Întâlnire decisivă pentru Dacia „made in Romania”: amenințarea Marocului

Producătorul de automobile Dacia Renault, unul dintre cei mari mari exportatori ai României, ar putea lua în calcul, de anul viitor, sistarea angajărilor și disponibilizări de personal, precum și mutarea, din 2013, a producției unor modele de la Mioveni în Tanger (Maroc), unde va funcționa o nouă fabrică Dacia.

Producătorul de automobile Dacia Renault, unul dintre cei marimari exportatori ai României, ar putea lua în calcul, de anulviitor, sistarea angajărilor și disponibilizări de personal, precumși mutarea, din 2013, a producției unor modele de la Mioveni înTanger (Maroc), unde va funcționa o nouă fabrică Dacia. Aceastaeste una dintre principalele concluzii ale întâlnirii care a avutloc săptămâna trecută între reprezentanții conducerii Dacia Renaultși oficialități ale județului Argeș, între care prefectul de Argeșși primarii orașelor Pitești și Mioveni.

Totul depinde de rezultatul negocierilor care au loc în prezentîntre conducerea companiei și sindicatul din Dacia privindcontractul colectiv de muncă. Pe scurt, conducerea companiei ar finemulțumită de pretențiile „prea exagerate” privind salariilesindicatului, potrivit primarului orașului Mioveni, Ion Georgescu,unul dintre participanții la întâlnirea amintită.

„Directorul general al Dacia Renault, Jerome Olive, a dorit săfacă o informare a partenerilor sociali pasivi cu privire lanegocierile privind contractul colectiv de muncă. El a spus cărevendicările sindicatelor la negocierea contractului colectiv demuncă sunt prea exagerate și nu pot fi suportate”, a declaratpentru gândul Ion Georgescu, primarul orașului Mioveni.

Stroe: „Renault nu își mută producția din România înMaroc”

Presa locală a scris ulterior despre o eventuală mutare aproducției Dacia din România în Maroc, însă vicepreședintele Dacia,Constantin Stroe, contactat de gândul, a negat aceastăeventualitate. „A avut loc o întâlnire între reprezentanții de vârfai companiei și primarii din Mioveni și Pitești, la care auparticipat și oficiali ai consiliului județean. Sub nicio formăJerome Olive nu a afirmat că Renault își mută producția din Româniaîn Maroc. A fost o întâlnire cu prilejul căreia directorul generalal companiei le-a prezentat celor prezenți situația actuală de laDacia precum și planurile de viitor”, a declarat pentrugândulConstantin Stroe.

Stroe a adăugat că Jerome Olive le-a prezentat celor prezenți laîntâlnire și situația privind negocierile care au loc în acestmoment între patronat și sindicate privind noul contract colectivde muncă. „De regulă aceste negocieri sunt o problemă gingașă. Amconvingerea, și o spun în cunoștință de cauză, că în urmanegocierilor se va ajunge la o soluție care să mulțumească atâtpatronatul, cât și sindicatele”, a spus Stroe. Sindicatul Dacia asolicitat o majorare lunară de 500 lei pentru fiecare salariat,plus încă 700 de lei, sub formă de primă din profitul anual, dupăcum a scris presa locală.

Exporturi de 2,5 miliarde euro

Anul trecut, Dacia a realizat exporturi de 2,5 miliarde euro, adicăcirca 7% din valoarea totală a exporturilor României. În prezent,numai una din zece mașini produse de Dacia la Mioveni se mai vindeîn România.
La rândul său, primarul orașului Mioveni spune că directorulgeneral al Dacia Renault, Jerome Olive, a menționat în discuțiaamintită și un așa-numit «punct critic», la care s-ar putea ajungeîn 2013. „Nu au spus că pleacă sau nu (privind o mutare aproducției din România în Maroc – n.red.). Ne-au făcut o informare.(…) Un «punct critic» s-ar putea atinge în anul 2013, când grupular putea lua în calcul mutarea unor modele de la Mioveni laTanger”, ne-a declarat primarul Ion Georgescu. Aproape 70% dinveniturile primăriei Mioveni provin din taxe plătite de uzina deautomobile Dacia. În plus, din informațiile pe care le are,primarul Ion Georgescu spune că în această săptămână „se va ajungela un consens între sindicat și patronat privind contractulcolectiv de muncă”.

