Fabrica din Ghimbav, pe punctul de a pierde un contract Eurocopter de 500 milioane de euro

Redactor:
Robert Veress
Fabrica din Ghimbav, pe punctul de a pierde un contract Eurocopter de 500 milioane de euro
Eurocopter, cel mai mare producător mondial de elicoptere, a decis să anuleze modernizarea, în România, a 33 de elicoptere PUMA aparținând armatei britanice, lucrările urmând să fie efectuate la Oxford (Anglia)

Eurocopter, cel mai mare producător mondial de elicoptere, adecis să anuleze modernizarea, în România, a 33 de elicoptere PUMAaparținând armatei britanice, lucrările urmând să fie efectuate laOxford (Anglia). Informația a fost difuzată de cotidianul TheTimes, care citează surse din Ministerul Apărării al MariiBritanii. Jurnaliștii susțin că ministrul britanic al Apărării afost informat despre această decizie a Eurocopter în cadrul uneiîntrevederi cu oficiali ai multinaționalei.

Supusă unui adevărat bombardament de întrebări din partea preseiromâne și britanice, conducerea Eurocopter a păstrat tăcerea încursul zilei de ieri. Lipsa unei negări arată că, foarte probabil,informația referitoare la relocarea principalei afaceri aEurocopter din România este corectă. În acest caz, crearea a sutede locuri de muncă pentru români, la Ghimbav (Brașov), este un visspulberat, iar statul român va pierde din taxele și impoziteleaferente derulării unui contract de 250-400 de milioane de liresterline (367-488 de milioane de euro). În plus, România pierde dincapitalul de imagine ce putea fi dat de derularea unui contractmilitar major, cu un concern de talia EADS (din care face parteEurocopter).

Decizia Eurocopter este motivată în The Times prin egalizareacosturilor de producție în Marea Britanie și România, ca urmare arecesiunii care a provocat prăbușirea lirei sterline și reducereasalariilor. Dar, oricât de reduse ar fi salariile britanicilor,rămân net superioare celor ale românilor. Un muncitor britanic dinindustria aeronautică este plătit, în medie, cu echivalentul a4.000 de euro, în vreme ce românii se mulțumesc cu o pătrime dinaceastă sumă. Prin urmare, adevăratul motiv al relocării este unulpolitic. Guvernul de la Londra se teme de capitalul de imagine pecare l-ar pierde, dacă ar permite ca sute de locuri de muncă să fiecreate în România și nu în Anglia, pentru a se moderniza elicopterebritanice. Acesta este și motivul pentru care derularea efectivă acontractului de modernizare a celor 33 de elicoptere PUMA este multîntârziat, deși Armata britanică susținea, încă din 2002, cămodernizarea elicopterelor este o stringență pentru războiul dinAfganistan. Blocarea contractului încheiat în 2008 a fost anunțată,tot în The Times, la sfârșitul lunii mai a anului trecut. Atunci,se iscase o dispută aprigă chiar în interiorul guvernului laburistcondus de Gordon Brown, între ministrul Muncii (presat desindicatele britanice) și cel al Afacerilor. Primul susțineaîncheierea unui contract cu AugustaWestland, pentru modernizareaaltui tip de elicoptere (Sea Kings), în locul elicopterelor PUMA,întrucât afacerea cu Augusta care s-ar fi derulat, cu certitudine,în Marea Britanie. Dimpotrivă, ministrul Afacerilor susțineaputernic Eurocopter, asumându-și „riscul” ca elicopterele PUMA săfie modernizate în România. Motivul acestui gest aparent sinucigașdin punct de vedere politic era perspectiva ca, astfel, EADS săagreeze fabricarea de componente Airbus în Marea Britanie. În celedin urmă, se pare că strategia de temporizare a dat roade,Eurocopter a cedat „nervos”, preferând să câștige mai puțin, prinderularea contractului în Marea Britanie, decât deloc, prinimposibilitatea demarării lucrărilor în România.

Fabrica de la Ghimbav, susținută cu declarațiiEurocopter

Speranțele României de a revitaliza fabrica de la Ghimbav, înurma contractului Eurocopter-PUMA, au fost alimentate dedeclarațiile directorului Eurocopter România, Jean Louis Mascle, dela începutul acestui an. Cu ocazia vizitei ambasadorilor Franței șiGermaniei pe platforma IAR Ghimbav, Mascle a precizat că Eurocopterintenționează dezvoltarea activității de revizii-reparațiielicoptere la Brașov, urmărindu-se chiar crearea uneia dintre celemai puternice locații industriale ale grupului EADS, în centrulRomâniei.

Înființată în 2002, Eurocopter România, firmă în care Eurocopterdeține 51%, iar statul român (prin IAR Ghimbav) 49%, avea, laînceputul anului, 113 angajați și raporta o cifră de afaceri de25,5 milioane de euro (în 2009). Pe site-ul companiei este postatun anunț de recrutare.

Eurocopter este o companie franco-germano-spaniolă înființată în1992, devenită lider de piață în 2008, având în prezent circa16.000 de angajați în 18 țări ale lumii de pe 5 continente și ocifră de afaceri de 4,5 miliarde de euro. Eurocopter, parte aconsorțiului aero-spațial EADS, produce o treime din elicoptereleexistente pe plan global.

Inchide