• Publicat:
  • Actualizat:
Știri

Noul Cod Rutier: circulația interzisă iarna, fără cauciucuri speciale și lanțuri

Noul Cod Rutier: circulația interzisă iarna, fără cauciucuri speciale și lanțuri
În timp ce Ministerul Transporturilor lucrează la normele care îi vor obliga pe șoferii mașinilor de mare tonaj să circule pe timpul iernii doar dacă au cauciucuri de iarnă, noul Cod Rutier a fost completat de parlamentari cu obligarea tuturor conducătorilor auto de a-și pregăti mașinile de iarnă

În timp ce Ministerul Transporturilor lucrează la normele careîi vor obliga pe șoferii mașinilor de mare tonaj să circule petimpul iernii doar dacă au cauciucuri de iarnă, noul Cod Rutier afost completat de parlamentari cu obligarea tuturor conducătorilorauto de a-și pregăti mașinile de iarnă.

„Noul Cod Rutier prevede deja obligarea tuturor șoferilor dea-și echipa mașinile, indiferent de categorie, cu cauciucuri deiarnă”, a declarat pentru gândul comisarul șef Lucian Diniță, șefulDirecției de Poliție Rutieră din IGP. „Va fi interzisă circulațiape drumurile publice cu mașini neechipate corespunzător pentrusezonul rece. Sunt avute în vedere cauciucurile de iarnă, dar șilanțurile sau materialele antiderapante. Măsura este foarte bună,pentru că vor fi evitate foarte multe accidente rutiere provocatede lipsa echipării adecvate dar și blocajele de drumuri create deastfel de evenimente. Noile prevederi au fost introduse înproiectul legislativ de către parlamentarii din Comisia deIndustrii și Servicii din Camera Deputaților”.

Taxe și penalități usturătoare, pentru blocareatraficului

Iarna trecută, peste 1.800 de accidente au avut loc pe șoseleledin țară. În urma acestora, peste 500 de persoane au murit și alte1.700 au fost grav rănite. Polițiștii spun că o treime dintreaceste evenimente rutiere au avut loc pe fondul vitezei neadaptatela condițiile de drum, ceea ce de multe ori a însemnat și lipsadotării corespunzătoare a mașinilor implicate în accidente.

Potrivit inițiativei Ministerului Transporturilor, șoferiimașinilor mari vor fi puși să plătească taxe usturătoare pentrutractarea de urgență și penalități pentru timpul în care i-aublocat și pe alții. Proiectul este pe masa ministruluiTransporturilor Anca Boagiu și ar urma să intre în vigoare de la 1noiembrie.

Într-o primă fază, proiectul se referă doar la transportatoriide marfă și de persoane, dar ar putea fi extins și la autoturismelepersonale. Echiparea completă a unui camion mare cu anvelope deiarnă se apropie de 30.000 de lei.

„Transportatorii de marfă și de persoane vor fi obligați să aibăanvelope de iarnă. În caz contrar, vor plăti tractarea și amenda încazul în care vor rămâne înzăpeziți”, a declarat Andrei Cristian -director siguranță rutieră CNADNR.

Potrivit specialiștilor, anvelopele de vară nu fac față însezonul rece. Diferențele nu sunt doar cele legate de aderență, cimai ales de consistența materialului. Cauciucul din anvelopele devară, spre exemplu, se contractă puternic la frig, pe când celspecial pentru sezonul rece rămâne suficient de moale pentru a nuderapa, mai ales pe carosabilul rece.

Poliția spune că scade numărul accidentelor

Numărul accidentelor a început să scadă în România, pentru primadată în ultimii ani. Potrivit adjunctului șefului DepartamentuluiOrdine și Siguranță Publică din MAI, Nicolae Căbulea, numărulaccidentelor rutiere a ajuns în acest an la nivelul din 2006, iarnumărul persoanelor decedate a coborât la cota celor din 1998.

Acesta a arătat că, în primele nouă luni din 2010, numărulaccidentelor a scăzut cu 11,44%, față de aceeași perioadă a anului2009. Pe de altă parte, a scăzut cu 16,49% numărul persoanelordecedate și cu 8,1% a celor rănite grav.

Căbulea a explicat scăderile prin eforturile autoritățilorromâne pentru reducerea riscului rutier, fiind adoptate strategiiși programe, care au condus la scăderea, pentru prima dată înultimii patru ani, atât a numărului accidentelor, cât și alpersoanelor decedate și al răniților grav.

Anvelopele de iarnă, condiție pentru un Casco maiieftin

Unele dintre companiile de asigurări iau în considerareintroducerea, între clauzele poliței Casco, obligativitatea dotăriiautomobilelor cu anvelope de iarnă. Astfel, șoferii care auautomobilul echipat corespunzător ar putea beneficia chiar și dereduceri la asigurarea auto facultativă. Bogdan Andriescu,președintele Uniunii Naționale a Societăților de Intermediere șiConsultanță în Asigurări (UNSICAR), a declarat recent pentru gândulcă, la iarnă, dacă proprietarul își dotează mașina cu cauciucuricorespunzătoare, firma de asigurări ar putea decide să îi acordeacestuia un preț mai mic la asigurarea Casco. În Germania, deexemplu, proprietarii de mașini riscă să nu primească despăgubiripe baza poliței Casco dacă se demonstrează că accidentul în care aufost implicați a fost cauzat de neechiparea corespunzătoare aautomobilului.

Inchide