Costuri mai mici cu 500 euro pe lună

Calculele făcute de gândul arată că unmuncitor din uzina Dacia din Mioveni este plătit cu circa 470 deeuro pe lună mai mult decât un muncitor din Maroc, unde Renault maiare un centru de producție Dacia, la Casablanca. „În prezent, laMioveni o oră de lucru este plătită cu 7,8 euro, similar cu cât seplătește și la fabrica Renault din Turcia. Renault încearcă sămențină un echilibru privind costul cu ora de lucru. În Maroc, orade lucru se plătește cu aproape 5 euro”, ne-a explicat primarul IonGeorgescu. În vara anului trecut, reprezentanții sindicatului Daciadeclarau că la Dacia salariul mediu era de 520 euro, la care seadăugau sporurile.

Oficiali Renault: România este „leagănulDacia”

Recent, reprezentanții Renault au declarat că „acum Europa de Vesteste piața principală pentru Dacia, iar uzina din Maroc este multmai aproape”. Jacques Chauvet, președintele consiliului deadministrație al Dacia și șef al regiunii Euromed în cadrulRenault, a spus de curând că România este pentru Renault „leagănulDacia”, iar Dacia va continua să fie un punct strategic în gamagrupului Renault deoarece automobilele sale reprezintă o revoluțiesimilară autovehiculului electric. Viitoarea uzină Dacia din Tangerva avea o capacitate maximă de 400.000 de automobile anual, cu50.000 de unități mai mare decât cea de la Mioveni.

Centrul de producție Dacia din Casablanca fabrică doar 50.000unități pe an. În Maroc, uzina de la Tanger și prima sa linie deproducție cu 30 de vehicule/oră își vor începe activitatea în 2012.”În 2013, Renault va inaugura, așa cum este prevăzut, o a doualinie de fabricație de 30 vehicule/oră, linie necesară pentru arăspunde previziunilor proprii privind evoluția volumelor pentrugama Entry, atât în Europa, cât și în Africa, Mexic sau OrientulMijlociu”, se arată pe site-ul uzinei de la Mioveni.

Deja specialiști români de la Mioveni sunt în Maroc pentru aajuta la demararea producției la noua fabrică Renault din Tanger.”Așa cum francezii i-au ajutat pe români la Mioveni, așa româniimerg acum să îi ajute pe marocani să pună pe picioare noua fabricădin Tanger”, a arătat primarul Ion Georgescu.

În prezent, pentru uzina de la Mioveni, care lucrează lacapacitate maximă, muncesc circa 20.000 de angajați, luând înconsiderare inclusiv colaboratorii Dacia, uzina generând la nivelnațional aproximativ 150.000 de locuri de muncă, potrivit datelorreprezentanților administrației locale.

O femeie de serviciu la Dacia Renault are 1.700 lei pelună

Salariile angajaților de la Dacia sunt cu 35% peste media peeconomie, spun reprezentanții autorităților locale. O femeie deserviciu câștigă 1.700 de lei pe lună, la care se adaugă și sâmbeteși duminici care se plătesc suplimentar, precum și masa gratuită pecare o primește zilnic fiecare salariat.

Drumurile, „o catastrofă”

O altă nemulțumire exprimată de directorul general al AutoturismeDacia, Jerome Olive, cu prilejul întâlnirii cu oficialitățilejudețului se referă la problemele cu infrastructura rutieră. „Detrei ani, grupul Renault a cerut autorităților refacerea DN 73, dela Mărăcineni la Pitești și lărgirea drumului până la Piscani.Degeaba. Veniți să vedeți cum arată acestea, vă decontez eubenzina”, ne-a invitat primarul orașului Mioveni.

Tanger, unde grupul francez a primit gratuit de la autorități,în urmă cu câțiva ani, un teren de 200 hectare pentru a ridica onouă fabrică, este și port, iar transportul pe apă este mult maiieftin decât cel rutier.
Exporturi în creștere

Exporturile Dacia au crescut anul trecut cu 15% față de 2009,ajungând la peste 311.000 unități, o treime din acestea ajungând pepiața franceză. În 2009, la 10 ani după preluarea Dacia, Renaultanunța în România investiții de 1,5 miliarde de euro, de aproape 10ori mai mult decât se angajase inițial. De curând, oficialiiRenault au anunțat că din 2012 vor sista producția modelului LoganVan la uzina de la Mioveni, urmând ca modelul să fie înlocuit de unvehicul comercial mai mare, care va fi produs din 2012 în Maroc, laviitoarea uzină Dacia din Tanger. Pentru noua fabrică din Tanger,Renault estimează investiții de un miliard de euro.

