România expirată are nevoie de 40 mld. euro ca să nu rămână fără curent, căldură și drumuri

Știrile zilnice despre accidente sunt deja monotone. Când nuavem vreun eveniment pe căile ferate, în marile orașe crapăconducte sau pică curentul. O mare parte din sistemul energetic aîmplinit 30 de ani și are nevoie urgentă de 20 de miliarde de euro.Sistemele de termoficare sunt la pământ. De exemplu, în Piteștipierderile în rețea au ajuns la 70%. În București, la ritmul actualde lucru, RADET va termina modernizarea în 20 de ani. LaTransporturi, e nevoie de alte 7,5 miliarde de euro. 70% dinrețeaua de drumuri naționale, ce însumează 15.600 de kilometri,necesită reparații. 5.148 de kilometri, adică 38% din rețeauaferoviară, trebuia demult să intre în reparații capitale. Laprimăvară, vin inundațiile. Dar, autoritățile nu spun că Româniaare nevoie să bage doar în reabilitarea digurilor vechi 5 miliardede euro până în 2030.

20 de miliarde de euro până în 2020 pentruenergie

De 20 miliarde de euro are nevoie infrastructura energeticăromânească în următorii zece ani pentru ca România să aibă unsistem de energie electrică funcțional și eficient. Asta înseamnăcă, până în 2020, statul și companiile private ar trebui săinvestească câte două miliarde de euro în fiecare an în acest scop,din care un miliard de euro în producția de energie și tot atât înrețeaua de transport și de distribuție, a declarat pentruGândulJean Constantinescu, președintele Institutului Național Românpentru Studiul Amenajării și Folosirii Izvoarelor de Energie (IRE).Singura șansă e atragerea investițiilor private, adaugăpreședintele IRE.

Sectorultermo trebuie reconstruit din temelii

Suma pare mare mai ales pe criză, însă acesta este „prețulcorect”, dacă se ține cont de faptul că subsectorul termo – careasigură peste 50% din producția de energie – ar trebui reconstruit.”Ce avem acum este considerat ceva tranzitoriu, care trebuieînlocuit pe termen mediu. Actualul sistem nu îndeplinește niciunstandard de necesitate sau de mediu”, explică specialistul. Sprecomparație, instalațiile moderne au o eficiență medie de 50-60% șio emisie de dioxid de carbon de 200 kg/MWh, față de o eficiență de30% și o tonă de dioxid de carbon/MWh, în cazul producției termodin România.

Aceasta nu este singura mare problemă a sistemului energetic.Rămâne problema rețelelor, în care ar trebui investite tot atâteamiliarde ca în cazul producției, crede Constantinescu. Nu este onoutate faptul că rețelele sunt vechi, de peste 30 de ani, iar înultimii ani, odată cu extinderea orașelor, și-au doveditineficiența, în special în București. O recunoaște de altfeltransportatorul național de energie Transelectrica, într-un raportelaborat anul trecut. „Consumul mare din București (atât iarna, câtși vara) conduce, în condiții de producție la nivelul prioritar, lacongestii în special în zona de vest a Bucureștiului, dar și în ceade sud”, explică realizatorii analizei. Asta pentru că rețelele aufost proiectate pentru un anumit tip de consum, iar acum consumulcasnic s-a diversificat, iar numărul de clienți este încreștere.

7,5miliarde de euro, gaura de la Transporturi

Ministerul Transporturilor ar avea nevoie de peste 7,5 miliardede euro pentru a aduce la parametri normali de funcționare rețeauaexistentă de 15.600 km de drumuri naționale și de 20.385 km de căiferate.

„Am avea nevoie în fiecare an de o alocație bugetară de 1,1miliarde de lei, din care un miliard pentru reparațiile scadente șirestul pentru cofinanțarea modernizării Coridorului paneuropean detransport IV și investiții în reconstrucția unor poduri, cum ar ficel de la Grădiștea, pe ruta București – Giurgiu, sau cel de laCârța, între Brașov și Sibiu”, a declarat pentru Gândul secretarulde stat în Ministerul Transporturilor Gheorghe Popa. El a menționatcă aceste sume ar trebui alocate constant timp de cinci ani dezile, după care necesarul ar putea scădea la 700-800 milioane delei anual. Făcând un calcul simplu, România ar avea nevoie de 2,5miliarde de euro timp de cinci ani pentru infrastructura feroviară.Din totalul rețelei feroviare, 5.148 km, adică 38%, necesităreparații capitale, în aceeași situație aflându-se și 10.998 dincele 18.170 de poduri și podețe (60,53%), potrivit ultimelorstatistici oficiale. Nici la drumuri nu stăm mai bine. „Cum 70% dinrețeaua de drumuri naționale necesită reparații, la un cost mediude 500.000 de euro pe kilometru, rezultă că ar fi nevoie de celpuțin cinci miliarde de euro pentru a aduce la standarde normale,europene, rețeaua existentă”, a declarat pentru Gândul directorulDirecției infrastructură rutieră și concesiuni din MinisterulTransporturilor, Adrian Ionescu.

