• Publicat:
  • Actualizat:
Știri

MICA ROMÂNIE DE LÂNGĂ STATUIA LIBERTĂȚII: povestea lui „Michael”, constructorul român cu papion, care a devenit omul zilei la New York

Mihai Horodniceanu este omul zilei la New York.

Mihai Horodniceanu este omul zilei la New York. Coordonează celmai mare proiect public de infrastructură, în valoare de 32 demiliarde de dolari: extinderi ale liniilor de metrou existente,modificarea rutelor actuale pentru fluidizarea traficului, tuneleadiacente pe sub zone rezidențiale și un nou terminal feroviarsituat la 35 de metri sub pământ în inima Manhattanului.

Deși a plecat de 50 de ani din România, Mihai, „Michael” – cumîi spun americanii lui Horodniceanu, se pregătește să meargă laConsulatul României din New York, ca să sărbătorească 1 Decembrie.Va purta papion, un accesoriu nelipsit din toate ținutele sale,indiferent de situație. „Am început să port papion dintr-un motivdestul de prozaic, explică el într-un interviu pentru gândul: îmimurdăream mereu cravata.În prezent a ajuns un fel de marcă aidentității mele, fiind unul din puținii membri al bresleiinginerilor și arhitecților care poartă papion”.

România se vede roz dintr-un zgârie-nori dinManhattan

Din biroul său, amenajat „ca acasă”, situat într-un zgârie noride pe Broadway, România se vede „în nuanțe roz”.
• „Dacă esă te uiți în ziare, vezi că există probleme economice serioase,dar țara înaintează în ciuda lor. Dacă e să o vezi ca un vizitator,observi aspectele pozitive. Pentru mine, România de acum estecolorată plăcut. Sigur, poate eu o văd într-un roz mai plăcut decâtcei care trăiesc zi de zi acolo”, spune Mihai Horodniceanu.
Deși n-a mai fost în țară din 2005, când a avut loc ultima reuniunede familie într-un sat din nordul Moldovei, de care i se leagănumele, Horodniceanu este mândru de fiecare reușită a românilor depeste hotare. Le amintește pe cele ale arhitecților români DorinȘtefan, cel care va proiecta Turnul din Taiwan, o construcție SF depeste 300 de metri înalțime, și Vladimir Arsene, cu care a lucratla New York și îi este și prieten. „Îmi pare bine pentru fiecareromân care reușește”, mărturisește Mihai Horodniceanu, el însuși unînvingător.
•„Pentrumine, România este foarte importantă, deoarece toată baza educațieimele vine din România. Acest lucru nu se poate uita și nu poțirenunța la el”.

„Sper să fiu și cel care va tăia panglica”

În funcția de director al MTA Capital Construction Company, odivizie a Metropolitan Transportation Authority (MTA), proiectantulcu doctorat în inginerie Mihai Horodniceanu se ocupă de toateproiectele de extindere a infrastructurii metroului newyorkez șiliniei de tren locale Long Island Railroad (LIRR). El este șefulunui megaproiect public de infrastructură din New York, cel maimare din ultimii 70 de ani, al cărui cost se ridică la 32 miliardede dolari. „Sper să fiu și cel care va tăia panglica”, spune cuumor Horodniceanu
•Cu olungime de peste 1.000 de kilometri de linii operaționale și unnumăr de 468 de stații, metroul newyorkez este unul dintre cele maicomplexe din lume.
• Cincimilioane de oameni călătoresc zilnic cu el, pe o încrengătură de 24de linii, 24 de ore din 24.
• Deșirenumit pentru eficiență, este totodată și unul dintre cele maivechi metrouri, iar nevoia de adaptare la condițiile de urbanisticăși trafic solicită inventivitatea proiectanților, în special într-oaglomerare urbană ca Manhattan.