Președintele Consiliului de Administrație al Dacia, JacquesChauvet, a declarat recent, potrivit Mediafax, că se așteaptă cacele două modele Dacia care vor fi produse începând cu anul 2012 lafabrica Renault din Maroc să fie apreciate și cumpărate de români,deși nu vor fi fabricate la Pitești.

Dacia produsă în Mioveni vs Dacia produsă înMaroc

• Capacitatea maximă aviitoarei uzine Dacia din Tager va fi de 400.000 de automobileanual, cu 50.000 de unități mai mare decât cea de la Mioveni.Centrul de producție Dacia de la Casablanca are o capacitate de50.000 automobile pe an

• „Am ales Tanger acumtrei ani deoarece erau condiții favorabile, climat politic carene-a ajutat, ajutoare de stat din partea autorităților, costul înceea ce privește mâna de lucru și situația logistică”, au spusrecent oficiali ai Renault. În România, compania franceză a primitajutoare de stat în valoare de 28 milioane euro pentru centrul deinginerie de la Titu.

• Ora de lucru la uzinadin Mioveni este plătită cu 7,8 euro, similar cu fabrica Renaultdin Turcia. În Maroc, ora de lucru valorează sub 5 euro. Calculeale gândul arată că un muncitor din uzina Dacia din Mioveni esteplătit cu circa 470 de euro pe lună mai mult decât un muncitor dinMaroc

• În România, Dacia aavut în 2010 o cotă de piață de 31,7 %, în creștere cu 2,8% față de2009. În Maroc, cota de piață a Dacia a crescut până la 17,5%,Dacia ajungând astfel pe primul loc în materie de vânzări înaceastă țară.

• Pe piața din România,care a înregistrat în 2010 o scădere de 20,4%, Dacia acomercializat 36.730 vehicule. În Maroc, unde există deja un centrude producție Dacia, la Casablanca, Dacia a vândut 18.087unități.

Medicul care a prezis pandemia de COVID-19 în 2017 a anunţat că urmează un nou...
Gina Pistol, OUT de la emisiune! Șefii de la Antena 1 au luat această decizie...
FOTO. Ea e femeia pentru care Walter Zenga ar fi părăsit-o pe Raluca! Seamănă foarte...
Brigitte Pastramă, în lacrimi la tv! A explicat de ce a divorțat, de fapt, de...
Ce meserie a avut Nicolae Ceaușescu în tinerețe. Chiar el a demolat clădirea unde a...
Situaţie îngrijorătoare pe şantierul Autostrăzii A3 Transilvania. Constructorul este, practic, inexistent
Insulele italiene, locuri de „pelerinaj sexual”. Care sunt cele mai vizitate
Gina Pistol, OUT de la emisiune! Șefii de la Antena 1 au luat această decizie...
EXCLUSIV! Adina Buzatu și-a câștigat primii bani din spălat parbrize. Cum a reacționat tatăl său...
ALARMANT! În plină pandemie Rusia a INSTALAT ceva în apropiere de ROMÂNIA. Cât de mare...
Nicolae Ceaușescu, gest RUȘINOS față de Arsenie Boca. De ce l-a amenințat și a făcut...
Toți cei care au WhatsApp trebuie să afle: schimbarea fără precedent se întâmplă acum
Leacul pentru COVID-19 ar putea veni de la o banală plantă care creşte şi în...
10 motive pentru care o femeie căsătorită îşi înşală soţul
SITUAŢIA ALARMANTĂ pe judeţe. Bucureştiul rămâne pe PRIMUL la numărul de infectări. Lista completă cu...
Familia care controlează una dintre cele mai mari tări şi bogate din lume. Ei au...
Top 3 cele mai norocoase zodii în data de 28 octombrie. Scorpionii vor avea mult...
Inchide