSPENDAT din funcția pe care o deține în Primăria Constanța
Secretul din spatele succesului „Așii Amanetului”. Ce avere avea „Bătrânul” înainte să moară
Este sărbătoare mare azi în calendarul ortodox. Ce NU ai voie să faci de Sf....
Se rupe Uniunea Europeană?! Profeţie cruntă la nivel înalt: UE îşi joacă ultima carte
NOUL VIURSU pune pe jar sistemul medical! Pacienții ajung în stare critică la spital. E...
Ţara din Europa care caută cu disperare angajaţi şi nu găseşte. Salariile sunt uriaşe
Cum se intră în magazinele Lidl, din 25 octombrie. Ce trebuie să ştie clienţii