Cinci proiecte de mare anvergură eșalonate pe următorii 20 deani au fost stabilite pentru divizia condusă de Horodniceanu.Extinderea terminalului South Ferry, la extremitatea sudică aManhattanului – „aici am reușit crearea unei stații intermodale,care combină metroul cu accesul la autobuze și feriboaturi”,renovarea Stației Fulton în vederea creării unui punct nodal înpartea sudică a Manhattanului care să asigure conexiuni rapide întoate direcțiile – „12 linii de metrou cu o linie de tren spre NewJersey”, construirea unui nou terminal-gară subteran, lângă gară,și stația de metrou deja existentă Grand Central, în partea demijloc a orașului, care să preia liniile de tren local de la estdinspre Long Island, extinderea liniei nr 7 de tren care facelegătura la est între Manhattan și Queens și construirea unei liniide metrou noi, de la nord la sud, de-a lungul Second Avenue, înManhattan.

Primul proiect valorează o jumătate de miliard dedolari

Singurul proiect încheiat până în prezent este terminalul de laSouth Ferry, în valoare de jumătate de miliard de dolari, iarproiectul liniei adiacente de pe Second Avenue a ajuns într-o fazăcritică, construcția liniei subterane ajungând în zona rezidențialăși comercială de la sud de strada 96. Actuala fază a lucrărilor vafi de fapt moștenirea lăsată urmașilor de către Mihai Horodniceanu,care își face planuri până în 2016. „Mă gândesc atunci la ce voiface mai departe”, spune cu umor constructorul. Proiectul includeforarea pe sub bulevardul Second Avenue a unui tronson de doikilometri între străzile 96 și 87, sau zece străzi distanță peharta de străzi perpendiculare a New Yorkului, fiind eșalonat pe operioadă de 6 ani.
• Deși abiala începutul lucrărilor, proiectul provoacă deja reacții negativedin partea locuitorilor și a proprietarilor de businessuri,exasperați numai de ideea de a avea un utilaj-gigant care foreazăpe sub casele și magazinele lor zi și noapte. Așa că MihaiHorodniceanu dă explicații săptămânal în conferințe de presă șiinterviuri ori în întâlniri cu locuitorii din zonă explicându-le cese întâmplă și cum viața de zi cu zi își va păstra la suprafațăritmul firesc.
•Înprogramul lui de lucru își face timp pentru filmarea unuidocumentar ce va fi difuzat în decembrie de canalul Discovery, darși pentru întâlniri pe teren cu elevii dintr-o clasă de-a doua,preocupați de inginerie și construcții. Puștii vor să afle de la elcum se prepară mortarul și de ce construcțiile la metrou dureazăașa de mult.

A avut două tentative de a face afaceri înRomânia

Deși azi va fi la consulatul României din New York pentru asărbători Ziua Națională, Mihai Horodniceanu nu știe când va reveniîn România. Se va întoarce oricând cu plăcere, afirmă. A avut douătentative de a deschide afaceri în țară, o dată în 1992, printr-unparteneriat local cu un prieten din copilărie, iar ulteriorîncercând să obțină un contract cu Administrația Națională aDrumurilor, finanțat de Banca Mondială. În ambele nu a reușit. „Amrealizat că în unele locuri e mai bine să mergi doar în vizită, așacă mai bine muncesc aici și merg în vizită acolo”, spune el. Rămâneînsă întotdeauna deschis, dacă i s-ar solicita sprijinul sauexperiența.

Portret- Imigrant de două ori

Mihai Horodniceanu s-a născut la București în 1944 și, la 16ani, împreună cu familia a emigrat în Israel. A fost extrem dedificil, își amintește proiectantul, acum cu dublă cetățenie -americană și israeliană. După finalizarea studiilor de inginerie laUniversitatea din Haifa, la începutul anilor ’70 emigrează în SUA,în ideea că va sta doar 3 ani, după cum afirmă. Și-a continuatstudiile la Columbia University, unde a obținut un master înManagement și un doctorat în Transporturi, Inginerie șiPlanificarea Transporturilor. A avut propriul său proiectantreprenorial, la care a renunțat în 1986, când a fost numitdirectorul Departamentului Trafic din cadrul Primăriei NewYorkului, pentru patru ani. În 1990 a revenit la conducerea firmeipână în vara lui 2008, când a fost numit președinte al MTA Capital.Joacă tenis, practică alpinismul și vorbește patru limbi străine.Este căsătorit și are doi fii care doresc să dobândească cetățeniaromână.

Acest material a fost realizat cu sprijinul lui Ilie Fugaru,Mediafax

Inchide