RADET termină modernizarea în 200 de ani

Directorul general al RADET, Mihai Becheanu, susține că pentrureabilitarea celor 4.000 de kilometri de rețele ar fi nevoie desute de milioane de euro. „Suntem a doua regie ca mărime dinEuropa. Ca să reabilităm sistemul vechi de peste 40 de ani am aveanevoie de sute de milioane de euro. Până acum am reușit să schimbămcam 20 la sută din rețeaua de termoficare”, a declarat pentruGânduldirectorul RADET, Mihai Becheanu. „Anul acesta vom investi înrețeaua de termoficare 20 de miliarde de lei. Cu acești bani maischimbăm 20 de kilometri de conducte. Vom folosi mâna de lucru aRADET-lui și așa ieșim mai ieftin. Anul trecut am modernizat peforțe proprii 6 kilometri de rețea”, a mai precizat directorulMihai Becheanu. În acest ritm, RADET va termina modernizareasistemului în aproape 200 de ani.

Digurile trebuie să „mănânce” 5 miliarde euro până în2030

Pentru lucrări împotriva inundațiilor, România are nevoie de 250milioane de euro în fiecare an, până în 2030, potrivitAdministrației Naționale Apele Române (ANAR). Este vorba desprebani de la buget, dar și din fonduri europene. Scopul acestorinvestiții: „Aducerea la un standard superior a lucrărilor dejaexistente, asigurarea tuturor lucrărilor de apărare, precum șipregătirea lor să reziste la inundații ce se produc o dată la 100de ani”, ne-au precizat reprezentanții ANAR. Suma nu include șicostul lucrărilor care ar trebui să se facă în plus față dereabilitarea celor deja existente.

O tânără speranţă a ţării în sport întreţine relaţii intime pentru bani: "Când i-am spus...
Câți lei a plătit un turist pentru o friptură în Mamaia. Când a venit nota,...
FOTO. Roxana Nemeș și Andreea Antonescu și-au etalat busturile generoase la plajă! Cum arată cele...
Zodiile care oferă cea mai toxică iubire: 1. Rac
Nu s-a ales doar cu premiul și trofeul Survivor România 2021, ci și cu un...
Parma i-a stabilit prețul lui Dennis Man! Ce sumă i-a cerut patronul american de la...
Un oraș cu 15 milioane de locuitori riscă să ajungă de nelocuit din cauza apei....
Zeci de cadavre plutind pe râu. Descoperirea macabră ce aduce în atenţia lumii unul dintre...
Cele mai ieftine SUV-uri cu cutie de viteze automată
BANCUL ZILEI – Bătrânel răsfățat de nevasta de 19 ani
Tornadă devastatoare în Belarus, filmată de un șofer prins în mijlocul ei. VIDEO
Câți lei a plătit un turist pentru o friptură în Mamaia. Când a venit nota,...
O TÂNĂRĂ care a mers la bazin cu un costum prea DEOCHEAT a avut parte...
Chinezii au construit un câmp cu rachete nucleare! Cum arată, imaginile sunt ULUITOARE
ȘOC! Inna, aproape DEZBRĂCATĂ pe net! Iubitul Deliric a reacționat incredibil
O chelneriţă a servit mulți ani un bătrân ţâfnos. După ce bărbatul a murit a...
Rezulatete finale Titularizare 2021. Când se anunţă notele după contestaţii pe Edu.ro pentru educatori, învăţători...
O nouă boală cumplită a apărut din senin! Se extinde chiar acum cu repeziciune
Alertă mondială. Viruși străvechi vor fi eliberați. Ce e grupul celor 28?
Un dar otrăvit: Sute de mii de români vor avea pensii mai mici
De pe scenă, în afaceri. Ce business a lansat artistul Vlad Miriţă alături de antreprenorul...